|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / DAR2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
DAR2
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Dějiny architektury 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
2 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cyklus přednášek se zaměří na vývoj historických sídelních jednotek (vesnice, město, hrad, klášter) a staveb (vesnický a městský dům, kostel, hospodářské a výrobní stavby) na území České republiky v předrománském období (karolínská renesance, otonská renesance), románského a gotického slohového výrazu (cca závěr 8. - přelom 15. a 16. století). Výklad se zaměří na dispoziční typologii, datovací stavební detaily a na užívaný stavební materiál a konstrukce. Předpokladem je znalost stavební terminologie.
|
Požadavky na studenta
|
Ústní zkouška.
|
Obsah
|
Základní témata:
1. Předrománský stavební projev 1: Sídelní jednotky (města/hrady) a stavby (domy, paláce, kostely) a jejich problematika při studiu Velké Moravy (přesah na Slovenskou republiku). 2. Předrománský stavební projev 2: Sídelní jednotky (města/hrady) a stavby (domy, paláce, kostely) na území Čech v karolínské a otonské renesanci. 3. Románský stavební projev 1: Románské vesnice, jejich obydlí a sakrální stavby. 4. Románský stavební projev 2: Románské hrady (hradiště) a jejich přerod na hrady vrcholného středověku. 5. Románský stavební projev 3: Praha v době románské a její románské stavby. 6. Stavby románsko-gotického horizontu: Nastupující změny v románském slohu, jejich projev na kostelní a hradní architektuře. 7. Gotický stavební projev 1: Vesnické, městské a klášterní sídelní jednotky. 8. Gotický stavební projev 2: Hradní sídelní jednotky gotiky a problémy její typologie. 9. Gotický stavební projev 3: Vesnický a městský dům, dispoziční typy a jejich vývoj. 10. Gotický stavební projev 4: Kláštery a kostely, jejich formy a vývoj. 11. Gotický stavební projev 5: Stavební materiály, konstrukce a projevy gotického stavebnictví. 12. Závěr gotiky a první projevy renesance: Město, vesnice a hrad, jejich zástavba a proměny.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Durdík, Tomáš; Bolina, Pavel. Středověké hrady v Čechách a na Moravě. Praha : Argo, 2001. ISBN 80-7203-349-2.
-
Doporučená:
Vařeka, P. Archeologie středověkého domu. Plzeň, 2004.
-
Doporučená:
Lutovský, Michal. Encyklopedie slovanské archeologie v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Praha : Libri, 2001. ISBN 80-7277-054-3.
-
Doporučená:
Gabriel, F. - Kursová, L. Královský palác a kaple na hradě Bezdězu a jejich proměny, Castellologica bohemica 16, 5-43.
-
Doporučená:
Gabriel, F. Model vývoje valečovské sídelní aglomerace, Archeologia historica 40/2, 131-147.. Brno, 2015.
-
Doporučená:
Škabrada, J. Nejstarší venkovské domy ve východních Čechách.. Praha, 2019.
-
Doporučená:
Radová-Štiková, M. - Škabrada, J. Příspěvky k poznání středověkého stavitelství.. Praha, 1991.
-
Doporučená:
Merhautová, Anežka. Raně středověká architektura v Čechách.. Praha, 1971.
-
Doporučená:
Dragoun, Zdeněk; Tryml, Michal; Škabrada, Jiří. Románské domy v Praze. Praha ; Paseka, 2002. ISBN 80-7185-427-1.
-
Doporučená:
Gabriel, F. - Kursová, L. Typové zařazení hradu Skála u Přeštic. Archaeologia historica 44/2,547-557.. Brno, 2019.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
52
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Charakterizovat a časově zařadit jednotlivá období středověku a novověku |
Shrnout význam archeologie pro poznání minulosti |
Shrnout význam výzkumu architektury a zastavěného prostředí pro poznání minulosti |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Rozumět odbornému textu v anglickém / německém jazyce |
Používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
Porozumět vědecky strukturované přednášce |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Vysvětlit základní pojmy oboru |
Shrnout vývoj architektury od předrománského období do závěru gotiky na území evropského kulturního okruhu |
Nastínit základní milníky v oblasti studia architektury |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Je schopen popsat vývojové tendence jednotlivých typů staveb |
Je schopen popsat různá konstrukční řešení jednotlivých druhů staveb |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
|
|
|
|