|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / AI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
AI
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Antisemitismus, islamofobie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KBS/ANIS
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je analýza dvou negativních společenských fenoménů, antisemitismu a islamofobie. Studenti se seznámí s počátky antijudaismu v křesťanské teologii a základními protižidovskými "mýty", anti-judaismem v hospodářství a vznikem lichvy v raně novodobé společnosti od konce středověku do konce 18. století, s prvními politickými projevy antijudaismu, s vývojem v 19. a v první polovině 20. století (asimilace, nacionalismus a sekulární antisemitismus) s přihlédnutím k některým specifickým projevům v Německu, ve Francii, ve střední a východní Evropě, s vývojem v hitlerovské "Třetí říší" (vlivy klasického anti-judaismu na "konečné řešení" a holocaust), v SSSR a satelitních zemích (zrod "komunistického" antisionismu), v soudobých společnostech v Evropě a na Blízkém východě. Dále je kurz zaměřen na vznik a vývoj fenoménu islamofobie, na jeho definice, hlavní rysy, na vědecké uchopení fenoménu, na diskuse o jeho povaze a projevech, na konkrétní projevy fenoménu zejména v evropských zemích včetně České republiky.
Předmět je určen pro studenty navazujícího magisterského oboru.
|
Požadavky na studenta
|
Kurs je zakončen ústní zkouškou. Ke zkoušce přistupuje student, který splnil podmínku prezentace vybraného tématu v rámci semináře.
|
Obsah
|
1. Definice anti-judaismu/antisemitismu, obecné podmínky jejich rozvoje a obecné projevy. Počátky anti-judaismu v raně křesťanských společnostech a jeho rozvoj v období vrcholného středověku.
2. Křesťanská teologie a základní "mýty" proti Židům. Středověký anti-judaismus v hospodářství a vznik lichvy.
3. Formy a projevy anti-judaismu od vrcholného středověku do konce 18. století.
4. Asimilace, nacionalismus a sekulární antisemitismus.
5. Moderní antisemitismus v Německu a Francii.
6. Moderní antisemitismus ve střední a východní Evropě.
7. "Konečné řešení" a fenomén Holocaustu.
8. Od antisemitismu k anti-sionismu: Židé v politice SSSR a satelitních zemí, Izrael v politice arabských zemí a Západní Evropy.
9. Současné projevy antisemitismu v českých médiích a v politice.
10. Pojem islamofobie, definice, hlavní rysy.
11. Islamofobie: případové studie 1.
12. Islamofobie: případové studie 2.
13. Islamofobie v České republice.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Kurz naleznete také na Courseware ZČU.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Johnson, Paul. Dějiny židovského národa. Řevnice : Rozmluvy, 1996. ISBN 80-85336-31-6.
-
Základní:
Tydlitátová, Věra. Kolokvium o soudobém antisemitismu. Ústí nad Labem : Vlasta Králová, 2007. ISBN 978-80-87025-14-7.
-
Základní:
Arava-Novotná, Lena. Nová doba, stará zloba : soudobý antisemitismus v historickém kontextu. V Plzni : Západočeská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7043-937-1.
-
Základní:
Lipstadt, Deborah E. Popírání holocaustu : sílící útok na pravdu a paměť. Praha ; Paseka, 2006. ISBN 80-7185-652-5.
-
Základní:
Arendt, Hannah. Původ totalitarismu I-III. Část I : antisemitismus.. Praha (Oikoymenh), 1996. ISBN 80-86005-13-5.
-
Doporučená:
Budil, Ivo; Horáková, Zoja. Antropologické symposium III. : Plzeň 2.9.-3.9.2004. Plzeň : Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-86898-06-7.
-
Doporučená:
Allen Christopher. Islamophobia. Farnham: Ashgate, 2010.
-
Doporučená:
-. Islamophobia: A Challenge for Us All. The Runnymede Trust, 1997.
-
Doporučená:
Esposito John, Kalin Ibrahim (eds.). slamophobia: The Challenge of Pluralism in the 21st Century. Oxford: Oxford University Press, 2011.
-
Doporučená:
KATZ, Steven T. The Holocaust in Historical Context. Oxford University Press, 1994.
-
Doporučená:
Sayyid, S. Vakil AbdoolKarim (eds.). Thinking through Islamphobia: Global Perspectives. New York: Columbia University Press, 2011.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Projekt individuální [40]
|
22
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz nevyžaduje žádné zvláštní předchozí znalosti ani dovednosti |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student je schopný rozlišovat mezi jednotlivými podobami antijudaismu, antisemitismu a antisionismu a rozumí jejich kontextu v rámci totalitních ideologií. Má přehled o dějinách, významu a souvislostech různých podob antisemitismu a o jeho přežívání do současnosti. Frekventanti definují pojmy antisemitismus, antijudaismus, antisionismus. Popíší vznik pojmu antisemitismus a srovnají způsob, jakým byl používán v 19. století a jakým je používán nyní. Zhodnotí význam antijudaismu v rámci křesťanské věrouky pro vývoj rasového antisemitismu 19. století. Analyzují pozici antisemitismu v ideologiích evropského nacionalismu a identifikují ideové zdroje sekulárního antisemitismu. Vysvětlí průběh nejznámějších antisemitských incidentů konce 19. a začátku 20. století a zhodnotí jejich dopad na pozdější vývoj. Analyzují moderní antisemitské incidenty a diskutují možné pozadí a motivy. Reflektují události holocaustu a zasadí je do celkového dějinného kontextu. Diskutují soudobý antisionismus a jeho vztah k antisemitismu. Reflektují používání antisionismu a antisemitismu, jakožto propagandistické zbraně v blízkovýchodním konfliktu. Dále studenti popíší vznik pojmu islamofobie, definují koncept, analyzují povahu fenoménu i slabá místa samotného konceptu. Znají různé projevy fenoménu především v evropských zemích včetně České republiky. Umějí identifikovat a analyzovat islamofobní projevy |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
|
|
|
|