|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAZ / RDGSZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAZ
/
RDGSZ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Radiodiagnostika
|
Způsob zakončení
|
Státní závěrečná zkouška
|
Způsob zakončení
|
Státní závěrečná zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
15 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
15
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je ověření znalostí z komplexu předmětů radiodiagnostika (Konvenční radiologické zobrazovací postupy, Radiologické zobrazovací postupy - cvičení, Rentgenová anatomie, Výpočetní tomografie, Magnetická rezonance, Angiografie a intervenční radiologie).
|
Požadavky na studenta
|
Ke státní závěrečné zkoušce může student přistoupit po splnění všech zápočtů a zkoušek předepsaných ve studijním programu Radiologická asistence.
|
Obsah
|
Obsahem státní závěrečné zkoušky jsou témata probíraná v předmětech Konvenční radiologické zobrazovací postupy 1-3, Radiologické zobrazovací postupy - cvičení 1-6, Výpočetní tomografie 1-2, Rentgenová anatomie 1-2, Magnetická rezonance 1-2, Angiografie a intervenční radiologie 1-2 a Radiační ochrana.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Franěk, M., Třetinová, D. Praktická skiagrafie I. Ostrava: Ostravská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7368-667-3.
-
Základní:
Seidl, Zdeněk. Radiologie pro studium i praxi. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4108-6.
-
Základní:
Nekula, J., Chmelová, J. Vybrané kapitoly z konvenční radiologie.. Ostrava: Ostravská univerzita, 2005. ISBN 80-7368-092-0.
-
Základní:
Ferda, J., Novák, M., Kreuzberg, B. Výpočetní tomografie.. Praha : Galén, 2002. ISBN 80-246-0567-8.
-
Základní:
Ferda, Jiří. Základy zobrazovacích metod. Praha : Galén, 2015. ISBN 978-80-7492-164-3.
-
Základní:
Vomáčka, Jaroslav; Nekula, Josef,; Kozák, Jiří. Zobrazovací metody pro radiologické asistenty. Olomouc : Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3126-0.
-
Doporučená:
Neuwirth, Jiří. Anatomia Radiologica Hominis = Basic radiologic anatomy : (for health professionals and laymen) = Anatomie radiologique élémentaire : (pour les professions paramédicales et les profanes) = Grundlegende Röntgenanatomie : (für paramedizinische Berufe und für Laien) = Anatomie člověka na RTG obrazech : (pro nelékařské obory a laiky). Praha : NEUNN, 2013. ISBN 978-80-01-05392-8.
-
Doporučená:
BRADAC, Gianni Boris. Cerebral angiography: Normal anatomy and Vascular pathology. Berlin: Springer, 2014. ISBN 978-364-2544-033.
-
Doporučená:
Ferda, Jiří. CT angiografie. Praha : Galén, 2004. ISBN 80-7262-281-1.
-
Doporučená:
Seidl, Z., Vaněčková, M. Diagnostická radiologie. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4546-6.
-
Doporučená:
Ellis, H., Logan, B. M., Dixon, A. K., Bowden, D. J. Human sectional anatomy: Atlas of body sections, CT and MRI images. Boca Raton, Florida: CRC Press, 2015. ISBN 9781498703604.
-
Doporučená:
Ferda, Jiří. Inovativní zobrazovací metody. 2015. ISBN 978-80-7492-186-5.
-
Doporučená:
Krajina, A., Peregrin, H. Intervenční radiologie - miniinvazivní terapie.. Hradec Králové: Olga Čermáková, 2005. ISBN 80-86703-08-8.
-
Doporučená:
Bohndorf, K. Kostní léze v rentgenovém obraze.
-
Doporučená:
Frank, E., Long, B. Merrill's Atlas of Radiographic Positioning and Procedures. Mosby, 2007. ISBN 978-0323033176.
-
Doporučená:
Mírka, Hynek; Ferda, Jiří. Multidetektorová výpočetní tomografie : perfuzní vyšetření. 2015. ISBN 978-80-7492-185-8.
