|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEP / IT
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEP
/
IT
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Informační technologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KTE/IT
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Porozumět principům a možnostem objektového programování v jazyce Java, pochopit návaznost na MATLAB, WWW technologie a mobilní aplikace. Seznámit studenty s tím, co je to třída, co objekt a s dalšími pojmy objektového programování. Pochopit principy tvorby aplikací s grafickým uživatelským rozhraním. Obeznámit se s vizuálními programovacími nástroji pro vývoj Java aplikací (Eclipse, NetBeans). Znát principy vytváření programového vybavení a vizuálního programování z oblasti desktopových aplikací. Znát základy tvorby apletů. Obeznámit se s principy tvorby vláken a tvorby aplikací pro mobilní telefony.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínky pro získání zápočtu:
Aktivní účast na cvičeních, zpracování semestrální práce (JAVA), podrobné vysvětlení funkčnosti a obsahu semestrální práce.
Zkouška:
Písemný test a ústní část.
Ke zkoušce je možno si donést písemné podklady, knihy - příklady vyžadují pochopení podstaty programování v Javě.
Nejsou povolena elektronická zařízení.
Zkouška - dvě části:
1. Zkouškový test - tvorba základu (kostry) aplikace v jazyce JAVA - využití všech základních konstrukcí, je povolena literatura.
2. Ústní část zkoušky - diskuse se zkoušejícím na téma objektového programování v jazyce JAVA nad Vámi vytvořeným programem v písemné části.
Hodnocení zkoušky dle procenta splnění úkolu:
výborně 85% - 100%
velmi dobře 69% - 84%
dobře 52% - 68%
nevyhověl méně než 52%
|
Obsah
|
Předmět poskytuje studentům základní přehled a možnosti objektového programování v jazyce Java, návaznost na MATLAB, WWW technologie a mobilní aplikace (základy). Dále podává přehled vizuálních programovacích nástrojů - pro vývoj Java aplikací (Eclipse, NetBeans). Získané znalosti mohou využít studenti při vytváření programového vybavení, tvorbě WWW stránek a vizuálního programování.
Přehled témat přednášek
1. Objektově orientovaný přístup v programování. Důvody využití objektového přístupu, jeho principy. Konceptuální model objektu. Abstraktní datový typ. Implementace abstraktního datového typu-třída. Objekty, jejich vlastnosti.
2. Nástroje objektového programování - zapouzdření, inheritance, polymorfismus, genericita. Mechanismus výjimek.
3. Jazyk JAVA - vznik, vývoj, srovnání s dalšími programovacími jazyky. Způsob zpracován programů. Platformy JAVA. Způsob zápisu prog., datové typy, deklarace, operátory.
4. Terminálový vstup a výstup, řídící struktury. Implementace třídy. Metody.
5. Metody a proměnné. Pole. Práce s třídami a objekty v Javě. Implementace dědičnosti (inheritance). Balíky a rozhraní.
6. Polymorfismus, abstraktní třída. Vnořené třídy.
7. Implementace výjimek (exceptions). Ošetření výjimek.
8. Výjimky (pokračování) - třída jako výjimka, tvorba vlastních výjimek, implementace a použití.
9. Řízení systému. Vlákna (Threads).
10. Práce se souborovým systémem, vstupy a výstupy. Grafické rozhranní. AWT, Swing, SWT.
11. Grafické rozhraní - pokračování.
12. JAVA applety. JAVA v programovém balíku MATLAB.
13. JAVA pro mobilní zařízení.
Plán cvičení
JAVA - architektura jazyka, JAVA Virtual Machine, JDK, JRE.
Instalace a konf.programových balíků JAVA Development Kit a Eclipse.
Překlad a spuštění programu.
Prostředí NetBeans, vývoj aplikace.
Na cvičeních probíhají praktická procvičení látky z předchozí přednášky. Nejprve na jednodušších příkladech, dále je postupně vyvíjena složitější aplikace z několika částí.
1. Úvod. Seznámení s filozofií jazyka Java. Principy práce JVM. Byte code. Seznámení s JRE, JDK. Různé typy JVM - JIT kompilátory (HotSpot, Bea JRockit). Seznámení s vývojovými prostředími Eclipse a NetBeans.
2. Využití dokumentace, javadoc. Soubory jar. Standardní balíky, tvorba vlastních. Syntaxe názvů v Javě, plná jména. Tvorba projektů v prostředí Eclipse. Vytvoření třídy v jazyce Java - první aplikace.
3. Další vlastnosti prostředí Eclipse, použití. Refactoring, generování kódu, perspektivy, importy. Tvorba dalších aplikací.
4. Tvorba výjimek, ošetření, vlastní výjimky. Využití ve vlastní aplikaci.
5. Tvorba aplikací s grafickým uživatelským rozhraním (GUI) v Javě. Využití prostředí Eclipse - plug-in Visual Editor.
6. Události v GUI a jejich využití, kombinace s výjimkami.
7. Složitější aplikace, hierarchie tříd, dědičnost, implementace rozhraní. Další grafické knihovny v jazyce Java.
8. Srovnání - aplikace s GUI jako applet a jako desktopová aplikace.
9. Základy tvorby paralelních a pseudoparalelních aplikací - vlákna.
10. Tvorba složitější aplikace v Javě (1).
11. Tvorba složitější aplikace v Javě (2).
12. Základy tvorby appletů v jazyce Java. Porovnání s desktopovými aplikacemi.
13. Základy tvorby aplikací pro mobilní zařízení (porovnání možností prostředí NetBeans a Eclipse)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici Google Classroom s prezentacemi, videi ke všem lekcím, odkazy na vybrané zdroje na internetu a zdrojové kódy lektorů. Pro testování a zkoušení jsou využity testové moduly e-learningového systému Moodle. Pro zdrojové kódy semestrálních projektů mohou využít profesionální verzovacího systému git s webovou nadstavbou GitLab (https://gitlab.fel.zcu.cz) - tím se zároveň učí používat v praxi rozšířený verzovací systém git. Všechny systémy jsou samozřejmě provázány odkazy pro snadnou navigaci.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
52
|
Projekt individuální [40]
|
26
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
KTE/ZPE KTE/PPEL |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti dokáží zvolit vhodnou platformu a vývojové prostředí pro tvorbu multiplatformních aplikací v jazyce Java. Studenti dokáží aplikovat principy objektového programování na praktické úlohy. Umí vyřešit úlohu od analýzy problému přes navržení algoritmu po sestavení programu a vytvoření grafického uživatelského rozhraní. Studenti dokáží aplikovat principy objektového programování při tvorbě aplikací ze svého oboru |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Laboratorní praktika, |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
|
|
|
|