|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAP / ZAPO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAP
/
ZAPO
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Zahraniční politika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
74 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět představuje obor analýza zahraniční politiky, výzkum zahraniční politiky a klíčová témata a koncepty výzkumu zahraniční politiky. Kurz se věnuje základním teoretickým pohledům na zahraniční politiku státu, které jsou demonstrovány na řadě současných případových studií. Struktura kurzu je dána rozčleněním čtyř hladin analýzy (levels of analysis), kterými jsou: mezinárodní systém, stát, administrativní aparát státu + zájmové skupiny a jednotlivec. Optikou těchto čtyř hladin mohou být zahraničně politické kroky státu důkladně analyzovány, jejich prostřednictvím lze získat téměř komplexní obraz o rozhodování státu. Probráni jsou nejen aktéři zahraniční politiky, ale pozornost je věnována též institucím tvořícím zahraniční politiky a zahraničně-politické procesy. Konkrétní témata jsou demonstrována na případech vybraných států. V seminářích se studenti věnují aktuálním otázkám mezinárodní politiky a připravují vlastní analýzy zahraničních politik a vybraných zahraničně-politických témat konkrétních států.
|
Požadavky na studenta
|
Zkouška probíhá ve formě písemného testu, kde budou ověřeny znalosti odpřednášené látky, seminářů a také povinné literatury. Student čte pravidelně zadané texty v českém i cizím jazyce a zpracovává v pravidelných intervalech úkoly, které jsou kontrolovány vyučujícím. Tyto úkoly mají formu ústních prezentací či předem definovaných textů, a to na základě dohody mezi studentem a vyučujícím. U prezentace standardní doba trvání je 10-20 minut, u seminární práce je rozsah 10-20 normostran.
|
Obsah
|
1. Definice pojmů - mezinárodní vztahy a jejich aktéři, povaha mezinárodního prostředí, co je to zahraniční politika, jaké má cíle a prostředky, typologie zahraniční politiky 2. Mezinárodní systém a mezinárodní režimy - příklady zahraniční politiky států (klasický systém mocenské rovnováhy, jaderná bipolarita), mezinárodní ekonomické režimy 3. Stát jako představitel zahraniční politiky - povaha moderního státu, typologie států a zahraniční politika, malé státy 4. Instituce, které vytvářejí zahraniční politiku - státní aparát a rozhodovací procesy (teoretické modely fungování administrativních aparátů; konkrétní příklady - USA, ČR aj.), whole-of-government approach (PRTs) 5. Zahraniční politika a domácí vlivy - společenské síly a zahraniční politika státu (zájmové skupiny, vojensko-průmyslový komplex, média, veřejné mínění) 6. Jednotlivec jako tvůrce zahraniční politiky - obrazy skutečnosti, hypotézy o mispercepcích, dichotomická dělení osobností, charakterologie 7. Další aktéři zahraniční politiky - mezinárodní organizace, regionální organizace a uskupení, NGOs, média, ekonomičtí aktéři (u každého aktéra je též probrán konkrétní příklad) 8. Paradiplomacie: zahraniční politika substátních aktérů 9. Nástroje zahraniční politiky 10. Diplomacie jako nástroj zahraniční politiky 11. Dějiny diplomacie a pravidla diplomacie, diplomacie v globalizovaném světě
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Breuning, Marijke. Foreign policy analysis : a comparative introduction. 1st pub. New York Palgrave Macmillan, 2007. ISBN 978-0-3122-9619-3.
-
Základní:
Druláková, Radka; Drulák, Petr. Tvorba a analýza zahraniční politiky. 2., přeprac. vyd. Praha : Oeconomica, 2007. ISBN 978-80-245-1184-9.
-
Základní:
Pick, Otto; Handl, Vladimír. Zahraniční politika České republiky 1993-2004 : úspěchy, problémy a perspektivy. Praha : Ústav mezinárodních vztahů, 2004. ISBN 80-86506-39-8.
-
Doporučená:
Palmer, Glenn; Morgan, T. Clifton. A theory of foreign policy. Princeton : Princeton University Press, 2006. ISBN 0-691-12359-4.
-
Doporučená:
Snyder, R.C. - Bruck, H.W. - Sapin B. Foreign Policy Decision-Making,. Palgrave Macmillan, New York, 2002.
-
Doporučená:
Drulák, Petr. Teorie mezinárodních vztahů. Vyd. 2. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-721-3.
-
Doporučená:
Hill, Christopher. The changing politics of foreign policy. Houndmills, Basingstoke, Hampshire ; Palgrave MacMillan, 2003. ISBN 0-333-75423-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
11
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat základní podobory mezinárodních vztahů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat historicko-politické události s využitím teoretických znalostí o formování mezinárodního systému |
interpretovat historicko-politické události na základě znalosti systémových charakteristik mezinárodního systému v jednotlivých etapách |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat procesy tvorby zahraniční politiky státu |
klasifikovat prostředky a typy zahraniční politiky státu |
rozlišit základní čtyři hladiny analýzy zahraniční politiky |
vyjmenovat základní teoretické pohledy na zahraniční politiku státu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat zahraniční politiku vybraného státu v určitém období |
samostatně analyzovat veřejně-politické dokumenty upravující zahraniční politiku státu |
vymezit základní trendy ve vývoji zahraničních politik světových mocností |
zhodnotit chování státu v mezinárodním prostředí na základě využití adekvátního teoreticko-metodologického nástroje |
zvolit vhodnou hladinu analýzy pro vhodnou událost či proces |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|