|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / TRA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
TRA
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Traseologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
1 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz je zaměřen na seznámení se základními principy a metodami traseologie, především na bronzových artefaktech. Důraz bude kladen na interpretační potenciál mikroskopického studia artefaktů. Studenti se seznámí s vývojem traseologických metod s přesahem do exterimentální archeologie a materiálového studia. Důležitou součástí kurzu jsou praktická cvičení.
|
Požadavky na studenta
|
Ověření znalostí proběhne formou praktického cvičení. Student identifikuje a interpretuje dochované stopy na vybraných archeologických artefaktech.
|
Obsah
|
Témata 1) Historie traseologie 2) Základní metodologické postupy 3) Úvod do použití mikroskopu a digitální fotografie 4) Traseologie kamenných artefaktu? 5) Traseologie bronzových artefaktu? 6) Základy metalografie 7) Experiment a jeho význam pro interpretaci 8) Trasologie v archeologii středověku
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Petr Krištuf, Ph.D. ,
-
Přednášející:
PhDr. Josef Hložek, Ph.D. (20%),
PhDr. Petr Krištuf, Ph.D. (80%),
-
Cvičící:
PhDr. Josef Hložek, Ph.D. (20%),
PhDr. Petr Krištuf, Ph.D. (80%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Krištuf, Petr; Nožinová, Soňa. Možnosti rekonstrukce kroje doby bronzové na základě analýzy povrchu bronzových náramků. Archeologické výzkumy v jižních Čechách ISSN 0231-. 2018.
-
Doporučená:
KRÁLÍK, Miroslav - URBANOVÁ, Petra - HLOŽEK, Martin. Nové archeologické výzkumy šlechtických sídel 15. století. Supplementum. 16, 61-79. 2006.
-
Doporučená:
HAVLÍKOVÁ, M. - KRIŠTUF, P. Stopy po použití na bronzových mečích z řeky Labe u Neratovic, okr. Mělník - Wear?traces on bronze swords from the Elbe River near Neratovice, Mělník District. Archeologie ve středních Čechách 23, 459-468. 2019.
-
Doporučená:
Petr KRIŠTUF, P. - BOHÁČ, M. Traseologická analýza bronzové sekery z Hroznětína (okr. Karlovy Vary). 2017.
-
Doporučená:
Petr NERUDA, Zdeňka NERUDOVÁ, Andrea ŠAJNEROVÁ-DUŠKOVÁ. Trasologická analýza micoquienských bifaciálních nástrojů z jeskyně Kůlny. Acta Musei Moraviae - scientiae sociales = Časopis Moravského zemského muzea - vědy společenské /95, č. 1, s. 3-15. 2010.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
62
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
28
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Shrnout význam a odlišnosti přístupů archeologie a historie jako vědních disciplín majících klíčový význam pro poznání minulosti |
Shrnout na základní úrovni problematiku archeologické metody |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Rozumět odbornému textu v anglickém / německém jazyce |
Používat adekvátní terminologii |
Porozumět vědecky strukturované přednášce |
Pracovat pod odborným vedením |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Shrnout možnosti interpretace pracovních stop na archeologických artefaktech |
Shrnout význam trasologie v archeologii |
Shrnout základní metodické postupy v trasologii |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Identifikovat pracovní stopy na kovových artefaktech |
Identifikovat pracovní stopy na kamenných artegfaktech |
Identifikovat pracovní stopy na artefaktech z organických materiálů |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Laboratorní praktika, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|