|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAZ / CHAO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAZ
/
CHAO
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Chemie anorganická a organická
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět poskytuje základní přehled o anorganické a organické chemii se zaměřením především na vztah anorganické a organické chemie k lékařství.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočtový test
Ústní zkouška
|
Obsah
|
Přednášky
1. Periodický systém. Periodicita vlastností prvků a jejich sloučenin. Struktura krystalických látek. Stereochemie anorganických sloučenin.
2. Vodík, hydridy. Kyslík, oxidy. Voda. Elementární nekovy. Halogeny. Chalkogeny. Vzácné plyny.
3. Chemie nepřechodných prvků a jejich sloučenin. Elementární kovy. Nepřechodné kovy (s-prvky, p-prvky).
4. Chemie přechodných prvků a jejich sloučenin. Koordinační sloučeniny.
5. Využití a význam důležitých prvků a jejich sloučenin v praxi. Biogenní prvky. Nejdůležitější anorganické složky tkání. Ionty vnitřního prostředí. Aktivní a pasivní transport iontů. Biologický význam sodíku, draslíku, vápníku a železa.
6. Základní principy organické chemie.
7. Alkany a cykloalkany, alkeny, alkyny. Areny. Halogenderiváty uhlovodíků.
8. Alkoholy, fenoly a chinony. Aldehydy a ketony. Karboxylové kyseliny.
9. Aminokyseliny, struktura peptidů. Organické látky obsahující síru nebo dusík.
10. Nejdůležitější heterocyklické sloučeniny. Pyrol a tetrapyrolové deriváty, hem a žlučová barviva. Deriváty indolu, thiazolu, pyridinu, imidazolu, pyrimidinu, purinu, isoaloxazinu, pteridinu.
11. Chemie sacharidů. Monosacharidy, disacharidy, polysacharidy. Heteropolysacharidy a jejich složky.
12. Chemie lipidů. Vyšší mastné kyseliny. Tuky. Steroidní látky. Cholesterol a žlučové kyseliny. Steroidní hormony. Terpeny.
13. Struktura nukleových kyselin. Pyrimidinové a purinové baze. Polynukleotidy.
14. Základní struktura RNA a DNA.
15. Zopakování vybraných partií probíraného učiva.
Cvičení
1. - 2. Roztoky. Kyseliny a zásady. Periodicita vlastností prvků a jejich sloučenin. Stereochemie.
3. - 4. Principy stanovení biologicky významných iontů.
5. - 6. Základní principy zobrazování anorganických struktur.
7. - 8. Základní principy zobrazování organických struktur.
9. - 10. Principy organické syntézy.
11. - 12. Stanovení základních organických skupin.
13. - 14. Toxicita vybraných anorganických a organických látek. Chemická podstata živin. Vitaminy a stopové prvky.
Toxiny v potravinách.
15. Zápočtový test.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
HAUSECROFT Catherine E. a Alan G. SHARPE. Anorganická chemie.. Praha: VŠCHT v Praze, 2014. ISBN 978-80-7080-872-6.
-
Základní:
PACÁK, Josef. Jak porozumět organické chemii. 3. vyd.. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1837-1.
-
Doporučená:
KOTVALTOVÁ SEZEMSKÁ Karolína. Názvosloví organických sloučenin.. Praha: Academia - nakladatelství, 2020. ISBN 978-80-200-3075-7.
-
Doporučená:
TOMANDL, Josef, Jiří DOSTÁL, Hana PAULOVÁ a Eva TÁBORSKÁ. Základy lékařské chemie a biochemie. 4. dotisk 1. vyd.. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-6973-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
45
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
20
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Celkem
|
80
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit zásady chemického názvosloví |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vyjadřovat chemické názvy prostřednictvím vzorců a naopak |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
interpretuje vztah anorganické a organické chemie k lékařství |
popíše základní složky biochemických systémů |
vysvětlí chemickou podstatu živin |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
ovládá základy anorganické a organické chemie |
vytváří vzorce sloučenin podle jejich názvu |
vytváří název sloučeniny podle vzorce |
zobrazí strukturu anorganických a organických sloučenin strukturními vzorci |
vyjadřuje chemické procesy pomocí reakčních schémat a rovnic |
určí biologicky významné ionty a základní organické struktury |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|