|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEV / ELP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEV
/
ELP
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Elektrické pohony
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
66 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Rozšíření znalostí z moderních elektrických pohonů (motory napájené polovodičovými měniči, řízenými počítačem), jež jsou využívány v průmyslu, energetice a elektrické trakci.
|
Požadavky na studenta
|
Získání zápočtu: Aktivní účast na laboratorních cvičení, odevzdání semestrálních prací, úspěšné absolvování kontrolních testů.
Zkouška: Kombinovaná forma, znalosti odpřednášené látky.
|
Obsah
|
1) Výkonové obvody pohonů se stejnosměrným motorem, napájených ze střídavé sítě a z troleje. Ustálené stavy, vybrané přechodné jevy.
2) Řídící algoritmy stejnosměrných pohonů s regulací momentu (trakční pohony), otáček a polohy úhlu natočení (pohony v průmyslu a energetice).
3) Matematické modely výkonových obvodů a regulačních algoritmů ss pohonů. Syntéza parametrů regulačních algoritmů. Počítačové simulace.
4) Výkonové obvody pohonů s asynchronními a synchronními motory napájené ze střídavé sítě a troleje. Ustálené stavy a vybrané přechodové jevy.
5) "Skalární řízení" pohonů s asynchronním motorem.
Řídící algoritmy bez čidla otáček problematika omezování proudu
Řídící algoritmy s vazbou od čidla otáček využívané v průmyslu a elektrické trakci
6) "Vektorové řízení" a "přímé řízení momentu" asynchronních motorů principiální schémata regulačních algoritmů, popis činnosti v ustálených stavech a při vybraných přechodových jevech.
7) Regulované pohony se synchronním motorem. Teoretické zhodnocení možností regulace otáček. Vztah mezi změnou kmitočtu a "zátěžným úhlem", problematika "vypadnutí ze synchronizmu".
8) Řídící algoritmy pohonů se synchronním motorem v průmyslu a elektrické trakci. Princip vektorového řízení, problematika odbuzování synchronních motorů s permanentními magnety.
9) Bezkomutátorový stejnosměrný motor. Princip činnosti porovnání se synchronním motorem (s vektorovým řízením) a se typickým stejnosměrným motorem. Principiální schéma regulačních algoritmů, popis činnosti v režimech "pohon" a "brzdění".
10) a 11) Pohony se spínanými a synchronními reluktančními motory, lineárními motory a krokovými motory - základní princip činnosti.
12) Mikropočítačové řízení pohonů princip řízení "v reálném čase", číslicové ekvivalenty "spojitých" regulátorů.
13) Dimenzování pohonů a měničů metody určování typového výkonu výkonové části pohonu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz s videi v Google Classroom obsahující výklad základních fyzikálních principů týkající se poblematiky obsažené v předmětu KEV/ELP.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Ing. Jiří Cibulka, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Ing. Jiří Cibulka, Ph.D. (80%),
Ing. Jiří Fořt, Ph.D. (100%),
Prof. Ing. Zdeněk Peroutka, Ph.D. (20%),
-
Cvičící:
Ing. Jiří Fořt, Ph.D. (33%),
Ing. Štěpán Janouš, Ph.D. (100%),
Prof. Ing. Zdeněk Peroutka, Ph.D. (100%),
Doc. Ing. Martin Pittermann, Ph.D. (34%),
Ing. Ondřej Suchý (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Pavelka, Jiří; Javůrek, Jiří; Čeřovský, Zdeněk. Elektrické pohony. Praha : Vydavatelství ČVUT, 2001. ISBN 80-01-02314-1.
-
Základní:
Piskač, Luděk. Elektrické pohony : principy a funkce. 2., upr. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2008.
-
Základní:
Zeman, Karel. Studijní texty na počítačové síti.
-
Rozšiřující:
Zeman K., Peroutka Z., Janda M. Automatická regulace pohonů s asynchronními motory. ZČU Plzeň, 2004.
-
Rozšiřující:
Boldea, Ion; Nasar, S. A. Electric Drives. 2016. ISBN 978-1498748209.
-
Rozšiřující:
Hughes, Austin; Drury, Bill. Electric Motors and Drives. 2013. ISBN 978-0-08-098332-5.
-
Rozšiřující:
Danzer, J. Elektrická trakce I. ZČU, 2000.
-
Rozšiřující:
Bartoš, V. Elektrické stroje. ZČU, 2000.
-
Rozšiřující:
Javůrek, Jiří. Regulace moderních elektrických pohonů. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0507-9.
-
Rozšiřující:
Zboray, Ladislav; Tomko, Jaroslav; Ďurovský, František. Regulované pohony. Košice : Vienala, 2000. ISBN 80-88922-13-5.
-
Rozšiřující:
Brandštetter, P. Střídavé regulované pohony - moderní způsoby řízení. TU Ostrava, 1999.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
35
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
8
|
Celkem
|
53
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
16
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
36
|
Celkem
|
52
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit základní principy stejnosměrného, asynchronního a synchronního stroje
|
vysvětlit princip fungování řízeného usměrňovače s vnější komutací, reverzačního uspořádání řízených usměrňovačů v zapojení bez okruhového proudu, snižovacího a zvyšovacího pulsního měniče, napěťového střídače a napěťového pulsního usměrňovače |
vysvětlit základní princip funkce PI regulátoru |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
využívat znalosti z teoretické elektrotechniky a elektrických obvodů |
aplikovat Ohmův zákon a Kirchhoffovy zákony |
vysvětlit fyzikální podstatu derivace a integrálu |
vyřešit diferenciální rovnici 1. řádu popisující jednoduchý RL obvod |
zapojit jednotlivé laboratorní úlohy a příslušná měření |
modelovat a simulovat přechodové jevy u systémů popsaných pomocí soustavy diferenciálních rovnic 1. řádu |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit základní princip regulace stejnosměrného, asynchronního a synchronního stroje
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat typické přechodové děje při řízení stejnosměrných, asynchronních a synchronních strojů a vysvětlit příčinu jejich vzniku |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Laboratorní praktika, |
|
|
|
|