|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFE / FKK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFE
/
FKK
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Fyziologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
18
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
37 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje s fyziologií jednotlivých orgánových systémů a organismu jako celku. Předpokládá aplikaci jeho znalostí do ostatních odborných předmětů a do praxe všeobecné sestry.
|
Požadavky na studenta
|
80% účast na přednáškách a cvičeních test na 80 %, ústní zkouška
|
Obsah
|
Fyziologie buňky.Získávání energie buňkou. Polarizace buněčné membrány. Iontové kanály a jejich funkce. Klidový a akční potenciál. Fyziologie svalové tkáně. Molekulární podstata kontrakce. Formy kontrakce. Energetická bilance svalové kontrakce. Fyziologie krve. Nárazníkový systém krve. Energetická bilance erytrocytu. Metabolizmus hemoglobinu. Hemostáza. Mechanizmus hemokoagulace. Fibrinolýza. Fyziologie imunitního systému.Nespecifická imunita a její mechanizmy. Specifická imunita. Mechanizmy humorální a buněčně zprostředkované imunity. Fyziologie oběhu krve a lymfy.Elektrické aktivity kardiomyocytů, klidový a akční potenciál. Srdeční revoluce. Starlingův zákon. Zevní projevy srdeční činnosti. Hemodynamika krevního oběhu. Tok a tlak krve v tepnách. Mikrocirkulace. Tok krve a tlak v žilách. Fyziologie dýchání.Ventilace plic a její mechanizmus. Plicní cirkulace a perfůze. Transport dýchacích plynů. Regulační mechanizmy dýchání. Fyziologie trávení a vstřebávání.Mechanizmy řízení pohybů svaloviny GIT. Hormony GIT a jejich funkce. Řízení příjmu potravy. Tvorba trávících šťáv a její regulace. Sekreční a mechanická funkce žaludku, tenkého a tlustého střeva, regulační mechanizmy. Mechanizmus rezorpce. Rezorpce cukrů, proteinů a lipidů. Vstřebávání vody a iontů.. Výživa v těhotenství. Bazální metabolizmus. Přeměna látek a energií. Cvičení Funkce hemoglobinu. Elektrokardiogram. Řízení krevního oběhu. Plicní kapacita. Zásady racionální výživy Energetický ekvivalent a spalné teplo.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Kittnar, O. - Mlček, M. Atlas fyziologických regulací. Grada. Praha, 2009.
-
Doporučená:
Silbernagl, S. a kol. Atlas fyziologie člověka. Grada. Praha, 2004.
-
Doporučená:
Rokyta, R. Fyziologie pro bakalářská studia v medicině, přírodovědných a tělovýchovných oborech. 1. vyd. Praha, ISV, 2000.. ISBN 80-85866-45-5.
-
Doporučená:
Rokyta, R. - Šťastný, F. Struktura a funkce lidského těla. Tigris. Praha, 2002.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
35
|
Kontaktní výuka
|
18
|
Celkem
|
53
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit funkce jednotlivých orgánových soustav lidského těla za fyziologických okolností |
definovat klidový a akční potenciál |
vysvětlit molekulární podstatu svalové kontrakce |
charakterizovat nárazníkový systém krve, hemostázu, mechanismus hemokoagulace a fibrinolýzy
|
interpretovat mechanismy specifické a nespecifické imunity |
vysvětlit hemodynamiku krevního oběhu |
definovat rozdíl mezi ventilací a respirací |
charakterizovat princip transportu dýchacích plynů |
popsat fyziologii trávení a vstřebávání |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
odvodit zevní projevy srdeční činnosti |
provádět spirometrická vyšetření |
popsat EKG křivku v normě |
interpretovat zásady racionální výživy |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
|
|
|
|