|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEP / MAS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEP
/
MAS
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Modelování a simulace
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
8 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je aplikovat teoretické poznatky z předmětů teorie elektromagnetického pole na praktické úlohy a seznámit posluchače s integrací technik matematického modelování do směru vývoje nových zařízení. Seznámit studenty se základy matematických modelů elektromagnetického, elektrostatického, proudového a teplotního pole. Na názorných příkladech z praxe demonstrovat numerické techniky využívající se v současném trendu vývoje zařízení. Dále aplikovat rozšíření sdružení o pole termoelastických posunů a diskutovat problematiku využití tohoto jevu v praktickém úhlu pohledu.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet:
- znalost odpřednášené a procvičené látky
- napsání kontrolních testů a získání požadovaného množství bodů
- vypracování zadaných domácích prací
- aktivní účast na cvičení
|
Obsah
|
1. Základy matematického modelování a simulací. Metody pro řešení parciálních diferenciálních rovnic. Formulace matematického modelu pro jednotlivá fyzikální pole.
2. Základní veličiny teorie elektromagnetického pole. Elektrostatické a elektrické proudové pole, okrajové úlohy pro elektrický potenciál, okrajové podmínky.
3. Magnetické pole, okrajové úlohy pro magnetický vektorový potenciál, okrajové podmínky.
4. Elektromagnetická indukce, nestacionární elektromagnetické pole. Simulace sdružených problémů elektromagnetické pole a teplotní pole.
5. Přidružení pole termoelastických deformací.
6. Využití modelování ve fázi vývoje aplikace. Analýza výsledků.
7. Základy optimalizačních technik a jejich využití.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům jsou k dispozici prezentace v el. podobě. Tyto obsahují všechny základní informace a doplňující ukázky a příklady.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. Ing. Václav Kotlan, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Prof. Ing. Pavel Karban, Ph.D. (30%),
Doc. Ing. Václav Kotlan, Ph.D. (70%),
-
Cvičící:
Ing. Roman Hamar, Ph.D. (40%),
Prof. Ing. Pavel Karban, Ph.D. (100%),
Ing. Jan Kaska (100%),
Doc. Ing. Václav Kotlan, Ph.D. (20%),
Ing. Jiří Kuthan (40%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Mayer, Daniel. Aplikovaný elektromagnetizmus : úvod do makroskopické teorie elektromagnetického pole pro elektrotechnické inženýry. 1. vyd. České Budějovice : Kopp, 2012. ISBN 978-80-7232-424-8.
-
Doporučená:
Gerald, Curtis F.; Wheatley, Patrick O. Applied numerical analysis. 7th ed. Boston : Pearson Education, 2004. ISBN 0-321-13304-8.
-
Doporučená:
Karban, Pavel. Výpočty a simulace v programech Matlab a Simulink. Brno : Computer Press, 2006. ISBN 80-251-1448-3.
-
Doporučená:
Benešová, Zdeňka; Mayer, Daniel. Základní příklady z teorie elektromagnetického pole. Plzeň : Západočeská univerzita, 2008. ISBN 978-80-7043-737-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Projekt individuální [40]
|
20
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Celkem
|
45
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
12
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
27
|
Celkem
|
39
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
39
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
ovládat základní metody analýzy elektromagnetického pole a počítačového řešení fyzikálních polí |
vysvětlit základy teorie elektomagnetického, elektrostatického a proudového pole |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
orientovat se v simulačních softwarech |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
analyzovat problém, zjednodušit, zformulovat matematický model a interpretovat výsledky pro výběr vhodné varianty |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
ovládat software pro numerické modelování |
formulovat fyzikální a matematické modely základních úloh v elektrotechnice (elektromagnetické pole, elektrostatické pole, elektrické teplo v důsledku působení elektromagnetického pole, termoelastická deformace) |
aplikovat matematické modelování k řešení reálných příkladů z praxe |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Skupinová prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|