|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / KOL
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
KOL
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Archaeologies of Kolonialism
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KAR/NMS2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem přednášek je poskytnout studentům základní přehled archeologie vymezeného období v nejdůležitějších koloniích evropských mocností novověku. Zároveň se kurs soustředí na vymezení této subdisciplíny archeologie a hlavních přístupů bádání historické archeologie.
|
Požadavky na studenta
|
Studenti prezentují na cvičeních (alespoň 2x) referáty na zadaná témata. Zároveň se aktivně účastní diskusí sledovaných problémů.
Kurs je zakončen ústní zkouškou, kterou mohou skládat pouze studenti, kteří získali alespoň 40 bodů z možných 55, a to ze tří postupně zadávaných písemných prácí: 3. týden semestru: přehled bádání o vybraném druhu movitých artefaktů, 6. týden semestru: srovnání dvou výzkumných projektů sledujících obdobnou tématiku v různých částech Evropy, konec semestru: zpracování širšího tématického okruhu s důrazem na možnosti a limity výpovědi archeologických pramenů.
|
Obsah
|
Kurs je určen studentům postgraduálního studijního oboru archeologie (studijní program historické vědy), příp. studentům příbuzných oborů (sociální a kulturní antropologie, moderní dějiny). Zaměřuje se na archeologii a artefaktuální složku kultury kolonií v "Novém světě" od objevení Ameriky až do 19. století.
1. Historická archeologie v zámoří: vymezení, přístupy, témata
2. Anglické kolonie v severní Americe
3. Archeologie počátků a formování USA
4. Indiáni a běloši
5. Plantáže a otroci: archeologie afroamerické kultury
6. Francouzské kolonie v severní Americe
7. Archeologie holandských kolonií (severní Amerika a jižní Afrika)
8. Španělé v Novém světě: severní Amerika
9. Španělé v Novém světě: střední a jižní Amerika
10. Číňané v zámoří
11. Archeologie koloniální Austrálie
12. Podvodní archeologie: lodní vraky a jejich výpovědní potenciál
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hall, M. ? Silliman, S. W. Historical Archaeology. Oxford, 2006.
-
Základní:
Palmer, Marilyn; Neaverson, Peter. Industrial archaeology : principles and practice. London : Routledge, 1998. ISBN 0-415-16769-8.
-
Doporučená:
Singleton. T.A. (ed.). : I, Too, Am America: Archaeological Studies of African-American Life. Charlottesville, 1999.
-
Doporučená:
Leone, M. P. : The Archaeology of Liberty in an American Capital: Excavations in Annapolis. Berkeley. 2005.
-
Doporučená:
Výzkumný projekt:. Acadians in Nova Scotia (CBC Resources).
-
Doporučená:
Výzkumný projekt:. African Diaspora.
-
Doporučená:
Lawrence, S. - Davies, P. An Archaeology of Australia Since 1788. New York, 2010.
-
Doporučená:
Výzkumný projekt:. An Overseas Chinese Community in Sacramento:.
-
Doporučená:
Výzkumný projekt:. Asian American Comparative Collection:.
-
Doporučená:
archeologická společnost:. Australasian Society for Historical Archaeology.
-
Doporučená:
Dawdy, S.L. Building the Devil's Empire: French Colonial New Orleans. Chicago, 2008.
-
Doporučená:
Beaudry, M.C. Documentary Archaeology in the New World. Cambridge, 1988.
-
Doporučená:
Thomas, N. Entangled Objects: Exchange, Material Culture and Colonialism in the Pacific. Cambridge, 1991.
-
Doporučená:
Výzkumný projekt:. European exploration of the South East, and Caribbean. US National Park Service website featuring Spanish, French, and other exploration:.
-
Doporučená:
Výzkumný projekt:. First Colony Foundation (Roanoke).
-
Doporučená:
Výzkumný projekt:. Fort Edwards Historic Site, Capon Bridge, West Virginia:.
-
Doporučená:
Výzkumný projekt:. France in America. Library of Congress global gateway:.
-
Doporučená:
Waskelkov, G.A. French Colonial Archaeology at Old Mobile: An Introduction. Historical Archaeology 36(1), 3?12.. 2002.
