|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEP / ECH2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEP
/
ECH2
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Elektrochemie 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KTE/ECH2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
V předmětu Elektrochemie 2 se studenti seznámí s vybranými elektrochemickými technikami, progresivními postupy a moderním experimentálním vybavením a prohloubí si zejména složitější teoretické partie z předchozího předmětu Elektrochemie. Výuka bude orientována na doplnění a prohloubení pasáží zejména z oblasti elektrolytů, iontové migrace, difúze a dějů na elektrodách a elektrodových systémech. Studenti si přednášenou problematiku vyzkouší v laboratorní sekci, kde si některé pasáže mohou hned v praxi ověřit v reálném pojetí. Do výuky zejména v oblasti experimentální části budou implementovány moderní měřicí systémy včetně počítačem řízených laboratorních stanovišť. Pro vybrané laboratorní části budou studenti využívat i další techniku, jako je například digitální řízená laboratorní lázeň, termokamera, digitální konduktoměr, pH-metr, stereomikroskop a další moderní přístroje.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na teoretických přednáškách a laboratorních cvičeních (omluvená 1 absence). Úspěšné napsání zápočtového testu (alespoň na 60 %) nebo vypracování speciálního zadání semestrálního projektu s důrazem na oborovou příslušnost a odbornou úroveň. Úspěšné prokázání znalostí. Kombinovaná zkouška (písemná a ústní).
|
Obsah
|
Obsah předmětu nejlépe charakterizuje náplň přednášek a cvičení, které jsou rozdělené na teoreticky a numericky orientované a na laboratorní. Obsah přednášek: 1. Úvod do předmětu Elektrochemie 2 (organizace studia, obsah předmětu, opakování důležitých pasáží) 2. Teorie elektrochemických dějů (valenční elektrony, přenos elektronů, redoxní reakce, iontové migrace, difúze) 3. Termodynamika v elektrochemii (závislost elektrochemických dějů na teplotě, stavové podmínky, vlivy) 4. Měřicí přístroje a metodiky měření v elektrochemii (měření vodivosti, pH, koncentrace, napěťový spád, potenciál, půlvlnný potenciál) 5. Elektrolyty, galvanizace a katalytické reakce (ionty, vodivost elektrolytů, Faradayovy zákony, kinetika katalytických dějů) 6. Primární a sekundární elektrochemické zdroje (Elektrolyty, procesy, reakce, limity, technologie, materiály a podmínky) 7. Nové technologie a trendy vývoje elektrochemických zdrojů. (Sloučeniny lithia, slitiny AB, palivové články, nanomateriály v elektrodách) 8. Alternativní zdroje energie (energie přírody, termobaterie, MMRTG, solární články, palivové články) 9. Palivové články - úvod, přehled, teorie (principy, membrány, elektrolyty, reakce, procesy, využití, výkony, aplikace) 10. Palivové články - měření a diagnostika (specifikace měření, podmínky měření, zátěžová měření, proudová měření) 11. Palivové články - aplikace (kosmický průmysl, Automobilový průmysl, mobilní technologie) 12. Energie osmotických jevů a buněčná energetika (biochemie, biomembrány, potenciál biomembrány, sodíková pumpa, ATP) 13. Uzavření předmětu (ukázky z diplomových prací, vědecké výsledky, fotogalerie z exkurzí)
Obsah cvičení: 1. Úvod do elektrochemie. Struktura hmoty, atomů a molekul. Vazby a reakce. Názvosloví. 2. Chemické reakce, chemické potenciály, chemické výpočty. 3. Stechiometrie. Metodika a postupy při přípravě chemických sloučenin. 4. Laboratorní přístroje pro elektrochemii, metodika měření a měřicí postupy. 5. Termodynamika chemických reakcí, makroskopická a mikroskopická analýza chemických dějů. 6. Elektrolytické reakce. Příprava elektrolytů (výpočty a realizace), analýza vlastností, možnosti použití, laboratorní experimenty. 7. Galvanizace. Příprava galvanizačních roztoků (výpočty a realizace), analýza povrchů, možnosti použití, laboratorní experimenty. 8. Sekundární články. Principy, výpočty elektrodových potenciálů, konstrukce, laboratorní experimenty. 9. Palivové články 1. Přehled typů palivových článků, demonstrace, příklady aplikace. 10. Palivové články 2. Měření na PEM palivových článcích. 11. Palivové články 3. Měření na DMFC a AFC palivových článcích. 12. Využití osmotických dějů v energetice. 13. Fotovoltaika. Měření na fotovoltaických článcích, degradační faktory, aplikace. 14. Zápočtový test, ukončení předmětu
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
48
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
8
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Celkem
|
118
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
základním předpokladem je vedle zájmu o danou problematiku absolvování předmětu Elektrochemie (KTE/ECH), na který bude nový předmět navazovat a bude jej v mnoha směrech doplňovat |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student po absolvování bude umět prakticky vysvětlit a vyjádřit vzorci a rovnicemi všechny významné aspekty z oblasti elektrochemických dějů s přihlédnutím k jejich energetické a fyzikální podstatě. Bude umět diskutovat vlivy reakčních a stavových podmínek na průběh těchto dějů a na jejich termodynamiku a kinetiku. Na základě probraných pasáží bude student umět objektivně posuzovat možnosti využití elektrochemických zdrojů a metod v různých oblastech s ohledem na jejich technologické a výrobní parametry. U dějů závislých na více stavových veličinách bude umět objektivně posuzovat jejich vliv samostatně i v kontextu k ostatním veličinám. Student bude dále umět popsat a definovat moderní vědecké metodiky a postupy z oblasti elektrochemie, s nimiž se lze setkat v dalších oblastech vědy - polarografie, fyzikální a analytické chemie, technologie palivových článků, technologie lithiových bloků a v neposlední míře i využití nanotechnologií v tomto oboru. Na závěr studia prokáže student svoje znalosti při zkoušce, která bude hodnotit nejen získané metodické znalosti ale i jejich flexibilitu a využití při řešení různých příkladů z vědeckotechnické praxe |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Laboratorní praktika, |
E-learning, |
Kooperativní výuka, |
Individuální konzultace, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
|
|
|
|