|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEE / E1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEE
/
E1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Elektrárny I
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KEE/SNEEA
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty s energetickou, provozní, environmentální a ekonomickou problematikou transformace primárních energetických zdrojů na elektřinu v tepelných elektrárnách. Porozumět problematice tepelných výpočtů elektráren, možnostem zvyšování účinnosti produkce elektřiny. Ohodnotit výrobu elektřiny z hlediska nákladového, enviromentálního.
|
Požadavky na studenta
|
Zp.: Odevzdání správně vypracované semestrální práce, povinná účast na blokové výuce probíhající na elektrárně v Tušimicích či Prunéřově. Zk.: Zvládnutí dané problematiky v rozsahu definovaném přednášejícím (písemně příklad, ústně teoretická část).
|
Obsah
|
Předmět se zabývá principy přeměny energie v tepelných elektrárnách, zvyšování účinnosti tepelného oběhu, výpočtem tepelného oběhu a stanovením nákladových a enviromentálních toků ve výrobním systému elektrárny. Dále je řešen provoz elektrárenských bloků, jejich nasazování do zatížení, kombinovaná výroba elektrické a tepelné energie. Laboratorní měření a praktická výuka probíhá v Elektrárně Tušimice a na trenažéru bloku 200 MW. Obsah přednášek: 1. Úvod do předmětu, rozdělení elektráren, elektrizační soustava ČR, základní elektrárenské pojmy a zákony. Transformační řetězce. 2. Výroba páry v klasických tepelných elektrárnách, porovnání účinností jednotlivých fází. Typy parogenerátorů. Tepelné motory. 3. Tepelné oběhy. Carnotův oběh. Rankine-Clausiův oběh parních elektráren. 4. Tepelný výpočet R-C oběhu bez přihřívání a bez RO, stanovení množství provozních látek a účinnosti. 5. Zvyšování účinnosti R-C oběhu, změna provozních parametrů, přihřívání páry, regenerativní ohřev. 6. Protitlaký cyklus, protitlaká turbína. Spotřební charakteristiky elektrárenských bloků s kondenzační, odběrovou a protitlakou turbínou. 7. ORC tepelné oběhy. 8. Plynové oběhy a jejich realizace při výrobě elektrické energie. Carnotizace plynových oběhů, tepelný výpočet. 9. Kombinované oběhy výroby elektrické energie, paroplynové oběhy. 10. Jaderné elektrárny, tepelné oběhy v JE, typy jaderných reaktorů, odvod tepla z jaderného reaktoru. 11. Provozní látky v tepelných elektrárnách, kontrola, úpravy. 12. Regulace tepelných elektráren (klasických, jaderných). 13. Řízení provozu tepelných elektráren, způsob najíždění.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Ibler, Zbyněk. Elektrárny. 1. vyd. Plzeň : VŠSE, 1984.
-
Doporučená:
Dvorský, Emil; Hejtmánková, Pavla; Kocmich, Martin. Elektrárny : základy výroby elektrické energie : příklady. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 1994. ISBN 80-7082-133-7.
-
Doporučená:
Dvorský, Emil; Hejtmánková, Pavla. Elektrárny : zvyšování účinnosti přeměn energie v tepelných elektrárnách : příklady. 1. vyd. Plzeň : ZČU, 1999. ISBN 80-7082-523-5.
-
Doporučená:
Matěna, Štěpán. Výroba a rozvod elektrické energie I. 2. upr. vyd. Praha : SNTL, 1978.
-
Doporučená:
Matěna, Štěpán. Výroba a rozvod elektrické energie II. 1. vyd. Praha : SNTL, 1975.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
53
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
20
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
|
10
|
Celkem
|
163
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znalost problematiky na úrovni absolventa předmětu Elektroenergetika 1 vyučovaného Katedrou elektroenergetiky a ekologie, FEL ZČU |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
absolvent předmětu bude umět provádět energetické bilance tepelných elektráren, stanovit cenu elektřiny z elektrárny, množství emisního znečištění. Bude schopen vypočítat tepelné schema elektrárny a stanovit energetickou náročnost jednotlivých okruhů elektrárny |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Studijní praxe, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
|
|
|
|