-
Doporučená:
Ferda, Jiří; Mírka, Hynek,; Baxa, Jan. Multidetektorová výpočetní tomografie : technika vyšetření. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-608-3.
-
Doporučená:
Baxa, Jan; Ferda, Jiří. Multidetektorová výpočetní tomografie srdce. Praha : Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-880-3.
-
Doporučená:
Žižka, Jan; Tintěra, Jaroslav,; Mechl, Marek. Protokoly MR zobrazování : pokročilé techniky. 2015. ISBN 978-80-7492-179-7.
-
Doporučená:
Hušák, Václav. Radiační ochrana pro radiologické asistenty. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. ISBN 978-80-244-2350-0.
-
Doporučená:
Chmelová, J. Rentgenová anatomie pro bakaláře I.. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Fakulta zdravotnických studií, 2008. ISBN 978-80-7368-604-8.
-
Doporučená:
Dietrich, C., F. Ultrasonografie. Košice: Equvilibria, 2007. ISBN 978-80-8928-420-7.
-
Doporučená:
Procházka, Václav; Čížek, Vladimír. Vaskulární diagnostika a intervenční výkony. Praha : Maxdorf, 2012. ISBN 978-80-7345-284-1.
-
Doporučená:
Heřman, Miroslav. Základy radiologie. 2014. ISBN 978-80-244-2901-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
0
|
Celkem
|
0
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Celkem
|
60
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vyjmenovat vlastnosti X záření a způsob jejich využití v radiodiagnostice |
definovat způsoby zobrazování X paprsky |
vysvětlit základy radiační hygieny a zásadní rozdíly v rtg přístrojích |
vysvětlit moderní způsoby vzniku rtg obrazu |
vyjmenovat zobrazovací metody využívané pro jednotlivé části těla |
vyjmenovat radiodiagnostické vyšetřovací metody pro jednotlivé části těla a charakterizuje je |
vysvětlit princip zobrazování pomocí výpočetní tomografie |
popsat přípravu pacienta k vyšetření pomocí výpočetní tomografie |
definovat postupy při podávání kontrastních látek |
charakterizovat postprocesingovou úpravu dat, přenos dat a možnosti archivace |
vysvětlit základní fyzikální a technické principy magnetické rezonance |
objasnit klinické využití magnetické rezonance |
charakterizovat paramagnetické kontrastní látky |
vyjmenovat indikace diagnostických angiografií a radiointervenčních výkonů a charakterizovat používané diagnostické techniky a instrumentaria |
vysvětlit základní postupy a použití instrumentaria při diagnostických cévních a intervenčních vaskulárních a nevaskulárních výkonech obecně a specificky v jednotlivých oblastech |
vysvětlit principy a zásady radiační ochrany |
interpretovat veličiny, jednotky a limity v radiační ochraně |
objasnit pravidla a povinnosti při nakládání se zdroji ionizujícího záření |
definovat charakter lékařského ozáření z hlediska radiační ochrany a vysvětlit rozdělení pracovníků s ionizujícím zářením |
objasnit pojmy - kontrolované pásmo, monitorování, monitorovací plán, |
popsat postupy při vzniku mimořádné události |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
volit správnou projekční techniku |
používat správnou radiodiagnostickou vyšetřovací metodu pro jednotlivé části těla |
provádět základní a některé speciální projekce |
používat přístrojovou techniku |
aplikovat zobrazovací postupy |
pečovat o pacienta |
provádět optimalizaci dávky |
aplikovat organizační aspekty |
vhodně jednat s pacientem, rodinnými příslušníky a ostatním zdravotnickým personálem |
aplikovat správné postupy vyšetření pomocí výpočetní tomografie za dodržování pravidel radiační ochrany |
identifikovat anatomické struktury v RTG, CT a MR obrazové dokumentaci |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
jedná se o Státní závěrečnou zkoušku, která znalosti předpokládá z předcházejích předmětů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
jedná se o Státní závěrečnou zkoušku, která dovednosti předpokládá z předcházejích předmětů |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Řešení problémů, |
|
|
|
|