|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAZ / PSKP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAZ
/
PSKP
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Psychosociální krizová pomoc
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
10 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student bude seznámen se základními teoretickými postuláty stresu a jeho zvládání včetně copingových strategií. Důraz bude kladen na získání znalostí v oblasti poskytování první psychické pomoci, psychosociální intervenční pomoci, posttraumatické péče a krizové intervence tak, aby byl následně schopen aplikovat získané poznatky při výkonu povolání zdravotnického záchranáře u zasažených osob na místě mimořádné události nebo krizové situace. Praktická výuka proběhne formou sebezkušenostních cvičení. Součástí praktických cvičení bude metodika CISM (Critical Incident Stress Management) s cílem naučit studenty zvládat následky nadlimitní psychické zátěže spojené s výkonem povolání zdravotnického záchranáře.
|
Požadavky na studenta
|
100% účast na výuce
aktivní zapojení do jednotlivých aktivit souvisejících s praktickými cvičeními
individuální prezentace
ústní zkouška
|
Obsah
|
Přednášky
1. Úvod do studia předmětu, terminologie. Vliv extrémní zátěže na psychiku jedince.
2. Davové a hromadné chování, panika vyvolaná mimořádnými událostmi a krizovými situacemi. Empatie a prosociální chování jako významné psychologické proměnné v práci zdravotnického záchranáře. Specifika práce s lidmi při mimořádných událostech a krizových situací. Krizová komunikace.
3. Krizová intervence v rámci mimořádných událostí a krizových situací (systém pomoci obětí a prevence trvalých psychických následků). Prevence reakcí na stres (reakce na těžký stres a poruchy přizpůsobení, posttraumatická stresová porucha atd.). Specifický přístup k obětem mimořádných událostí s větším počtem raněných a usmrcených.
4. Specifika přístupu k psychicky narušeným jedincům, jedincům pod vlivem krize a jedincům s psychiatrickou diagnózou. Problematika zvládání agresivity a agresivního jednání.
5. Sebevražedné jednání. Krizová intervence a využití krizové komunikace při demonstrování úmyslu sebevraždy.
6. Obraz smrti. Krizová intervence v rámci akceptace infaustní prognózy zdravotního stavu. Krizová intervence u pozůstalých. Poradenství pro pozůstalé.
7. Problematika viktimizace. Krizová intervence u obětí násilných trestních činů. Systém pomoci obětí násilných činů. Stockholmský syndrom. Syndrom naučené bezmoci.
8. Specifický přístup k psychicky narušenému dítěti. Dítě a krize. Dítě jako oběť.
9. Systém poskytování posttraumatické, intervenční a psychosociální pomoci u jednotlivých složek integrovaného záchranného systému. Demobilizace, defusing a debriefing. Posttraumatický růst.
10. Zvládání pocitu selhání a viny. Prevence syndromu vyhoření a syndromu pomocníka.
Cvičení
1 - 2. Modelové situace sloužící k nácviku zvládání davového chování a paniky. Nácvik jednotlivých technik krizové komunikace.
3 - 4. Prezentace powerpointových prezentací studentů v návaznosti na již probranou problematiku v rámci přednášek - 1 část. Rozbor jednotlivých prezentací včetně aktivního zapojení všech studentů do diskuse.
5 - 6. Modelové situace související s deeskalací agresivního jednání. Nácvik přístupu k jedincům v rámci zvládání vlivu mimořádných událostí a krizových situací na psychiku oběti.
7 - 8. Modelové situace související s přístupem k obětem násilí (např. domácího násilí, trestních činů atd.), včetně přístupu k dětské oběti.
9 - 10. Prezentace powerpointových prezentací studentů v návaznosti na již probranou problematiku v rámci přednášek - 2 část. Rozbor jednotlivých prezentací včetně aktivního zapojení všech studentů do diskuse. Závěrečné opakování. Konzultace otázek ke zkoušce.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
ŠPATENKOVÁ, Nadežda a kol. Krize a krizová intervence.. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-5327-0.
-
Základní:
HUMPL, Lukáš, PROKOP, Maximilián Jiří, TOBIÁŠOVÁ, Alena. První psychická pomoc ve zdravotnictví.. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2013. ISBN 978-80-7013-562-4.
-
Základní:
RALBOVSKÁ, Dana Rebeka. Psychologické aspekty mimořádných událostí. In: ŠÍN, Robin et al. Medicína katastrof.. Praha: Galén, 2017. ISBN 978-80-7492-295-4.
-
Základní:
RALBOVSKÁ, Dana Rebeka, ARGAYOVÁ, Ivana, ZAVIŠ, Monika. Základy psychoterapeutického prístupu pre zdravotníckych záchranárov.. Prešov: Prešovská univerzita v Prešově, 2021. ISBN 978-80-555-2765-9.
-
Doporučená:
LÁTALOVÁ, Klára. Agresivita v psychiatrii.. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4454-4.
-
Doporučená:
VYMĚTAL, Štěpán. Krizová komunikace: a komunikace rizika.. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2510-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
30
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
70
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
žádné předpoklady nejsou vyžadovány |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
žádné předpoklady nejsou vyžadovány |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizuje základní standardní postupy v poskytování první psychické pomoci, psychosociální pomoci a krizové intervence |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
provádí jednotlivé postupy v rámci zvládání následků mimořádných událostí a krizových situací |
získané praktické dovednosti využívá v rámci prevence traumatizace vlastního psychiky |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Přednáška s diskusí, |
|
|
|
|