|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / APR2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
APR2
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Archeologie pravěku 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KAR/PRA1
|
Vyloučené předměty
|
KAR/CPR1 a KAR/PRA1
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurs je zaměřen na podrobné objasnění chronologických systémů, systematiky archeologických pramenů a návazných teorií pro období neolitu. V rámci cvičení se studenti seznámí s artefaktovou náplní uvedeného období na základě studia srovnávací sbírky a obrazové databáze artefaktů.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce na vybranný tématický okruh. Zkouška je kombinovanou formou, ověřeny budou znalosti z přednášek a ze studia povinné literatury. Součástí zkoušky bude dále ověření praktických znalostí v určování artefaktů.
|
Obsah
|
Dějiny výzkumu
Přehled archeologických kultur období neolitu v ČR
Domy a osady
Pohřbívání
Řemesla
Náboženství a kult
Významná naleziště, nové výzkumy
Přednáška se soustřeďuje na podrobné seznámení s archeologickými prameny pro toto období: s kamennými a dalšími artefakty (štípané i hlazené nástroje včetně použitých materiálů a techniky výroby, ozdoby a keramika včetně její technologie a výzdoby). Pozornost se věnuje obydlím a rituálním projevům (příkopy, rondely, pohřební ritus, lidská i zvířecí plastika). Vykládá se systém získávání potravy (lov, chov domácích zvířat a pěstování plodin). Studentům se dostává základního poučení o společenských systémech a symbolizmu této doby, stručné jsou informace o indoevropském problému. Přednášky jsou založeny na archeologii České republiky s rozsáhlými exkurzy do širšího okolí. Část kurzu může proběhnout formou řízené samostatné práce studentů, která bude zaměřená na studium literatury a vyhotovení písemné práce
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Pavlů, Ivan; Soudský, Ondřej; Zápotocká, Marie. Bylany : katalog. sekce A-díl 2, Text, výzkum 1953-1967. Praha : Archeologický ústav ČSAV, 1985.
-
Základní:
Neustupný, Evžen. Lidé v dějinách. Pravěk : pro 2. stupeň základní školy. 1. vyd. Praha : Fortuna, 1995. ISBN 80-7168-212-8.
-
Základní:
Pleiner, Radomír. Pravěké dějiny Čech. Praha : Academia, 1978.
-
Doporučená:
Neústupný, Evžen; Neústupný, Jiří. Muzeum a věda. Praha : Národní muzeum, 1968.
-
Doporučená:
Neústupný, J. Pravěk Československa. Brno, 1986.
-
Doporučená:
Neustupný, Evžen. Téze o pravěku a učebnice pravěku. Archeologické rozhledy. Praha Archeologický ústav AV ČR, 1996.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
44
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Charakterizovat jednotlivá období pravěku |
Shrnout význam archeologie a historie pro poznání minulosti
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Porozumět vědecky strukturované přednášce |
Číst a porozumět odbornému textu v české jazyce |
Používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
Využívat elektronické informační zdroje |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Shrne chronologii neolitu v Čechách a ve střední Evropě |
Shrne problematiku archeologických pramenů a jejich významu pro poznání a rekonstrukci života v období neolitu v Čechách a částečně také v Evropě |
Shrne problematiku dochovaných nemovitých památek sledovaného období |
Vytvoří přehled hmotné kultury neolitu v Čechách |
Nastíní sídelní strategii jednotlivých archeologických kultur |
Uvede příklady symbolického chování člověka v neolitu a o jeho archeologicky uchopitelných projevů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Je schopen časově zařadit artefakty tvořící běžnou součást hmotné kultury ve sledovaném období |
Je schopen funkčně interpretovat artefakty tvořící běžnou součást hmotné kultury ve sledovaném období |
Je schopen kriticky hodnotit dostupné informace ke sledované problematice |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
|
|
|
|