|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / VPA2D
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
VPA2D
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Vybrané problémy současné archeologie 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Vybrané problémy současné archeologie 2 Středověk, novověk a modernita
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
3 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je určen pro doktorské studium na FF a zaměřuje se na vybrané okruhy otázek řešené v současné archeologii středověku, novověku a modernity, a to zejména v Evropě. Problematika bude představena prostřednictvím případových studií a do výuky budou přizváni také přední odborníci ze zahraničních akademických institucí (dle možností 2-3 zahraniční přednášející za semestr). Studenti se seznámí s novými teoretickými přístupy a metodami aplikovanými při řešení současných výzkumných projektů.
|
Požadavky na studenta
|
Zvládnutí látky v rozsahu přednášky, problémové okruhy ke zkoušce stanovuje garant při zahájení výuky. Individuální projekt.
|
Obsah
|
Kurs obsahuje rozsáhlý přehled možností archeologického poznání období středověku, novověku a doby moderní na příkladech inspirativních domácích i zahraničních vědeckých přístupů a projektů.
Tematické okruhy:
1. Problematika studia středověkého a časně novověkého osídlení.
2. Archeologie hmotné kultury středověku, produkce a konzumpce.
3. Aktuální otázky výzkumu stavebního prostředí středověku.
4. Výzkum movitých artefaktů novověku - případové studie.
5. Archeologické výzkumy městského prostředí novověké Evropy - případové studie.
6. Archeologie válečných konfliktů novověku.
7. Industriální archeologie - aktuální otázky evropského bádání.
8. Archeologie bývalých zámořských kolonií.
9. Problematika tzv. "contemporary archaeology" v Evropě.
10. Archeologické možnosti studia totality a represe.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Majewski, Teresita; Gaimster, David. International handbook of historical archaeology. New York : Springer, 2011. ISBN 978-1-4419-9923-8.
-
Doporučená:
Harrison, R. ? Schofield, J. After Modernity: Archaeological Approaches to the Contemporary Past. Oxford, 2010.
-
Doporučená:
Scholkmann, B., Kenzler, H., Schreg, R. (Hrsg.). Archäologie des Mittlealters und der Neuzeit. Grundwissen.. Darmstadt, 2016. ISBN 978-3-534-26811-5.
-
Doporučená:
Historical Archaeology in Central Europe
(Mehler, N. (ed.))
-
Doporučená:
Casella, E. C., Symonds, J. (eds.). Industrial Archaeology. Future Directions. New York: Springer, 2005. ISBN 978-0-387-22608-8.
-
Doporučená:
Graham-Campbell, J., Valor, M. (eds.). The Archaeology of Medieval Europe. Vol. 1. Eighth to Twelfth Century AD. Aaarhus: Aarhus University Press, 2007. ISBN 978-8779342903.
-
Doporučená:
Carver, M., Klápště, J. (eds.). The Archaeology of medieval Europe. Vol. 2. Twelfth to Sixteenth Century. Aaarhus: Aarhus University Press, 2012. ISBN 978-8779342910.
-
Doporučená:
Graves-Brown, P., Harrison, R., Piccini, A. The Oxford Handbook of the Archaeology of the Contemporary World. Oxford, 2013. ISBN 9780199602001.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Projekt individuální [40]
|
44
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Studenti jsou obeznámeni s archeologickou teorií a metodologií na úrovni magisterského studia archeologie. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Studenti rozumí odbornému textu v českém a anglickém jazyce, jsou schopni interpretovat a kriticky posoudit jeho obsah.
Studenti umí využívat elektronické informační zdroje.
Studenti jsou schopni systematické samostatné práce.
Studenti jsou schopni formálně prezentovat výzkumy a vést odborné debaty.
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Studenti mají přehled o současných možnostech a problémech archeologického poznávání období středověku, novověku a modernity v evropském kontextu. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Studenti jsou schopni uplatnit moderní přístupy a metody poznání období středověku, novověku a modernity při přípravě archeologických výzkumných projektů. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|