|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KCH / D3ZŠ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KCH
/
D3ZŠ
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Didaktika chemie 3 ZŠ
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
2 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Navázat na základy z didaktiky chemických předmětů a na poznatky a vědomosti získané v pedagogice, psychologii a odborných předmětech. Osvojit si potřebné teoretické vědomosti a získat základní dovednosti pro kvalitní práci začínajícího pedagoga.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích, vypracování a obhájení příprav na semináře
Zvládnutí zápočtového testu - student prokáže základní znalosti z předmětu chemie a schopnost tuto problematiku vyučovat na ZŠ
Zkouška - studenti prokáží teoretické znalosti z obsahu přednášek a seminářů a schopnost jejich aplikace na modelové situace, které se mohou v praxi před nimi objevit
|
Obsah
|
1. Vybraná pojetí oborových didaktik (aplikační, integrační, komunikační, informačně- komunikační, metodologické)
2. Vědecký výzkum v didaktice chemie (metody a zaměření)
3. Psychogenetické zákonitosti metodologie žákova poznávání ve výuce chemie
4. Pojmové mapy a výuka chemie, učebnice chemie
5. Historie vývoje učebnice chemie, pojetí učebnic, práce s učebnicí jako součást příspěvku ke čtenářské gramotnosti
6. Styly učení žáků a výuka chemie
7. Vyučování orientované na žáka (aktivizace žáka prostřednictvím cíle, učiva, úloh, metod, hodnocení)
8. Motivace žáka ve vyučovací hodině chemie I principy a realizace
9. Motivace žáka ve vyučovací hodině chemie II a historie chemie
10. Chemický experiment jako faktor motivace, přírodovědná paradoxa
11. Vybrané aspekty vizualizace učiva chemie
12. Hospitační procedury a výuka chemii
13. Sebereflexe učitele chemie
V rámci pedagogických výzkumů zjišťujeme, že didakticky orientovaných disciplín a vlastní pedagogické praxe je v přípravě učitelů stále nedostatek. Po zlepšení této situace volají nejen učitelé, ale už i studenti vyšších ročníků pregraduálního studia. Hledání cest ke zlepšení této situace není jednoduché, protože v rámci studia učitelství je třeba brát v úvahu, že hodinové dotace je nezbytné dělit mezi obory předmětové aprobace a studium pedagogicko-psychologických disciplín, tedy na třetiny. Z tohoto důvodu je velmi přínosné zařazení didaktické disciplíny, která by měla být rozšířením uváděných disciplín základních a být jakousi nadstavbou především na poznatky a dovednosti získané v rámci teoretických předmětů (Pedagogika pro učitele ZŠ, Reflexe a hodnocení kvality výuky, Metodologie pedagogického výzkumu).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
DOULÍK, P., ŠKODA, J. Aktuální problémy vybraných oborových didaktik. UJEP Ústí n. Labem, 2009.
-
Základní:
KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování. Praha: Grada, 2009.
-
Základní:
Bílek, M. Didaktika chemie - výzkum a vysokoškolská výuka. Hradec Králové, nakl. M&V, 2003.
-
Základní:
RYS, S. Hospitace v pedagogické praxi. SPN Praha, 1975.
-
Základní:
DUŠEK, B. Kapitoly z didaktiky chemie. VŠCHT, Praha, 2012. ISBN 978-80-7080-736-1.
-
Základní:
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2004.
-
Základní:
Strathern, P. Mendělejevův sen. Praha, nakl.BB/art, 2005.
-
Základní:
PETTY, G. Moderní vyučování. Portál, Praha, 1996.
-
Základní:
ŠVEC, V. Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností. Brno, Paido, 2000.
-
Základní:
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
Základní:
STUCHLÍKOVÁ, I. JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno, MU, 2015.
-
Základní:
GANAJOVÁ, M., KALAFUTOVÁ, J., MÜLLEROVÁ, V., SIVÁKOVÁ, M. Projektové vyučovanie v chémii. Bratislava: Štátny pedagogický ústav, 2010. ISBN 978-80-8118-058-3.
-
Základní:
Bílek, M., Rychtera, J. Psychogenetické aspekty didaktiky chemie. Gaudeamus Hradec Králové, 2001.
-
Základní:
LANGOVÁ, M. Učitel v pedagogických situacích. UK Praha, 1992.
-
Základní:
JANÍK, T. Videostudie. Brno, Paido, 2006.
-
Základní:
Bílek, M. a kol. Vybrané aspekty vizualizace učiva přírodovědných předmětů. Hradec Králové, nakl. M&V, 2007.
-
Základní:
MOJŽÍŠEK, L. Vyučovací hodina. SPN Praha, 1984.
-
Doporučená:
Janík, Tomáš; Slavík, Jan,; Mužík, Vladislav,; Trna, Josef,; Janko, Tomáš,; Lokajíčková, Veronika; Lukavský, Jindřich,; Minaříková, Eva,; Sliacky, Jiří,; Šalamounová, Zuzana,; Šebestová, Simona; Vondrová, Naďa,; Zlatníček, Pavel. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-210-6349-5.
-
Doporučená:
Los, Petr. Obecná didaktika chemie. Olomouc : Přírodovědecká fakulta Univerzity Palackého, 1981.
-
Doporučená:
Pachmann, Eduard. Obecná didaktika chemie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
-
Doporučená:
Pachmann, Eduard. Speciální didaktika chemie : Didaktika chemie obecné a anorganické: Periodický zákon a periodická soustava prvků. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1982.
-
Doporučená:
Janík, T.; Pešková, K. Školní vzdělávání: podmínky, kurikulum, aktéři, procesy, výsledky. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6396-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
33
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Projekt individuální [40]
|
20
|
Celkem
|
103
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát základní organizační formy výuky na ZŠ |
ovládat základní principy samostatné práce, skupinové práce, projektového vyučování, základní vyučovací metody |
znát různé formy práce, hodnocení a známkování žáků |
orientovat se v problematice vztahů žák a učení a konkretizovat je na chemickou tématiku na ZŠ |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
znát strukturou RVP a ŠVP a způsob zapracování ŠVP do tématického plánu |
aplikovat poznatky a dovednosti z pedagogické přípravy na konkrétní vyučovací hodiny |
osvojit si metodiky přípravy a realizace vyučovací hodiny chemie s využitím poznatků pedagogiky, psychologie, biologie člověka, didaktiky i odborných předmětů |
dokázat zvládnutí základních metod práce (slovních, demonstračních, procvičovacích, opakovacích, m. samostatné i skupinové práce, ...) |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit význam RVP a ŠVP pro výuku chemie na ZŠ |
charakterizovat základní metody výuky chemie na ZŠ |
vysvětlit zvláštnost práce se žáky nadanými, se žáky zaostávajícími, se žáky z etnických a národnostních menšin, se žáky problematickými |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
plánovat výuku, pracovat s ŠVP, sestavit tematický plán |
připravit a realizovat vyučovací hodinu chemie na ZŠ |
zařadit dvojrozměrné a trojrozměrné pomůcky do výuky chemie, využívat dataprojektor, vizualizér a další didaktické prostředky |
používat základní metody práce (slovní, demonstrační, procvičovací, opakovací, m. samostatné i skupinové práce, ...) |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|