|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / MDA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
MDA
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Metody dokumentace
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
17 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy oboru geodézie a kartografie (bodová pole, souřadnicové systémy a mapová díla na území ČR se zvláštním zřetelem na historický vývoj mapování a jeho užití při vyhledávání a dokumentaci archologických a památkových lokalit). Velká pozornost je věnována rozdělení základních geodetických dokumentačních metod (metoda konstrukční-oměrná, ortogonální a polární) a seznámení se s jejich principem. Hlavním cílem je schopnost praktického použití metody konstruční-oměrné při dokumentaci archeologických památek, dochované a torzální architektury. Pozornost je dále věnována moderním (digitálním) možnostem dokumentace archeologických a památkových objektů, a to se zvláštním zřetelem na fotogrammetrické metody (jednosnímková, stereofotogrammetrie, průseková).
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce, praktické ověření dovedností, test.
|
Obsah
|
Základní témata:
1. Současná geodézie a její využití a přínos v archeologii 2. Rozbor historických mapových podkladů a možnosti jejich využití v archeologii 3. Metoda konstrukční-oměrná 4. Metoda ortogonální 5. Metoda polární 6. Digitální zpracování dat 7. Využití dat při zpracování výstupů, prezentaci jednotlivých lokalit a publikaci 8. Ortogonální metoda a její využití při dokumentaci archeologických sond a profilů 9. Polární metody při tvorbě celkových plánů archeologických situací 10. Základy a využití jednosnímkové fotogrammetrie 11. Základy a využití stereofotogrammetrie 12. Základy a využití průsekové fotogrammetrie
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Pavelka, Karel. Fotogrammetrie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2003. ISBN 80-7082-972-9.
-
Základní:
Kuna, M.; Tomášek, M. Pravidla archeologického výzkumu.
-
Doporučená:
Šimana, M. Geodesie v archeologické praxi. Zprávy Čs. společnosti archeologické - supplement 9. Praha, 1971.
-
Doporučená:
Koza, Petr. Geodézie pro SPŠ stavební : Učebnice. 1985.
-
Doporučená:
Hlavenka, P. - Sýkora M. - Velímský, T. K románské podobě kostela sv. Jakuba Většího ve Světci u Bíliny, Archeologické výzkumy v severozápadních Čechách v letech 2003 - 2007. Sborník k životnímu jubileu Zdeňka Smrže, 277-296..
-
Doporučená:
Nařízení vlády č. 430/2006 Sb., o stanovení geodetických referenčních systémů a státních mapových děl závazných na.
-
Doporučená:
MARTINKOVÁ, Š. - CRKAL, J. - EISENHAMMER, P. - HLAVENKA, P. - KOTYZA, O. - LEHKÝ, I. - RUBEŠ, M. - SÝKORA, M. - VESELÝ, H. - VOLF, M. Oltářík. Hrad Jakoubka z Vřesovic.. Most, 2015.
-
Doporučená:
Martinková, Š. - Crkal, J. - Hlavenka, P. - Kotyza, O. - Lehký, I. - Nový, M. - Skopec, J. - Sýkora, M. - Volf, M. Oltářík. Hrad Jakoubka z Vřesovic.. Most, 2015.
-
Doporučená:
Vyhláška č. 31/1995 Sb. Českého úřadu zeměměřického a katastrálního, kterou se provádí zákon č. 200/1994 Sb., o.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
25
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Shrnout základní principy a metody vědecké práce |
Shrnout význam archeologie a historie pro poznání minulosti |
Shrnout základy archeologické metody |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Rozumět odbornému textu v českém jazyce |
Porozumět vědecky strukturované přednášce |
Rozumět technicky zaměřenému textu v českém jazyce |
Využívat elektronické informační zdroje |
Samostatně provádět dokumentaci menších památkových objektů metodou konstrukční-oměrné včetně výstupů v digitální formě (DXF, DWG apod.) |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Vysvětlit základní pojmy geodézie a kartografie |
Shrnout základy geodetických metod |
Shrnout problematiku geodézie v archeologii |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Samostatně provádět dokumentaci menších památkových objektů metodou konstrukční-oměrné včetně výstupů v digitální formě (DXF, DWG apod.) |
Provádět základní kresbu, export a tisk v prostředí CAD |
Využívat ortogonální metodu při dokumentaci archeologických sond a profilů |
Využívat polární metodu při tvorbě celkových plánů archeologických lokalit |
Je schopen samostatně provádět dokumentaci složitějších památkových objektů a archeologických situací kombinací různých metod |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
|
|
|
|