|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / ASN4
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
ASN4
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Archeologie středověku a novověku 4
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
14 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit studenty se současným stavem a perspektivami archeologického výzkumu raného novověku v České republice. Ořednáška podává vymezení této archeologické specializace a možnosti a provázání s dalšími historickýmim obory (zejm. sociální a hospodářské dějiny, historická etnografie, dějiny umění). Přednášky se zaměřují na studium osídlení, krajiny a sídelních komponent, pohřebišť, těžebních a výrobních areálů, obchodem, areály konfliktu. Cvičení budou zaměřena na poznání raně novověkých artefaktů od produktů hrnčířů, sklářů po artefakty z kovů a organických materiálů.
|
Požadavky na studenta
|
Kombinovaná zkouška, seminární práce, praktické určování artefaktů.
|
Obsah
|
Hlavní témata:
1. Úvod do archeologie raného novověku (definice, stav, cíle a perspektivy disciplíny). 2. Novověká krajina a osídlení. 3. Vesnická sídla, usedlost, dům; zemědělství a nezemědělská výroba. 4. Sídla elity. 5. Městskské prostředí. 6. Hospodářské aktivity měst. 7. Sakrální architektura a pohřbívání. 8. Těžba a zpracování surovin. 9. Komunikace a obchod. 10. Fortifikace. 11. Archeologie konfliktů raného novověku (bojiště, polní opevnění a další materiální doklady válečných událostí). 12. Historická archeologie na pomezí vědních disciplín.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Krajíc, Rudolf; Měřínský, Zdeněk,; Vařeka, Pavel. Archaeology of the 16th-20th century in the Czech Republic. Archaeologia historica ISSN 0231-5823 Vol. 42, no. 2017.
-
Základní:
Bůžek, Václav,; Král, Pavel. Člověk českého raného novověku. Praha : Argo, 2007. ISBN 978-80-7203-694-3.
-
Základní:
Petráň, Josef. Dějiny hmotné kultury. II/1 : Kultura každodenního života od 16. do 18. století. Praha : Ministerstvo kultury České republiky, 1995. ISBN 80-7184-084-X.
-
Základní:
Petráň, Josef. Dějiny hmotné kultury. II/2, Kultura každodenního života od 16. do 18. století /. Karolinum, Praha, 1997.
-
Základní:
Dudková, Veronika. Hledání zmizelého : archeologie zaniklých vesnic na Plzeňsku : katalog výstavy. V Plzni : Západočeské muzeum, 2008. ISBN 978-80-7247-60-0.
-
Doporučená:
Preusz, M. Historicko-archeologický výzkum doby třicetileté války (1618-1648). Současný stav a perspektivy. Archaeologia historica 44/1, 151-183.. 2019.
-
Doporučená:
Žegklitz, J.; Smetánka, Z. Historie a postmedievální archeologie. Československý časopis historický 37.. 1989.
-
Doporučená:
Majewski, Teresita; Gaimster, David. International handbook of historical archaeology. New York : Springer, 2011. ISBN 978-1-4419-9923-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
15
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Charakterizovat jednotlivá období středověku - novověku |
Shrnout význam archeologie a historie pro poznání minulosti |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Porozumět vědecky strukturované přednášce |
Číst a porozumět odbornému textu v české jazyce |
Používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
Využívat elektronické informační zdroje |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Shrnout problematiku archeologických (částečně i jiných) pramenů a jejich významu pro poznání a rekonstrukci života společnosti 16. - 18. století v Čechách |
Vytvořit přehled movitých i nemovitých artefaktů ve sledovaném období |
Nastínit společenský vývoj a změny ve sledovaném období |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Časově zařadit artefakty tvořící běžnou součást hmotné kultury ve sledovaném období |
Funkčně interpretovat artefakty tvořící běžnou součást hmotné kultury ve sledovaném období |
Identifikovat movité a nemovité památky různého charakteru ze 16. - 18. století |
Kriticky hodnotit dostupné informace ke sledovanému období |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
|
|
|
|