|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFE / PAS2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFE
/
PAS2
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Pohybové aktivity seniorů 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Pohybové aktivity seniorů
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se specifiky péče o pohybový aparát seniorů, možnostmi pohybových aktivit a jejich preskripcí dle funkčního a zátěžového vyšetření.
|
Požadavky na studenta
|
80% aktivní docházka
Aktivní výstup - vedení skupiny cvičenců.
|
Obsah
|
Péče o pohybový aparát - míčková facilitace
Péče o pohybový aparát - metody pro zlepšení somatognozie
Péče o pohybový aparát - metody pro zlepšení rovnováhy, prevence pádů
Péče o pohybový aparát - cvičení s pomůckami, overball, theraband
Péče o pohybový aparát - škola zad, cvičení na velkých míčích (gymball)
Zátěžové testy v laboratorních podmínkách
Zátěžové testy v terénních podmínkách, práce se sporttestrem
Vhodné pohybové aktivity - nordic walking
Vhodné pohybové aktivity - jízda na rotopedu
Vhodné pohybové aktivity - chůze v terénu
Vhodné pohybové aktivity seniorů - Taiji quan, jóga
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Pavlů, Dagmar. Cvičení s Thera-Bandem : se zřetelem ke konceptu dle Brüggera. Brno : CERM, 2004. ISBN 80-7204-334-X.
-
Doporučená:
Dobeš, Miroslav; Dobešová, Petra. Cvičíme na velkém míči : 150 cviků pro zábavné domácí cvičení určené téměř všem věkovým kategoriím. 1. vyd. Havířov : DOMIGA, 1996. ISBN 80-902222-0-X.
-
Doporučená:
Máček,M.-Vávra,J. Fyziologie a patofyziologie tělesné zátěže. Praha, 1988.
-
Doporučená:
Véle, F. Kineziologie : přehled klinické kineziologie a patokineziologie pro diagnostiku a terapii poruch pohybové soustavy. Praha: Triton, 2006.
-
Doporučená:
Véle, František. Kineziologie a patokineziologie. [S.l. : s.n.,], 1994.
-
Doporučená:
Véle, F. Kineziologie posturálního systému. Praha: Univerzita Karlova, 1995.
-
Doporučená:
Véle, F. Kineziologie pro klinickou praxi.. Praha : GRADA, 1997.
-
Doporučená:
Stejskal, P. Obesity, energy balance and its regulation. Acta Univ. Palacki. Olomuc. Gymnica, 2000.
-
Doporučená:
Vojáčková, H. Pohybem ke zdraví a kráse pracující ženy. Praha: SZdN, 1961.
-
Doporučená:
Máček, M., Smolíková, L. Pohybová léčba u plicních chorob : respirační fyzioterapie. Praha : Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-7187-010-2.
-
Doporučená:
Stejskal, P. Preskripce trvání tréninku, jeho energetického výdeje a týdenní frekvence v rámci aerobní části programu tělesné aktivity. Med. Sport .Bohem. Slovaca, 1993.
-
Doporučená:
StejskalL, P. Proč a jak se zdravě hýbat.. Břeclav : Presstempus,, 2004.
-
Doporučená:
Janda, V., Vávrová, M. Senzomotorická stimulace. Rehabilitácia. suppl.25, 1992.
-
Doporučená:
Kučera, Miroslav; Dylevský, Ivan. Sportovní medicína. Praha : Grada, 1999. ISBN 80-7169-725-7.
-
Doporučená:
Turneber, Jan. Tai-či = Taijiquan : cvičení z čínských parků. Olomouc : Poznání, 2005. ISBN 80-86606-31-7.
-
Doporučená:
Rock, C. Thera-band základní cvičení. Zurich: Dr. Brugger-Institut GmbH, 1995.
-
Doporučená:
Kalvach,Z. a kol. Úvod do gerontologie a geriatrie I..
-
Doporučená:
Stejskal, P. Výsledky komplexní redukční intervence u obézních mužů vyššího středního věku. Med. Sport. Bohem. Slovaca, 2003.
-
Doporučená:
PLACHETA Z. A KOL. Zátěžová diagnostika v ambulantní a klinické praxi. 1. vyd.. Praha Grada Publishing,, 1999. ISBN 80-7169-271-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
22
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat fyziologické a patologické změny organismu ve stáří |
popsat typickou polymorbiditu |
vyjmenovat vhodné metody testování seniorů |
popsat využití sporttesteru |
definovat zásady preskripce pohybové aktivity v seniorském věku |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vyšetřit seniora vhodnou metodou testování |
navrhnout pohybovou aktivitu na základě testování seniorů |
pracovat se sporttesterem |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat metody pro zlepšení stereognozie |
vyjmenovat rizika pádů |
vyjmenovat a charakterizovat zátěžové testy |
charakterizovat vhodné pohybové aktivity |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vytvořit a vést cvičební jednotku pro seniory s různým náčiním se zaměřením na prevenci pádů a zlepšení stereognozie |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|