|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KCH / DI1ZŠ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KCH
/
DI1ZŠ
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Didaktika chemie 1 ZŠ
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
5 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KCH/D1ZŠ
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KCH/PP
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit se se základy z didaktiky chemických předmětů. Osvojovat si aplikaci poznatků a vědomostí získaných v pedagogice, psychologii a odborných předmětech do přípravy na vyučování na ZŠ.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích, vypracování a obhájení příprav na semináře.
|
Obsah
|
1. Charakteristika pojetí výuky na ZŠ, obecné principy analýzy učiva
2. Látky, směsi, chemické látky, směsi heterogenní a homogenní, roztoky
3. Stavba atomu, valenční elektrony
4. Periodická soustava, periodický zákon,
5. Chemická vazba, molekuly a ionty
6. Chemická symbolika, binární sloučeniny, názvosloví oxidů
7. Vodík, kyslík, voda, voda jako rozpouštědlo
8. Roztoky, složení roztoků, hmotnostní zlomek
9. Kyseliny a zásady, hodnota pH
10. Soli, vznik solí, nejznámější soli
11. Výpočtové úlohy v chemii, výpočty ze vzorce a rovnice
12. Elektrolýza, galvanické články a akumulátory, články palivové
13. Alkalické kovy, halogeny, biogenní prvky, obecný model didaktické transformace
Hlavním cílem předmětu je získat dovednost aplikace poznatků získaných při studiu teoretických předmětů (Obecné didaktika, Pedagogická psychologie) na učivo chemie s charakterem výuky obecných zákonitostí, případně na učivu anorganické chemie v rozsahu učiva základní školy. V rámci předmětu jsou také konfrontovány praktické poznatky získané při hospitacích v rámci náslechové praxe (Náslechová praxe - navazující)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
PROKŠA, M., DROZDÍKOVÁ, A.,HALÁKOVÁ, Z., NAGY, T. Didaktika chémie. UK v Bratislave. 2022.
-
Základní:
DUŠEK, B. Kapitoly z didaktiky chemie. 2012.
-
Základní:
ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
-
Základní:
STUCHLÍKOVÁ, I. JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno, MU, 2015. ISBN 978-80-210-7769-0.
-
Základní:
RUSEK, M., SLAVÍK, J., BAJVAR, P. Obsahová konstrukce a didaktické uplatnění přírodovědného edukačního experimentu ve výuce na příkladu chemie. Praha. 2016.
-
Doporučená:
PROKŠA, M. a kol. Didaktika a technika školských pokusov z chémie. UK v Bratislave. 2015.
-
Doporučená:
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2008.
-
Doporučená:
MAREŠ, S., ADAMCOVÁ, R., PACHLOVÁ, J. Pokusy a experimenty. 2014.
-
Doporučená:
PACHMANN, Eduard. Speciální didaktika chemie. SPN Praha, 1986.
-
Doporučená:
Učebnice chemie pro základní školy. .
-
Doporučená:
BÍLEK M. Výuka chemie s počítačem. VŠP Hradec Králové: Gaudeamus, 1997.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
26
|
Celkem
|
66
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
aplikovat základní znalosti z biologie člověka, zejména z nervové soustavy - podmíněné a nepodmíněné reflexy a vyšší nervovou činnost - na problematiku didaktiky chemie |
zvládnout problematiku výchozích předmětů - pedagogiky, psychologie |
přetransformovat znalosti z odborných předmětů, zejména obecné chemie, anorganické chemie, organické chemie, biochemie, fyzikální chemie, do problematiky didaktiky chemie |
zvládnout základní znalosti práce s počítačem a internetem |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
ovládat aktivně obsah pedagogiky a psychologie a využívat těchto poznatků v praxi |
uplatňovat poznatky z biologie člověka |
znalosti z odborných předmětů přenášet do didaktiky chemie |
využívat internet k vyhledávání informací |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat a vysvětlit vztah žák a učení a konkretizovat je na chemickou tématiku |
chápat princip fungování krátkodobé, střednědobé a dlouhodobé paměti |
zvládnout problematiku výchozích předmětů - pedagogiku, psychologii, odborné předměty a aplikovat je na problematiku didaktiky chemie |
vybrat správné postupy pro realizaci jednotlivých fází vyučovací hodiny |
uplatňovat individuální přístup k žákům nadaným i handicapovaným, volit správný přístup a respektovat při tom základní didaktické zásady |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat poznatky z pedagogiky, psychologie a z odborných předmětů do didaktiky chemie |
aplikovat získané vědomosti do nácviku výkladové a opakovací části vyučovací hodiny |
vytvořit a prezentovat návrh přípravy na hodinu základního typu |
respektovat didaktické zásady a poznatky z pedagogiky, psychologie a didaktiky chemie při přípravě a procvičování jednotlivých fází vyučovací hodiny |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|