-
Doporučená:
Walthall, J. A. - Emerson, T.E. French Colonial Archaeology. In: Walthall, J. A. (ed.): French Colonial Archaeology: The Illinois Country and the Western Great Lakes. Urbana, 1?13.. 1991.
-
Doporučená:
FUNARI, P. P. A. - HALL, M. - SIÂN, J. (eds.). Historical Archaeology. Back from the Edge. London, New York., 2003.
-
Doporučená:
Výzkumný projekt:. Chinese Historical Society of Southern California:.
-
Doporučená:
Deetz, J. In Small Things Forgotten: An Archaeology of Early American Life. New York, 1996.
-
Doporučená:
Výzkumný projekt:. James River Plantations.
-
Doporučená:
Výzkumný projekt:. Jamestown Rediscovery.
-
Doporučená:
Kelso, W.M. Jamestown: The Buried Truth. Charlottesville and London, 2006.
-
Doporučená:
Kelso, W.M. Kingsmill Plantations, 1619-1800: Archaeology of Country Life in Colonial Virginia. 1984.
-
Doporučená:
Výzkumný projekt:. La Salle Shipwreck:.
-
Doporučená:
Výzkumný projekt:. Market Street, Chinatown Project:.
-
Doporučená:
Výzkumný projekt:. New Netherland:.
-
Doporučená:
Výzkumný projekt:. New Netherland Museum:.
-
Doporučená:
Výzkumný projekt:. Old Mobile:.
-
Doporučená:
archeologická společnost:. Society for Historical Archaeology.
-
Doporučená:
archeologická společnost:. Society for Post-medieval Archaeology.
-
Doporučená:
Gasco, J. L. Spanish Colonialism and Processes of Social Change in Mesoamerica. In: Stein, G. J. (ed.), The Archaeology of Colonial Encounters: Comparative Perspectives. Santa Fe, 69?78. 2004.
-
Doporučená:
Deagan, K. Spanish St. Augustine: The Archaeology of a Colonial Creole Community. New York - London, 1983.
-
Doporučená:
Výzkumný projekt:. St. Augustine and Fort Mose. Historical Archaeology at Florida Museum of Natural History:.
-
Doporučená:
Connah, G. The Archaeology of Australia?s History. Cambridge, 1993.
-
Doporučená:
Huey, P.R. The archaeology of colonial New Netherland. In: Nooter, E. ? Bonomi, P. U. (eds.), Colonial Dutch Studies: An Interdisciplinary Approach. New York, 52-77.. 1988.
-
Doporučená:
Hall, M. The Archaeology of Colonial Settlement in Southern Africa, Annual Review of Anthropology 1993, 177-200.. 1993.
-
Doporučená:
Výzkumný projekt:. The Early Acadian Period in Nova Scotia:.
-
Doporučená:
Výzkumný projekt:. The French Colonial Heritage Project:.
-
Doporučená:
White, R. The Middle-Ground: Indians, Empires and Republics in the Great Lakes Region, 1650-1815. Cambridge: Cambridge University Press. Chapter 3, 94-141.. 1991.
-
Doporučená:
Ferguson, L. Uncommon Ground: Archaeology and Early African America, 1650-1800. Washington, 1992.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
41
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
43
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
20
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Charakterizovat a časově zařadit jednotlivá období novověku |
Shrnout význam archeologie pro poznání minulosti |
Vyjmenuje základní historické milníky novověku a doby moderní |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Rozumět odbornému textu v anglickém jazyce |
Používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
Porozumět vědecky strukturované přednášce |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Shrne problematiku výzkumu kolonií evropských mocností v Americe, Africe a Austrálii |
Shrne cíle a přístupy této archeologické specializace a jejího významu pro poznání moderního světa |
Shrne možnosti spolupráce s kontaktními disciplínami, zejm. s historií, etnologií a sociální a kulturní antropologií pro poznání moderního světa |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Je schopen kriticky hodnotit význam archeologických památek v kontextu ostatních pramenů historického poznání sledovaného období |
Je schopen využívat poznatky vycházející zejména z historie, etnologie a sociální a kulturní antropologie při poznání hlubší i nedávné minulosti |
Je schopen využívat hlubší mezioborové spolupráce při formulování otázek týkajících se hlubší i nedávné minulosti |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
|
|
|
|