|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEE / TPR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEE
/
TPR
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Název
|
Teorie přenosu a rozvodu el. energie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
18 / -
|
6 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KEE/+TPR
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Získání znalostí pro řešení chodu přenosové soustavy a rozvodných sítí. Studenti jsou seznámeni s matematickými postupy a modely pro výpočty ustálených stavů soustavy v normálních i poruchových stavech souměrných i nesouměrných.
|
Požadavky na studenta
|
Zp.: Správné vyřešení 7 samostatných prací zadaných během semestru a jejich předložení ke kontrole dle daného harmonogramu. Získání požadovaného počtu bodů ze dvou zápočtových testů (14 b. z 30 možných).
Zápočet před zkouškou se neuznává!
Zk.: Zvládnutí dané problematiky v rozsahu definovaném přednášejícím (písemné vyřešení příkladu, dále rovněž písemné zpracování 3 otázek z teoretické části, v případě potřeby ústní dozkoušení).
|
Obsah
|
Řešení přenosových a rozvodných sítí z hlediska konstrukce i způsobu provozu. Propojení zahraničních soustav. Napěťové úrovně, řešení z hlediska propojení uzlu soustav se zemí, provozní a ekonomický význam. Výpočty ustálených stavů v normálních i poruchových stavech pro řízení a navrhování sítí. Výhody souměrných sítí při výpočtech, rozkládání nesouměrných sítí na souměrné. Postup tvorby náhradního schéma soustavy různé složitosti a kvality. Proudové, napěťové a výkonové poměry v síti. Výpočet n-uzlových sítí metodou uzlových napětí, tvorba admitanční a impedanční matice. Odvození rovnic chodu soustavy. Matematické metody používané při výpočtu n-uzlových soustav. Výpočet ztrát v síti v závislosti na odběrech v uzlech, odvození ztrátové rovnice. Souměrné a nesouměrné poruchy, kvalitativní rozbor, a teoretická analýza. Výpočet konkrétně zadané sítě v provozním a poruchovém stavu.
Výuka je doplněna o přednášky expertů z praxe.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Štroblová, M. Elektroenergetika - Podklady pro cvičení. ZČU, 1998.
-
Doporučená:
Beran, M., Hájek, J., Mertlová, J. Přenos a rozvod el. en. - Příklady. VŠSE, 1982.
-
Doporučená:
Mertlová, Jiřina; Hejtmánková, Pavla; Kocmich, Martin. Přenos a rozvod elektrické energie. 1. vyd, dotisk. Plzeň : ZČU, 1997. ISBN 80-7082-222-8.
-
Doporučená:
Mertlová, Jiřina; Hejtmánková, Pavla; Tajtl, Tomáš. Teorie přenosu a rozvodu elektrické energie. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-307-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
12
|
Celkem
|
137
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát základní elektroenergetické pojmy a zákony |
zdůvodnit koncepci elektrizační soustavy (ES) ČR |
identifikovat jednotlivé součásti ES (vedení venkovní a kabelové, transformátor), jejich funkci a konstrukční provedení |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat středoškolskou i vysokoškolskou matematiku na řešenou problematiku (např. umět využívat symbolicko-komplexní metodu) |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat elektrizační soustavu (ES) ČR z hlediska konstrukčního i provozního řešení elektrických sítí na různých napěťových úrovních |
definovat pasivní parametry jednotlivých prvků ES (vedení, transformátor, tlumivka, kondenzátor) |
znát postup tvorby náhradního schématu částí ES různé složitosti |
znát metody řešení napěťových, proudových a výkonových poměrů na vedení, tj. být schopen určit jeho aktivní parametry |
matematicky formulovat ustálený chod ES v souměrném i nesouměrném stavu a uvést postup jeho řešení využitelný při konkrétních výpočtech |
definovat, charakterizovat a popsat různé typy poruch vyskytujících se v ES |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vypočítat pasivní parametry konkrétního venkovního vedení či transformátoru |
řešit napěťové a proudové poměry na vedení pro různé napěťové hladiny |
řešit chod ES v ustáleném stavu analyticky pomocí metody uzlových napětí i numericky s využitím iteračních metod (Newton-Raphsonovy a Gauss-Seidlovy) |
vytvořit náhradní schéma libovolně zadané části ES a využít ho ve výpočtech napěťových, proudových a výkonových poměrů v sítích různých napěťových hladin při řešení provozních i poruchových stavů |
určit zkratové poměry v různých místech ES, vypočítat zkratové proudy pro konkrétní typ poruchy, provést rozklad nesouměrné soustavy (pro U či I) na souměrné složky |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
|
|
|
|