|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFE / COP5N
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFE
/
COP5N
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Cvičení z ortotiky a protetiky 5
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Cvičení z ortotiky a protetiky
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Praxe
14
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Vyučovací předmět vychází ze znalostí teoretických předmětů. Zaměřuje se na výchovu k soběstačnosti, správnou organizaci práce, komunikativní dovednosti a dodržování hlavních zásad ochrany a bezpečnosti práce.
Cílem praxe je osvojit si základní řemeslné a dovednosti a seznámit se s technologickými postupy využívanými při stavbě dětský ortéz a protéz.
|
Požadavky na studenta
|
100% aktivní účast na pracovišti.
Hodnocení přístupu, komunikace v praxi.
Ověření praktických dovednotí.
Vypracování Docházkové knížky.
|
Obsah
|
1. Korekce vrozených a získaných vad u dětí, princip působení, remodelace skeletu a měkkých tkání. Silové působení ortéz pro děti a jejich dimenzování s ohledem na jejich tvar, materiál a komponenty.
2. Ortézy pro hlavu a hlavokrční ortézy (napr. i korekční helmyčky atd..)
3. Základní pravidla pro korzetoterapii. Trupové ortézy pro korekci ve frontální rovině. Trupové ortézy pro korekci v sagitální rovině.
4. Ortézy HK pro rameno a loket. Ortézy HK pro předloktí, ruku a prsty.
5. Ortézy pro kyčelní kloub. Ortézy pro kolenní kloub. Ortézy pro hlezno a nohu.
6. Ortézy podle Sarmienta pro HK a DK. Derotační ortézy HK a DK.
7. Ortoprotézy. Recyprokátory. Speciální ortézy (např. s návazností na instrumentaci - zevní fixátory a pod)
8. Odlišnosti v braní měrných podkladů u dětských pacientů. Vyšetření hybných stereotypů formou hry
9. Přehled dílů pro stavbu dětských ortéz a protéz. Odlišnosti v nácviku chůze.
10. Modifikace se stavitelnou velikostí. Kompenzační pomůcky pro děti.
11. Sportovní činnosti s pomůckou. Plávaní s pomůckou. Hygiena při používání ortopedických pomůcek
12. Výroba atypických dílů mimo velikostní škálu.
13. Příprava školního místa pro různé typy postižení. Integrace do zájmových organizací
14. Stavba dětské protézy DK po amputaci
15. Stavba dětské protézy DK při vrozené vadě s netypickým pahýlem
16. Stavba dětské protézy HK
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
MAY,B.,J. Amputations and prosthetics. Philadelphia : Davis company.
-
Doporučená:
FOPTO. Ortopedická protetika. Praha: FOPTO, 2005.
-
Doporučená:
EIS, Emil. Ortopedie pro speciální pedagogy: Celost. vysokošk. učebnice pro stud. pedagog. fakult. Praha: SPN, 1986.
-
Doporučená:
Kolektiv autorů. Ortotika. Praha: FOPTO, 2004.
-
Doporučená:
HUSIĆ, Ivan. Ortotika: doporučený učební text pro rekvalifikační kurzy. [Praha]: Federace ortopedických protetiků technických oborů, 2003.
-
Doporučená:
KAPHINGST, W. et al. Protetika: základy protetiky dolních a horních končetin: pro učební obor technické ortopedie: [doporučený učební text pro rekvalifikační kurzy].. Praha: Federace ortopedických protetiků technických oborů, 2002.
-
Doporučená:
Firma OTTO BOCK. Technické informace.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
168
|
Celkem
|
168
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat využití adjuvatik pro jednotlivá zdravotní postižení |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
provádět údržbu a opravu adjuvatik |
vytvořit na základě vyšetření protézu HK či epitetézu a edukovat klienta o její údržbě a používání |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizuje jednotlivé složky zdravotnické dokumentace u dětského pacienta |
definuje všechny druhy materiálů využívaných při stavbě protéz a ortéz pro dětského pacienta |
vysvětlí využití adjuvatik pro jednotlivá zdravotní postižení v dětském věku |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
odebírá měrné podklady od dítěte
|
vybírá vhodnou pomůcku |
zhotovuje ortézu (protézu), aplikuje ji a edukuje dětského klienta a jeho rodinné příslušníky o údržbě a používání |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Klinická praxe pod dohledem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Klinická praxe pod dohledem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Klinická praxe pod dohledem, |
|
|
|
|