|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAZ / ELA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAZ
/
ELA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Řízení a ekonomika laboratoří
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
22 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KTB/ELA
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět studenty seznamuje se základy ekonomiky a řízení klinických laboratoří.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast ve výuce, zápočtový test.
|
Obsah
|
Přednášky
1. Základy účetnictví, vymezení základních pojmů, dlouhodobý a oběžný majetek, zásobování, inventarizace, odpisy.
2. Hospodaření laboratoře - náklady, výnosy, zisk a jejich vztah.
3. Daňová problematika - vymezení základních pojmů, daně přímé a nepřímé - DPH, DzP FO, DzP PO.
4. Problematika založení obchodní společnosti, OSVČ zaměstnanec, ZP + SP.
5. Management laboratoře - management, personalistika, výběr a vedení zaměstnanců, motivace a stimulace, řízení
pracovního výkonu, odměňování pracovníků.
6. Ekonomika laboratoře - zásady a pravidla plánování, funkce marketingu v životě firmy.
7. Kategorizace klinických laboratoří, jejich definice, garance a funkce v laboratorní diagnostice, výzkumu, vývoji a vzdělávání. Konsolidace laboratoří.
8. Plánování rozpočtu pro fixní výdaje - pracovníci, instrumentace, variabilní výdaje - reagencie, servis, amortizace.
9. Komunikace s uživateli laboratorních dat. Laboratorní a nemocniční informační systémy. Způsob sdělování výsledků, způsob vedení dokumentace.
10. Zápočtový test
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://mefanet.fzs.zcu.cz/clanky.php?aid=50
Studenti mají k dispozici podklady pro studium v rámci Google Classroom.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
BOROVSKÝ, Juraj a Věra DYNTAROVÁ. Ekonomika zdravotnických zařízení.. Praha: České vysoké učení technické, 2012. ISBN 978-80-01-05055-2.
-
Základní:
Maaytová, Alena. Otázky ekonomiky zdravotnictví s ohledem na zvyšování efektivnosti. Vydání první. 2012. ISBN 978-80-7357-912-8.
-
Základní:
ŠEVČÍK, Jiří G.K. Úvod do řízení a ekonomie laboratoří. Pracovní text kurzu. 2. upravené vydání. Český Těšín: Ing. Václav HELÁN - 2 THETA, 2016. ISBN 978-80-86380-74-2.
-
Doporučená:
CAITHAMLOVÁ, Martina. Řízení nákladů ve zdravotnictví. 1. vydání.. Praha: České vysoké učení technické, 2021. ISBN 978-80-01-06833-5.
-
Doporučená:
Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty.
-
Doporučená:
Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví ve znění pozdějších předpisů.
-
Doporučená:
Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů ve znění pozdějších předpisů.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
8
|
Kontaktní výuka
|
20
|
Celkem
|
28
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definuje základní ekonomické pojmy |
vysvětlí princip laboratorního plánování, organizace a rozpočtu klinické laboratoře |
vyjmenuje druhy majetku, popíše jeho inventarizaci a charakterizuje odpis |
v rámci hospodaření laboratoře definuje náklady, výnosy, zisk a popíše jejich vztah |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
rozlišuje daně přímé a nepřímé a vymezuje základní pojmy daňové problematiky |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
|
|
|
|