|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAZ / RAO2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAZ
/
RAO2
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Radiační onkologie 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
19 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
15
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KAZ/ROPR3
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět se věnuje nádorovým onemocněním se zvláštním zřetelem na použití ionizujícího záření v komplexní léčbě těchto onemocnění.
|
Požadavky na studenta
|
aktivní přístup zápočtový test
|
Obsah
|
Přednášky
1. Cílové objemy v radioterapii, ICRU doporučení.
2. Zobrazovací metody v radioterapii.
3. Plánování radioterapie - 3D plánování, inverzní plánování, specifikace dávky.
4. Základní ozařovací techniky, kolimační systémy, klínové filtry, polostín.
5. Frakcionační režimy v radioterapii.
6. RTG a CT simulátor.
7. Verifikační systémy v radioterapii.
8. Nežádoucí účinky radioterapie a jejich ošetřování.
9. Perspektivy radiační onkologie.
Cvičení
1. - 2. Plánovací systém Machplan.
3. - 4. Základy plánování ve 2D a 3D.
5. - 6. Výklad základních pojmů v plánování RT (izocentrum, SSD, kolimace, etc.).
7. - 8. Simulátor - simulace základních technik - AP-PA, 1 přímé pole.
9. Opakování.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Šlampa, P. Radiační onkologie v praxi. Brno: MOÚ, 2014. ISBN 978-80-86793-34-4.
-
Základní:
HYNKOVÁ, L., ŠLAMPA , P. Základy radiační onkologie. Brno: Masarykova univerzita, 2012.
-
Doporučená:
Krška, Z., Hoškovec, D., Petruželka, L. Chirurgická onkologie. ISBN 978-80-247-4284-7.
-
Doporučená:
Adam, Z., Krejčí, M., Vorlíček, J. Obecná onkologie. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-715-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
45
|
Celkem
|
75
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlí základní principy využití ionizujícího záření v terapii nádorových onemocnění |
charakterizuje trendy moderní radioterapie |
v obecné rovině vysvětlí příčiny, prevenci, diagnostiku a léčbu nádorových onemocnění |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
zvládá základní principy ozařovacího procesu - práci na simulátorech, plánování léčby a práci na ozařovačích |
používá ozařovací dokumentaci |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definuje cílové objemy v radioterapii v souladu s doporučením Mezinárodní komise pro radiační jednotky a měření (ICRU) |
vyjmenuje možné nežádoucí účinky radioterapie a popíše způsob jejich ošetřování |
definuje typy frakcionačních režimů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
zvládá základní principy ozařovacího procesu - práci na simulátorech, plánování léčby a práci na ozařovačích |
používá ozařovací dokumentaci |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|