|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / APR5
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
APR5
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Archeologie pravěku 5
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KAR/PRA3
|
Vyloučené předměty
|
KAR/CPR3 a KAR/PRA3
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurs má seznámit studenty s výpovědí archeologických pramenů starší a mladší doby železné (halštatské, resp.laténské a doby římské a jejich využitím pro poznání života tehdejší společnosti a jeho rozmanitých aspektů (sídlení, pohřbívání, ekonomika, rituál/náboženství) tak, jak se projevují prostřednictvím archeologických pramenů (artefaktů a ekofaktů).
V rámci cvičení se studenti seznámí s artefaktovou náplní uvedeného období na základě studia srovnávací sbírky a obrazové databáze artefaktů.
|
Požadavky na studenta
|
Zvládnutí problematiky základních směrů vývoje na území České republiky a přínosu archeologie k poznání tehdejší společnosti (hospodářství, sídlení, pohřbívání, obchod, řemeslo, komunikace atd.). Orientace v trendech a zaměření soudobé české archeologie doby železné a římské.
|
Obsah
|
1. Doba halštatská ve střední Evropě; Čechy, Morava: úvod, dějiny bádání, chronologie, přírodní prostředí, hospodářství; sídelní areály a jejich části; hmotná kultura
2. Doba laténská ve střední Evropě; úvod, dějiny bádání, chronologie, přírodní prostředí, hospodářství; sídelní areály a jejich části; hmotná kultura
3. Doba římská: úvod, prostorové, časové a etnické vymezení sledovaného období; druhy pramenů a jejich charakteristika; přehled bádání; chronologie; představitelé dvou světů: Římané a Germáni; archeologie o kontaktech římské říše a barbarských kmenů; Čechy, Morava: přírodní prostředí, sídlení, pohřbívání, produkce; hmotná kultura (movité artefakty). Rozsáhlé terénní výzkumy.
Přednáška se soustřeďuje na podrobné seznámení s archeologickými prameny pro toto období: s bronzovými a železnými artefakty (včetně příslušných technologií získávání železa a jeho formování), s ozdobami a zejména keramikou včetně její technologie a výzdoby. Pozornost se věnuje obydlím a rituálním projevům (opevnění včetně tzv. laténských oppid, pohřební ritus kostrový i žárový). Vykládá se systém získávání potravy (chov domácích zvířat a pěstování plodin). Studentům se dostává základního poučení o společenských systémech (obchod a jeho rozpoznávání v archeologických pramenech) a o symbolizmu této doby. Zmiňují se nejstarší psané prameny k tomuto období. Přednášky jsou založeny na archeologii České republiky s rozsáhlými exkursy do širšího okolí. Část kurzu věnovaná době římské sleduje kromě území ČR také základní aspekty života v té části (střední) Evropy, která se nacházela mimo římskou říši (tzv. barbarikum)a v kontrastu k tomu sleduje archeologické projevy vyspělé civilizace římského světa na jeho hranici s barbarikem. Část kurzu může proběhnout formou řízené samostatné práce studentů, kteří zpracují a obhájí seminární práci k vybranému problému doby železné a doby římské v celoevropském (zejména středoevropském) záběru.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Venclová, Natalie. Archeologie pravěkých Čech. 7, Doba laténská. Praha : Archeologický ústav AV ČR, 2008. ISBN 978-80-86124-80-3.
-
Základní:
Salač, Vladimír. Archeologie pravěkých Čech. 8, Doba římská a stěhování národů. Praha : Archeologický ústav AV ČR, 2008. ISBN 978-80-86124-81-0.
-
Doporučená:
Waldhauser, J. Encyklopedie Keltů v Čechách. Praha : Libri, 2001.
-
Doporučená:
Drda, P. - Rybová, A. Keltové a Čechy. Praha : Academia, 1998.
-
Doporučená:
Golec, M. O konci bohatých horákovských hrobů a datování Býčí skály podle keramiky. Archeologické rozhledy 55. 2003.
-
Doporučená:
Collis, J. The Celts. Origins, Myths and Inventions. London, 2003.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
44
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Charakterizovat jednotlivá období pravěku |
Shrnout význam archeologie a historie pro poznání minulosti
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Porozumět vědecky strukturované přednášce |
Číst a porozumět odbornému textu v české jazyce |
Používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
Využívat elektronické informační zdroje |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Shrne chronologii archeologických kultur v době halštatské, laténské, římské a v době stěhování národů |
Vysvětlí sídelní strategii jednotlivých kultur ve sledovaném období |
Shrne problematiku archeologicky uchopitelných projevů symbolického chování člověka v době halštatské, laténské, římské a v době stěhování národů |
Vytvoří přehled movitých i nemovitých artefaktů jednotlivých kultur ve sledovaném období |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Je schopen časově zařadit artefakty tvořící běžnou součást hmotné kultury ve sledovaném období |
Je schopen funkčně interpretovat artefakty tvořící běžnou součást hmotné kultury ve sledovaném období |
Je schopen popsat sídelní strategie ve sledovaném období |
Je schopen popsat pohřební ritus ve sledovaném období |
Je schopen kriticky hodnotit dostupné informace ke sledovanému období |
Je schopen na vybraných artefaktech demonstrovat společenské a kulturní změny, ke kterým dochází v době halštatské, laténské, římské a v době stěhování národů |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|