|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEV / PVE2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEV
/
PVE2
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Pohony a výkonová elektronika 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
38 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KEI/SNEI, KEV/SNVSE
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenty pokročilými znalostmi výkonových elektronických měničů a střídavých elektrických pohonů. Studenti se naučí pracovat s prostorovými vektory a souvisejícími transformacemi mezi souřadnými systémy. Získají pokročilé znalosti funkce a zejména řízení střídačů a pulzních usměrňovačů, frekvenčních měničů a vícehladinových měničů. Získají základní znalosti z oblasti rezonančních měničů a měkké komutace. Studenti se naučí používat modely střídavých elektrických strojů vhodné pro řešení ustálených i přechodových stavů. Získají detailní znalosti řízení základních typů elektrických pohonů s asynchronním motorem a synchronními motory.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Účast na cvičeních a aktivní znalost látky probírané na cvičeních. Semestrální projekt. Test.
Zkouška: Kombinovaná - test (min. 50% bodů, žádná z otázek nesmí být zodpovězena na nula bodů) + ústní část.
|
Obsah
|
1. Transformace a práce s prostorovými vektory
2. Napěťové střídače a jejich řízení - zejména PWM s nosnou a vektorová modulace
3. Napěťové usměrňovače a jejich řízení - zejména regulace v různých souřadných systémech
4. Frekvenční měniče - nepřímé i přímé měniče (zejména maticové měniče)
5. Rezonanční měniče - teorie měkké komutace a základní konfigurace výkonového obvodu rezonančních měničů
6. Vícehladinové měniče - část 1 - T-konfigurace, NPC, ANPC
7. Vícehaldinové měniče - část 2 - FLC, kaskádní měniče a speciální topologie
8. Obecná teorie střídavých elektrických strojů, modely asynchronního stroje (vč. modelů nezbytných pro řízení ASM)
9. Řízení pohonů s asynchronním motorem - část 1 - zejména FOC
10. Řízení pohonů s asynchronním motorem - část 2 - zejména DSC, DTC
11. Modely synchronních strojů - obecný model synchronního stroje a odvození modelů pro jednotlivé varianty synchronních strojů
12. Řízení pohonů se synchronními stroji - především FOC a optimální řízení
13. Pokročilé techniky a trendy řízení měničů a střídavých pohonů
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. Ing. Zdeněk Peroutka, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Ing. Jiří Cibulka, Ph.D. (10%),
Doc. Ing. Tomáš Glasberger, Ph.D. (10%),
Ing. Martin Jára, Ph.D. (10%),
Prof. Ing. Zdeněk Peroutka, Ph.D. (60%),
Doc. Ing. Jakub Talla, Ph.D. (10%),
-
Cvičící:
Ing. Bedřich Bednář, Ph.D. (100%),
Ing. Vojtěch Blahník, Ph.D. (100%),
Ing. Jiří Cibulka, Ph.D. (100%),
Ing. Jiří Fořt, Ph.D. (20%),
Ing. Antonín Glac (100%),
Doc. Ing. Tomáš Glasberger, Ph.D. (100%),
Ing. Martin Janda, Ph.D. (100%),
Ing. Štěpán Janouš, Ph.D. (25%),
Ing. Martin Kadlec (100%),
Ing. Patrik Kalaj (100%),
Ing. Zdeněk Kehl (100%),
Doc. Ing. Tomáš Komrska, Ph.D. (20%),
Ing. Jiří Očenášek (100%),
Prof. Ing. Zdeněk Peroutka, Ph.D. (100%),
Doc. Ing. Martin Pittermann, Ph.D. (35%),
Ing. Luboš Streit, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Zeman K., Peroutka Z., Janda M. Automatická regulace pohonů s asynchronními motory. ZČU Plzeň, 2004.
-
Základní:
Trzynadlowski, Andrzej M. Control of induction motors. San Diego : Academic Press, 2001. ISBN 0-12-701510-8.
-
Základní:
Vas, P. Sensorless Vector and Direct Torque Control.. Oxford University Press, New York,, 1998.
-
Základní:
Vondrášek, František; Glasberger, Tomáš,; Fořt, Jiří,; Jára, Martin. Výkonová elektronika. Svazek 3, Měniče s vlastní komutací a bez komutace.. 3., rozšířené vydání. 2017. ISBN 978-80-261-0688-3.
-
Rozšiřující:
Geyer, Tobias. Model predictive control of high power converters and industrial drives. 2016. ISBN 978-1-119-01086-9.
-
Doporučená:
Kazmierkowski, Marian P.; Krishnan, R.; Blaabjerg, Frede. Control in power electronics : selected problems ; editors Marian P. Kazmierkowski, R. Krishnan, Frede Blaabjerg. [San Diego] : Academic Press, 2002. ISBN 0-12-402772-5.
-
Doporučená:
Javůrek, Jiří. Regulace moderních elektrických pohonů. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0507-9.
-
Doporučená:
Brandštetter, P. Střídavé regulované pohony - moderní způsoby řízení. TU Ostrava, 1999.
-
Doporučená:
Novotny, D. W.; Lipo, T. A. Vector control and dynamics of ac drives. 1st pub. Oxford : Clarendon Press, 1996. ISBN 0-19-856439-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
15
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
aplikovat znalosti teoretické elektrotechniky |
používat znalosti teorie elektrických strojů |
používat základní znalosti teorie řízení |
používat základní znalosti z výkonové elektroniky |
používat základní znalosti z elektrických pohonů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat znalosti matematiky a zejména řešení obyčejných diferenciálních rovnic |
používat simulační nástroje, zejména MATLAB |
vysvětlit funkci základních výkonových polovodičových měničů |
vysvětlit funkci asynchronního motoru a synchronních strojů |
používat PID regulátory a základy teorie řízení |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
objasnit detailně funkci střídačů, pulzních usměrňovačů, frekvenčních měničů a vícehladinových měničů a vysvětlit jejich řízení |
vysvětlit řízení střídavých pohonů s asynchronním motorem |
vysvětlit řízení střídavých pohonů se sycnrhonními motory |
použít pokročilé techniky řízení polovodičových měničů a střídavých pohonů |
navrhnout simulační modely měničů a elektrických pohonů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vysvětlit a navrhnout řízení střídačů, pulzních usměrňovačů, frekvenčních měničů a vícehladinových měničů |
navrhnout řízení střídavých pohonů s asynchronním motorem |
navrhnout řízení střídavých pohonů se sycnrhonními motory |
užívat simulační modely a provádět simulace měničů a pohonů v ustálených i přechodových stavech |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Laboratorní praktika, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Laboratorní praktika, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Laboratorní praktika, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|