|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KCH / D1ZŠ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KCH
/
D1ZŠ
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Didaktika chemie 1 ZŠ
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KCH/PP
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit se se základy z didaktiky chemických předmětů. Osvojovat si aplikaci poznatků a vědomostí získaných v pedagogice, psychologii a odborných předmětech do přípravy na vyučování na ZŠ.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích, vypracování a obhájení příprav na semináře.
|
Obsah
|
1. Žák a učení
2. Vyučování je dvousměrný proces
3. Jak probudit zájem žáků
4. Nadaný, handicapovaný žák, žák jiného etnika
5. Didaktické zásady
6. Výukové cíle
7. Fáze a činnosti při vyučovací hodině. Výklad
8. Praktická cvičení
9. Dialogická metoda
10. Skupinová a samostatná práce
11. Formy výuky chemie
12. Volitelné předměty, nepovinná a zájmová činnost
Tento předmět navazuje na předměty KCH/PVCH, KPG a KPS z bakalářského stupně studia a je provázán s předměty KPG Obecná didaktika a KPS Pedagogická psychologie A, jejichž obecné poznatky implementuje do didaktiky chemie.
V semináři probíhá příprava na náslechovou praxi KCH/NASPN a po jejím skončení probíhá vyhodnocení a analýza poznatků (klady, zápory ve sledovaných hodinách, důraz je kladen na reflektování praktických zkušeností).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
ZORMANOVÁ, R. Obecná didaktika. Grada, 2014.
-
Základní:
STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. a et. al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7884-0.
-
Doporučená:
Beneš, Pavel; Pumpr, Václav; Svobodová, Miloslava. Chemie v sešitě pro 9. ročník základní školy. 2. vyd. Praha : Fortuna, 1991. ISBN 80-85298-11-2.
-
Doporučená:
Dušek, Bohuslav. Kapitoly z didaktiky chemie. Vydání druhé, přepracované. 2012. ISBN 978-80-7080-736-1.
-
Doporučená:
Janík, Tomáš; Slavík, Jan,; Mužík, Vladislav,; Trna, Josef,; Janko, Tomáš,; Lokajíčková, Veronika; Lukavský, Jindřich,; Minaříková, Eva,; Sliacky, Jiří,; Šalamounová, Zuzana,; Šebestová, Simona; Vondrová, Naďa,; Zlatníček, Pavel. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-210-6349-5.
-
Doporučená:
Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
Doporučená:
Pachmann, Eduard. Obecná didaktika chemie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
-
Doporučená:
Los, Petr. Obecná didaktika chemie. Olomouc : Přírodovědecká fakulta Univerzity Palackého, 1981.
-
Doporučená:
Vališová, Alena,; Kasíková, Hana. Pedagogika pro učitele. Vyd. 1. Praha Grada, 2008.
-
Doporučená:
Mareš, Svatopluk; Adamcová, Radka; Pachlová, Jaroslava. Pokusy a experimenty. 2014. ISBN 978-80-7496-101-4.
-
Doporučená:
Mužík, Jaroslav. Řízení vzdělávacího procesu : andragogická didaktika. Vyd. 1. Praha : Wolters Kluwer Česká republika, 2011. ISBN 978-80-7357-581-6.
-
Doporučená:
Janík, T.; Pešková, K. Školní vzdělávání: podmínky, kurikulum, aktéři, procesy, výsledky. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6396-9.
-
Doporučená:
Beneš, Pavel; Banýr, Jiří,; Pumpr, Václav. Základy chemie pro 2. stupeň základní školu, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. [Díl] 2. 1. vyd. Praha : Fortuna, 1995. ISBN 80-7168-205-5.
-
Doporučená:
Beneš, Pavel; Banýr, Jiří,; Pumpr, Václav; Lexová, Naděžda. Základy chemie pro 2. stupeň základní školy, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. Díl 1. 1. vyd. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-043-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Kontaktní výuka
|
36
|
Celkem
|
81
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
aplikovat základní znalosti z biologie člověka, zejména z nervové soustavy - podmíněné a nepodmíněné reflexy a vyšší nervovou činnost - na problematiku didaktiky chemie |
zvládnout problematiku výchozích předmětů - pedagogiky, psychologie |
přetransformovat znalosti z odborných předmětů, zejména obecné chemie, anorganické chemie, organické chemie, biochemie, fyzikální chemie, do problematiky didaktiky chemie |
zvládnout základní znalosti práce s počítačem a internetem |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
ovládat aktivně obsah pedagogiky a psychologie a využívat těchto poznatků v praxi |
uplatňovat poznatky z biologie člověka |
znalosti z odborných předmětů přenášet do didaktiky chemie |
využívat internet k vyhledávání informací |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
orientovat se v problematice vztahů žák a učení a konkretizovat je na chemickou tématiku |
chápat princip fungování krátkodobé, střednědobé a dlouhodobé paměti |
zvládnout problematiku výchozích předmětů - pedagogiku, psychologii, odborné předměty a aplikovat je na problematiku didaktiky chemie |
vybrat správné postupy pro realizaci jednotlivých fází vyučovací hodiny |
uplatňovat individuální přístup k žákům nadaným i handicapovaným, volit správný přístup a respektovat při tom základní didaktické zásady |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat poznatky z pedagogiky, psychologie a z odborných předmětů do didaktiky chemie |
aplikovat získané vědomosti do nácviku výkladové a opakovací části vyučovací hodiny |
předvést návrh přípravy na hodinu základního typu |
respektovat didaktické zásady a poznatky z pedagogiky, psychologie a didaktiky chemie při přípravě a procvičování jednotlivých fází vyučovací hodiny |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|