|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / DAR1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
DAR1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Dějiny architektury 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
2 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cyklus přednášek se orientuje na zařazení stavebních dějin do kontextu historických pramenů a hmotných pramenů, na dějiny a přístup k bádání o stavebních dějinách, jejich postavení mezi archeologií, dějinami umění a etnografií. Seznamuje studenty s metodou stavebně historického průzkumu, jeho úrovněmi, metodami a formou a objasňuje užívanou odbornou terminologii staveb.
|
Požadavky na studenta
|
Ústní zkouška.
|
Obsah
|
Hlavní témata:
1. Úvod do stavebních dějin: Stavební dějiny a jejich význam pro historii a pro kulturní krajinu. 2. Historické prameny: Písemné historické prameny, hmotné historické prameny, východiska pramenné základny pro stavební dějiny. 3. Předpoklady studia stavebních dějin: Historické stavby, jejich slohový a funkční rozsah, stavebně historický průzkum a jeho formy. 4. Metody studia historických staveb 1: Vývoj metod studia hmotných pramenů a jejich uplatnění při studiu historických staveb. 5. Metody studia historických staveb 2: Rozdílnost metod SHP a metod studia stavebních dějin, vztah k archeologii, dějinám umění a etnografii. 6. Terminologie urbanismu: Základní urbanistické termíny sídelních jednotek (vesnice, město, hrad, klášter). 7. Terminologie a typologie staveb 1: Obecné termíny staveb (prostor, průčelí, dispozice). 8. Terminologie a typologie staveb 2: Termíny průčelí, otvorů a jejich výplní 9. Terminologie a typologie staveb 3: Termíny dispozic (komunikace, zastropení, podlahy) 10. Terminologie a typologie staveb 4: Termíny střech, krytina a krovů. 11. Terminologie a typologie staveb 5: Termíny stavebních materiálů a konstrukcí. 12. Terminologie a typologie staveb 6: Termíny topenišť a speciálního prostoru.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Škabrada, Jiří. Konstrukce historických staveb. Praha : Argo, 2003. ISBN 80-7203-548-7.
-
Základní:
Standardní nedestruktivní stavebně-historický průzkum
(Macek, P.)
-
Doporučená:
Gabriel, F. Hrady severních Čech.. Praha: České vysoké učení technické v Praze., 2009.
-
Doporučená:
Gabriel, F. Quo vadis vědo o hradech? Castellologica bohemica 8, 499-502. Plzeň, 2002.
-
Doporučená:
Kašička, F. Stavebně historický průzkum. Praha, 2002.
-
Doporučená:
Gabriel, F. Teoretické aspekty hradních staveb. Ústí nad Labem: UJEP, 2006. ISBN 80-7044-840-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
52
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Charakterizovat a časově zařadit jednotlivá období středověku a novověku |
Shrnout význam archeologie pro poznání minulosti |
Shrnout význam výzkumu architektury a zastavěného prostředí pro poznání minulosti |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Rozumět odbornému textu v anglickém / německém jazyce |
Používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
Porozumět vědecky strukturované přednášce |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Vysvětlit základní pojmy oboru |
Shrnout význam studia stavebních dějin pro poznání minulosti |
Shrnout zásady výzkumu a dokumentace staveb |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Popsat různá konstrukční řešení jednotlivých druhů staveb |
Popsat vývojové tendence jednotlivých typů staveb |
Datovat stavby a jejich součásti |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
|
|
|
|