|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAZ / CHR1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAZ
/
CHR1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Chirurgie 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
39 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
15
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenty znalostmi, na jejichž základě budou schopni poskytovat péči nemocným s chirurgickým onemocněním.
|
Požadavky na studenta
|
80% docházka
zápočtový test splněný na 80
aktivní přístup při cvičení
|
Obsah
|
Přednášky
1. Vývoj chirurgie a postavení chirurgie v současnosti, základní chirurgická terminologie, jednotlivá chirurgická
pracoviště.
2. Vyšetřovací metody v chirurgii, práce a povinnosti jednotlivých kategorií pracovníků, zejména s ohledem na
urgentní stavy a povinnosti zdravotnického záchranáře.
3. Asepse a antisepse.
4. Krevní převody a infuzní léčba v chirurgii.
5. Trauma, polytrauma (typy poranění a stupně ohrožení života).
6. Termická poranění, celková a místní.
7. Typy poranění u dětí.
8. Operační blok, operační výkony, předoperační a pooperační péče, komplikace, dietetika, rehabilitace.
9. Záněty a onkologie.
10. Chirurgie hlavy a krku.
Cvičení
1.-2.Vyšetřovací metody v chirurgických oborech z pohledu NLZP - specifika a úkoly NLZP. Předoperační,
perioperační a pooperační období z pohledu NLZP.
3.-4. Pooperační komplikace - specifika a úkoly NLZP. Základy rehabilitace po chirurgických výkonech.
5.-6.Výživa v chirurgii, možnosti výživy, způsoby podávání výživy.
7.-8. Péče a možnosti hojení ran. Vlhké hojení ran, podtlaková terapie - specifika a úkoly NLZP.
9.-10. Převazy a další výkony využívané na chirurgických odděleních - praktický nácvik.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
ZEMAN, M., KRŠKA, Z. Chirurgická propedeutika.. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-3770-6.
-
Základní:
Valenta, Jiří. Chirurgie pro bakalářské studium ošetřovatelství. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0644-5.
-
Základní:
Janíková, Eva; Zeleníková, Renáta. Ošetřovatelská péče v chirurgii : pro bakalářské a magisterské studium. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4412-4.
-
Základní:
Schneiderová, Michaela. Perioperační péče. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4414-8.
-
Doporučená:
Sestra a urgentní stavy. 1. české vyd. Praha : Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2548-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
40
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Celkem
|
60
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat druhy poranění |
popsat jednotlivé druhy ošetřovatelských postupů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
ovládat jednotlivé komponenty ošetřovatelského procesu |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizuje neodkladné stavy v chirurgii, předoperační a pooperační péči o pacienty, kteří jsou hospitalizováni na všech typech chirurgických oddělení. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
ovládá základní chirurgickou terminologii a postupy ošetřovatelské péče v chirurgii |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|