|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KCH / CHVÝŽ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KCH
/
CHVÝŽ
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Chemie výživy
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
36 / -
|
6 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit se se základy moderní výroby potravin a s názory na jejich zdravotní funkce. Prezentovat způsoby úpravy biologické a energetické hodnoty potravin, vztah mezi stravovacími zvyklostmi a zdravotním stavem jedince a populační skupiny.
|
Požadavky na studenta
|
Úspěšné napsání písemného testu.
|
Obsah
|
1. přednáška
Úvod do předmětu
Historie vědeckého hodnocení stravování a výživy a historie průmyslové výroby potravin, potrava jako esenciální zdroj látek a energie.
2. přednáška
Bílkoviny v potravě, jejich význam ve výživě, choroby z jejich nedostatku a jednostranného příjmu, bílkovinné koncentráty a diety s upraveným obsahem bílkovin, stravitelnost bílkovin podle jejich původu, laboratorní metody stanovení bílkovin a aminokyselin v potravinách, změny chemického složení bílkovin při jejich tepelném zpracování.
3. přednáška
Sacharidy v potravě, jejich význam ve výživě, dietní systémy s modifikovaným obsahem sacharidů. Laboratorní metody stanovení sacharidů v potravinách, částečně stravitelné a nestravitelné polysacharidy, jejich zdravotní význam a výskyt v potravinách.
4. přednáška
Tuky v potravě, jejich význam ve výživě, zastoupení tuků a různých typů mastných kyselin v potravinách, zdravotní požadavky na složení a množství tuků, ztužování olejů, přehled komerčních druhů tukových výrobků a jejich správné používání, chemismus žluknutí a tepelného rozkladu tuků, jejich antioxidační stabilizace, laboratorní analytika tuků.
5. přednáška
Minerální látky v potravinách, esenciální makro- a mikroelementy, jejich zdroje a jejich biologické funkce, nedostatkové a nadbytečné minerály v naší potravě, minerální suplementy, potřeba a využitelnost.
6. přednáška
Vitaminy v potravinách, jejich zdroje, míra využití, nedostatkové vitaminy a jejich zdravotní důsledky, možnosti doplňování, rizika předávkování vitaminů, účelnost megadávek.
7. přednáška
Význam vody ve výživě, pitná voda - zdravotní požadavky na ni a na nápoje, zdroje, typy balené vody, pivo jako nápoj hromadné spotřeby a jeho hodnocení ze zdravotního hlediska.
8. přednáška
Chemoprotektivní a fytoprotektivní látky v potravě, definice a výskyt v potravinách, jejich příznivé, event. rizikové biologické účinky, účelnost užívání jejich preparátů, aktuální stav - velikost příjmu, suplementace potravin apod. v ČR. Význam antioxidantů v potravinách z technologického a zdravotního hlediska.
9. přednáška
Způsoby vyšetření výživového stavu člověka - antropometrické, klinické, dotazníkové, tabulky výživových hodnot potravin a práce s nimi, doporučené denní dávky živin - jejich účel, členění a praktické aplikace.
10. přednáška
Zásady správné výživy, hlavní nedostatky ve výživové praxi české populace a jejich zdravotní důsledky, vývoj spotřeby potravin v ČR v 90. letech.
11. přednáška
Vztah mezi výživou a zdravím, ovlivnění závažných nemocí výživou a jeho mechanismus, alternativní výživové směry, přednosti a nedostatky, obezita jako nemoc a její prevence a léčení.
12. přednáška
Zákon o potravinách, povinnosti výrobců potravin a práva spotřebitelů, výskyt, limitování a kontrola cizorodých látek v potravinách, rizika alimentárních nákaz a intoxikací a jejich prevence.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Všechny důležité informace a materiály k předmětu jsou studentům k dispozici v Coursewaru.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
SLUKOVÁ, M. Výroby potravin a nutriční hodnota. Praha, VŠCHT. 2016.
-
Základní:
KOMPRDA, T. Základy výživy člověka. Brno, Mendelova univerzita. 2017.
-
Doporučená:
RACEK, J., RAJDL, D. Klinická biochemie. Praha Galén. 2021.
-
Doporučená:
TOMANDL, J. Základy lékařské chemie a biochemie. Brno, Masarykova univerzita. 2020.
-
Doporučená:
PÁNEK, J., POKORNÝ, J., DOSTÁLOVÁ, J. Základy výživy a výživová politika. Praha, VŠCHT. 2007.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat základní principy a hlavní části systému obecné chemie, fyzikální chemie a organické chemie |
Vysvětlit podstatu základních biochemických cyklů a reakcí |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
pracovat s chemickou literaturou |
pracovat s informacemi získanými z dostupných periodických a elektronických zdrojů |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Charakterizovat principy hodnocení jakosti a výživové hodnoty potravin |
Vysvětlit význam základních složek potravin pro zdravý rozvoj organismu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat teoreticky získané zkušenosti do zdravé výživy v praxi |
vysvětlit, obhájit a doporučit zásady zdravého stravovacího stylu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Samostudium, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|