|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAZ / IZA1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAZ
/
IZA1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Imunoanalýza 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KTB/IZA1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je zaměřen na využití imunoanalytických metod pro analýzu biologického materiálu v klinické laboratoři. Výuka probíhá v laboratoři imunodiagnostiky Oddělení imunochemické diagnostiky Fakultní nemocnice Plzeň.
|
Požadavky na studenta
|
průběžné hodnocení
zápočtový test
|
Obsah
|
Přednášky
1. Obecné principy imunoanalýzy.
2. Základní substance, separační techniky.
3. Typy imunoanalytických metod, výhody/ nevýhody jednotlivých typů analýz.
4. Specifické preanalytické problémy v imunoanalýze.
5. Základní typy přístrojů pro imunoanalýzu. Pipetovací ruční metody, poloatomaty , automatické přístroje.
6. Multiplexová analýza.
7. Parametry kvality imunoanalýzy. Interní a externí kontrola kvality. Důkazy vybraných iontů.
8. Hlavní zásady interpretace výsledků.
9. Přehled klinické aplikace imunoanalytických metod.
10. - 12. Výužití a specifika aplikace v endokrinologii.
Laboratorní cvičení
1. - 5. Radioimunoanalýza.
6. - 8. Chemiluminiscence.
9. - 11. Hodnocení interní a externí kontroly kvality.
12. Zápočtový test.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
BARTOŠ, Vladimír, ŠAFARČÍK, Kristián, KARLÍKOVÁ, Marie, TOPOLČAN, Ondřej, KUČERA, Radek a Jindra WINDRICHOVÁ. Principy imunoanalytických metod pro mediky.. 2013.
-
Doporučená:
ZIMA, Tomáš. Laboratorní diagnostika. Třetí, doplněné a přepracované vydání.. Praha : Galén, 2013. ISBN 978-80-7492-062-2.
-
Doporučená:
Wild D. (Ed.). The Immunoassay Handbook Theory and Applications of Ligand Binding, ELISA and Related Techniques. Fourth Edition. Elsevier, 2013. ISBN 978-0-08-097037-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
8
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit pojem imunokomplex |
popsat imunitní odpověď organismu založenou na tvorbě protilátek |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
odlišit polyklonální protilátky od monoklonálních |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popíše vysoce specifické a vysoce citlivé (nmol - pmol) postupy v analýze biologického materiálu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
disponuje základními laboratorní návyky v oblasti imunoanalýzy |
pracuje s vybranými laboratorními přístroji |
hodnotí parametry kvality vyšetření |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Laboratorní praktika, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Laboratorní praktika, |
|
|
|
|