|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / DRA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
DRA
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Letecká dokumentace v archeologii
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
4 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kursu je seznámit studenty s principy a metodami zpracování dat letecké a satelitní dokumentace v archeologii na pokročilé uživatelské úrovni. Studentům budou na teoretické i praktické bázi představeny vybrané metody a získá praktické zkušenosti s tvorbou základních výstupů letecké dokumentace i pokročilejších výsledků v podobě ortofotoplánů a 3D výškových modelů. Kurz zároveň zahrnuje seznámení s možnostmi využití těchto výstupů v kombinaci s dalšími nedestruktivními archeologickými metodami.
|
Požadavky na studenta
|
Kombinovaná zkouška.
|
Obsah
|
1) Letecké laserové skenování - filtrace, klasifikace dat. 2) Letecké laserové skenování - vizualizační algoritmy. 3) Bezpilotní systémy v archeologii - úvod, technologický přehled, současná metodika 4) Bezpilotní systémy v archeologii - letecká fotogrammetrie, principy sběru dat (jednosnímková x vícesnímková) 5) Bezpilotní systémy v archeologii - zpracování ortofoplánu a 3D výškového modelu z vícesnímkové dokumentace 6) Letecká archeologie - zpracování šikmých x kolmých leteckých fotografií (rektifikace, georeference) 7) Satelitní snímky - využití satelitních systémů v archeologii (současné x archivní) 8) Satelitní snímky - dostupnost dat, možnosti zpracování (atmosférické korekce, registrace snímku, pan-sharpening, georeference, tvorba 3D modelu ze stereopáru dat) 9) Pozemní fotogrammetrie - kombinace s leteckou fotogrammetrií, základy, principy dokumentace 10) Pozemní fotogrammetrie - jednosnímková, zpracování ortofotoplánu, mozaikování ortofotoplánů 11) Pozemní fotogrammetrie - vícesnímková, úvod do metodiky, ukázky vhodných archeologických a historických situací 12) Rekonstrukční modely - možnosti tvorby rekonstrukčních modelů v archeologii (fotogrammetrické, grafické - kresebné modely 13) Možnosti archivace, sdílení a formáty ukládání 3D dat
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Gojda, Martin. Archeologie a dálkový průzkum : historie, metody, prameny = Archaeology and remote sensing : history, methods, data. 2017. ISBN 978-80-200-2644-6.
-
Doporučená:
Cowley, D. C. - Moriarty, C. - Geddes, G. - Brown, G. L. - Wade, T. - Nichol, C. : UAVs in Context: Archaeological Airborne Recording in a National Body of Survey and Record. Drones, vol. 2, Issue 1, 1-16.. 2017.
-
Doporučená:
Gojda, M. - John, J. - Starková, L. Archeologický průzkum krajiny pomocí leteckého laserového skenování. Dosavadní průběh a výsledky prvního českého projektu, Archeologické rozhledy 63/4, 680-698.. 2011.
-
Doporučená:
GOJDA, M. - JOHN, J. A KOL. Archeologie a letecké skenování krajiny. 2013.
-
Doporučená:
Pavelka, K. Fotogrammetrie.. ČVUT Praha, 2003.
-
Doporučená:
Hesse, R. LiDAR-derived Local Relief Models - a new tool for archaeological prospection. - Archaeological Prospection: 67-72.. 2010.
-
Doporučená:
Parcak, S. Satellite Remote Sensing for Arcaheology.. New York: Routledge., 2009.
-
Doporučená:
ŠTULAR, B. - KOKALJ, Ž. - OŠTIR, K. - NUNINGER, L. Visualization of lidar-derived relief models for detection of archaeological features. 2012.
-
Doporučená:
Remondino, F. - Campana, S. (eds.). 3D Recording and Modelling in Archaeology and Cultural Heritage: Theory and best practices. BAR International Series 2598.. Oxford: BAR., 2014.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
39
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
39
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Shrnout základní nedestruktivní metody terénního výzkumu a možnosti jejich aplikace při výzkumu minulých sídelních systémů |
Shrnout cíle a význam aeroarcheoloie |
Shrnout v základu archeologické metody |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Rozumět odbornému textu v anglickém / německém jazyce |
Používat adekvátní terminologii v českém a anglickém jazyce |
Porozumět vědecky strukturované přednášce |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Shrnout problematiku leteckého laserového skenování v archeologii |
Shrnout problematiku bezpilotních systémů v archeologii |
Shrnout možnosti využití fotogrametrie v archeologii |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Na datasetech demonstrovat zpracování různých druhů prostorových dat |
Je schopen vytvářet základní systémy pro archivaci a sdílení 3D dat |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
|
|
|
|