|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAZ / ZPPR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAZ
/
ZPPR
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Základy první pomoci
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
1 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
15
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je poskytnout studentovi vědomosti týkající se základů první pomoci. Snaží se vysvětlit rozdělení první pomoci a funkci IZS, seznamuje studenty se základy anatomie a fyziologie krevního oběhu, dýchacích cest, objasňuje a prakticky ukazuje resuscitační Guidelines z r. 2015 v jednotlivých modelových situacích a usnadňuje pochopení nutnosti dodržovat vlastní bezpečnost při akutních stavech v přednemocniční péči.
|
Požadavky na studenta
|
90% docházka aktivní účast v modelových situacích zápočtový test
|
Obsah
|
Cvičení 1. - 4. Obecné zásady a dělení první pomoci. ERC Guidelines 2015. Význam a rozdělení první pomoci, záchranný řetězec. Základní životní funkce a vyšetření postiženého. Etické aspekty PP, trestní odpovědnost neposkytnutí PP. Integrovaný záchranný systém. Polohy používané při poskytování první pomoci. Dělení neodkladné resuscitace. Diagnostika náhlé zástavy oběhu. Zajištění průchodnosti dýchacích cest při základní neodkladné resuscitaci. 5. Stavění krvácení - Dělení krvácení. Zevní a vnitřní krvácení. 6. Popáleniny - Hodnocení rozsahu popálení. Poleptání. Úpal, úžeh. Omrzliny. 7. Rány - Dělení ran. Cizí tělesa v ránách. Cizí tělesa v tělních otvorech. Poranění zvířaty. Ztrátová poranění. 8. - 9. Zlomeniny - Dělení, zásady první pomoci. Poranění krční páteře, hrudní páteře a bederní páteře. Poranění hrudníku. Poranění hlavy. Polytrauma. 10. - 11. Bezvědomí, poranění hlavy. Dělení poruch vědomí. Vyšetření stavu vědomí. Synkopa. Šok.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
European Resuscitation Council. Guidelines for Resuscitation 2021.
-
Základní:
Kelnarová, Jarmila. První pomoc I : pro studenty zdravotnických oborů. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4199-4.
-
Základní:
Kelnarová, J., Toufarová, J., Číková, Z., Matějková, E., Váňová, J. První pomoc II - Pro studenty zdravotnických. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4200-7.
-
Doporučená:
POKORNÝ Jan. Lékařská první pomoc. 2 vyd. Galén: 2010. 474 s. ISBN 978-80-7262-322-8..
-
Doporučená:
Franěk, Ondřej; Sukupová, Petra. První pomoc nejsou žádné čáry, ale dokáže zázraky. [Česko] : O. Franěk, 2010. ISBN 978-80-254-5911-9.
-
Doporučená:
Malá, Lucie; Peřan, David. První pomoc pro všechny situace : v souladu s evropskými doporučeními 2015. 2016. ISBN 978-80-7429-693-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
11
|
Celkem
|
21
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
předpoklady nejsou vyžadovány |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
předpoklady nejsou vyžadovány |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlí zásady, metody a postupy první pomoci podle aktuálních guidelines |
popíše základní legislativu týkající se poskytování první pomoci |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
na základní úrovni ošetřuje stavy akutně ohrožující život |
vyhodnotí aktuální stav postiženého |
aktivuje záchranný řetězec a poskytne první pomoc |
dodržuje zásady bezpečnosti |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|