|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KCH / DI2ZŠ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KCH
/
DI2ZŠ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika chemie 2 ZŠ
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
2 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KCH/D2ZŠ
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Navázat na základy z didaktiky chemických předmětů a na poznatky a vědomosti získané v pedagogice, psychologii a odborných předmětech. Osvojit si potřebné teoretické vědomosti a získat základní dovednosti pro kvalitní práci začínajícího pedagoga.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích, vypracování a obhájení příprav na semináře
Zvládnutí zápočtového testu - student prokáže základní znalosti z předmětu chemie a schopnost tuto problematiku vyučovat na ZŠ
Zkouška - studenti prokáží teoretické znalosti z obsahu přednášek a seminářů a schopnost jejich aplikace na modelové situace, které se mohou v praxi před nimi objevit
|
Obsah
|
1. Didaktika organické chemie a biochemie, pojetí výuky pro ZŠ
2. Uhlovodíky, přehled, uhlovodíky nasycené
3. Benzín, potrava motorů a podobná aplikativně orientovaná tematika
4. Ropa, zemní plyn, uhlí a jejich zpracování
5. Uhlovodíky nenasycené a aromatické
6. Názvosloví organických sloučenin
7. Deriváty uhlovodíků, přehled derivátů, kyslíkaté a dusíkaté deriváty
8. Alkoholy chemický a společenský význam problematiky
9. Makromolekulární látky, polymerace
10. Přírodní látky. Sacharidy, fotosyntéza
11. Tuky, vosky, mýdla
12. Bílkoviny, aminokyseliny, základ života
13. Ostatní přírodní látky, kvasný proces, léčiva, prací prostředky
Organická chemie a biochemie mají své stálé místo ve výuce chemii na základní škole. Důležité postavení těchto oborů v systému chemických věd je dáno jejich významem pro společenskou praxi. Žáky a studenty informujeme o předmětech, které nás obklopují a jsou produkty organických a biochemických technologií. Tomuto významu organické chemie a biochemie musí odpovídat i cílevědomé vedení výuky na základní škole, a to jak ve fázi motivace, osvojování a upevňování učiva, tak i ve fázi kontroly a efektivnosti výchovně vzdělávacího procesu v návaznosti na poznatky získané při studiu teoretických předmětů (Obecné didaktika, Pedagogická psychologie). V rámci předmětu jsou také konzultovány praktické aspekty výuky jako podklady pro přípravu na výuku v rámci předmětu Pedagogická praxe.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PaedDr. Jiří Rychtera, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Milan Klečka, Ph.D. (50%),
Doc. Małgorzata Krystyna Nodzyńska-Moroń (100%),
Doc. PaedDr. Jiří Rychtera, Ph.D. (50%),
-
Vede seminář:
Mgr. Milan Klečka, Ph.D. (50%),
Doc. Małgorzata Krystyna Nodzyńska-Moroń (100%),
Doc. PaedDr. Jiří Rychtera, Ph.D. (50%),
|
Literatura
|
-
Základní:
PAUKOVÁ M. a kol. Didaktika chemie. SPN, 1971.
-
Základní:
GREB E. a kol. Chémia pre základné školy. Slov. ped. nakl., 1995.
-
Základní:
RŮŽIČKOVÁ, K., KOTLÍK, B. Chemické názvosloví v kostce pro SŠ. Fragment, 2011.
-
Základní:
BÍLEK, M., RYCHTERA, J. Chemie na každém kroku. MOBY DICK, 2000.
-
Základní:
KOLÁŘ K. Chemie pro gymnázia II. SPN, 1997.
-
Základní:
RŮŽIČKOVÁ, K., KOTLÍK, B. Chemie v kostce pro SŠ. Fragment, 2009.
-
Základní:
ŠKODA, J., DOULÍK, P., ŠMÍDL, M., PELIKÁNOVÁ, I. Chemie 9 ? nová generace. Příručka učitele pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2018. ISBN 978-80-7489-402-2.
-
Základní:
ŠKODA, J., DOULÍK, P., ŠMÍDL, M., PELIKÁNOVÁ, I. Chemie 9 ? nová generace. Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2018. ISBN 978-80-7489-400-8.
-
Základní:
ŠKODA, J., DOULÍK, P., ŠMÍDL, M., PELIKÁNOVÁ, I. Chemie 9 s nadhledem. Hybridní pracovní sešit. Plzeň: Fraus, 2018. ISBN 978-80-7489-401-5.
-
Základní:
Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů v základním vzdělávání. VÚP v Praze 2005, 2005.
-
Základní:
PETTY, G. Moderní vyučování.. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Základní:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. MŠMT Praha, 2017.
-
Základní:
PACHMAN E. a kol. Speciální didaktika chemie. Praha: SPN, 1986.
-
Základní:
BANÝR J. Základy chemie (učebnice pro ZŠ). Fortuna, 1993.
-
Doporučená:
Journal of Chemical Education.
-
Doporučená:
Janík, Tomáš; Slavík, Jan,; Mužík, Vladislav,; Trna, Josef,; Janko, Tomáš,; Lokajíčková, Veronika; Lukavský, Jindřich,; Minaříková, Eva,; Sliacky, Jiří,; Šalamounová, Zuzana,; Šebestová, Simona; Vondrová, Naďa,; Zlatníček, Pavel. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-210-6349-5.
-
Doporučená:
Naturwissenschaften im Unterricht Chemie.
-
Doporučená:
Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
Doporučená:
Janík, T.; Pešková, K. Školní vzdělávání: podmínky, kurikulum, aktéři, procesy, výsledky. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6396-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Projekt individuální [40]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
66
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát základní organizační formy výuky na ZŠ |
ovládat základní principy samostatné práce, skupinové práce, projektového vyučování, základní vyučovací metody |
znát různé formy práce, hodnocení a známkování žáků |
orientovat se v problematice vztahů žák a učení a konkretizovat je na chemickou tématiku na ZŠ |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
znát strukturou RVP a ŠVP a způsob zapracování ŠVP do tématického plánu |
aplikovat poznatky a dovednosti z pedagogické přípravy na konkrétní vyučovací hodiny |
osvojit si metodiky přípravy a realizace vyučovací hodiny chemie s využitím poznatků pedagogiky, psychologie, biologie člověka, didaktiky i odborných předmětů |
dokázat zvládnutí základních metod práce (slovních, demonstračních, procvičovacích, opakovacích, m. samostatné i skupinové práce, ...) |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
prokázat znalost základů pedagogiky, psychologie, didaktiky a odborných předmětů |
vysvětlit význam RVP a ŠVP pro výuku chemie na ZŠ |
předvést zvládnutí teorie základních metod výuky na ZŠ a práce s dětmi |
zvládnout metodiku příprav na jednotlivé typy vyučovacích hodin a na hodiny laboratorních prací |
vysvětlit zvláštnost práce se žáky nadanými, se žáky zaostávajícími, se žáky z etnických a národnostních menšin, se žáky problematickými |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
prokázat zvládnutí metodiky plánování výuky, práce se ŠVP a sestavení tematického plánu |
prokázat osvojení metodiky přípravy a realizace vyučovací hodiny chemie v 8. a 9. třídě ZŠ se zařazováním vhodných pokusů |
provádět zařazování dvojrozměrných i trojrozměrných pomůcek do vyučování, využívání dataprojektoru, interaktivní tabule a dalších možností ke zvýšení efektivity vyučovacího procesu |
zvládnut základní metody práce (slovní, demonstrační, procvičovací, opakovací, m. samostatné i skupinové práce, ...) |
využívat různých forem hodnocení žáků a zařadit je do příprav na vyučovací hodiny |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|