|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / SULS1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
SULS1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Struktura a události lidského světa 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KAR/SLS
|
Vyloučené předměty
|
KAR/SLS
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit studenty se základními momenty lidské společnosti, které vyplývají z pojetí člověka jako tvůrce, především tvůrce artefaktů.
|
Požadavky na studenta
|
Znalost teoretického rámce přednášky, specifického pojmosloví a faktografie bude ověřována ústní zkouškou.
|
Obsah
|
Pojetí člověka jako tvůrce (především artefaktů) - toto pojetí se klade do protikladu s chápáním lidské společnosti jako arény boje (boje o přežití, třídního boje apod.). Úloha tvoření vyplývá logicky z povahy archeologických pramenů, které jsou vesměs artefaktuální povahy.
Obsah přednášky: úloha artefaktů při vzniku a reprodukci lidské společnosti, praktická funkce, společenský význam a symbolický smysl artefaktů. Protiklad komunity a společnosti a jeho význam pro pojetí ekonomie. Problém pokroku a směřovaných změn, příčiny změn ve společnosti. Teorie "boje o život" v pravěku. Tři výrazné aspekty archeologických pramenů: směna (ekonomika vůbec), válečnictví (společenské vztahy), ritus (ideologie); jejich prorůstání symbolickými systémy.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hodder, Ian. Archeological theory today. 1st pub. Cambridge : Polity, 2001. ISBN 0-7456-2269-0.
-
Základní:
Neustupný, Evžen. Teorie archeologie. Plzeň : Aleš Čeněk, 2010. ISBN 978-80-7380-244-8.
-
Doporučená:
Bárta, Miroslav; Kovář, Martin. Civilizace a dějiny : historie světa pohledem dvaceti českých vědců. Praha : Academia, 2013. ISBN 978-80-200-2301-8.
-
Doporučená:
Hodder, Ian. Entangled : an archaeology of the relationships between humans and things. Malden : John Wiley & Sons, 2012. ISBN 978-0-470-67212-9.
-
Doporučená:
Neustupný, Evžen. Metoda archeologie. Plzeň : Aleš Čeněk, 2007. ISBN 978-80-7380-075-8.
-
Doporučená:
Květina, Petr; Řídký, Jaroslav,; Končelová, Markéta,; Burgert, Pavel,; Šumberová, Radka,; Pavlů, Ivan,; Brzobohatá, Hana,; Trojánková, Olga; Vavrečka, Petr,; Unger, Jiří. Minulost, kterou nikdo nezapsal. 2015. ISBN 978-80-7465-173-1.
-
Doporučená:
Komárek, Stanislav. Příroda a kultura : svět jevů a svět interpretací aneb Jak je to doopravdy. Praha : Vesmír, 2000. ISBN 80-85977-33-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
52
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Shrnout základní teoretické a metodické přístupy k archeologickým pramenům |
Shrnout specifické myšlenkové směry v evropské archeologii |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Je schopen kriticky pracovat s příslušnou odbornou literaturou |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Shrne základními momenty lidské společnosti, které vyplývají z pojetí člověka jako tvůrce, především tvůrce artefakt |
Shrne význam artefaktů při vzniku a reprodukci lidské společnosti; praktická funkce, společenský význam a symbolický smysl artefaktů |
Shrne protiklad komunity a společnosti a jeho význam pro pojetí ekonomie |
Definuje problém pokroku a směřovaných změn; příčiny změn ve společnosti; teorie "boje o život" v pravěku |
Popíše doklady směny (ekonomiky vůbec), válečnictví (společenské vztahy), ritu (ideologie) a symbolického chování na základě studia artefaktů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Formuluje teorie o příčinách změn ve společnosti |
Je schopen definovat základní pojmy související s přednášenou problematikou |
Je schopen analyzovat úlohu artefaktů v lidské společnosti
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
|
|
|
|