|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFE / PAZP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFE
/
PAZP
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Pohybové aktivity zdravotně postižených
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
pohybové aktivity zdravotně postižených
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Terénní cvičení
24
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
8 / -
|
4 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFE/TVZP
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty s možnostmi pohybových a sportovních aktivit vhodných pro klienty s různým typem zdravotního postižení.
|
Požadavky na studenta
|
100% aktivní účast na kurzu, zápočtový test - 75%, seminární práce - anamnéza zdravotně postiženého a doporučení vhodné aktivity.
|
Obsah
|
1. Význam sportovních aktivit pro lidi se zdravotním postižením (fyziologický i psychologický,
metodika tělovýchovné práce se zdravotně postiženým).
2. Organizace pohybových aktivit pro zdravotně postižené v ČR a ve světě.
3. Vhodné pohybové aktivity (rekreační i závodní) pro vozíčkáře.
4. Vhodné pohybové aktivity (rekreační i závodní) pro DMO.
5. Vhodné pohybové aktivity (rekreační i závodní) pro mentálně postižené.
6. Vhodné pohybové aktivity (rekreační i závodní) pro amputáře s vysokou amputací.
7. Vhodné pohybové aktivity (rekreační i závodní) pro amputáře s nízkou amputací a amputací
na HK.
8. Vhodné pohybové aktivity (rekreační i závodní) pro zrakově postižené.
9. Vhodné pohybové aktivity (rekreační i závodní) pro sluchově postižené.
10. Vhodné pohybové aktivity (rekreační i závodní) pro neuromuskulární onemocnění.
11. Vhodné pohybové aktivity (rekreační i závodní) pro interní oslabení.
12. Zápočtový test.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://portal.zcu.cz/portal/studium/courseware/kfe/pazp
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Kábele, Josef; Válková, Hana; Švarc, Martin. Basketbal vozíčkářů : Pravidla zdravotní klasifikace : Určeno pro stud. učitelství a vychovatelství speciální pedagogiky. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 1991. ISBN 80-7067-216-1.
-
Doporučená:
Daďová, Klára. Klasifikace pro výkonnostní sport zdravotně postižených. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1520-2.
-
Doporučená:
ŠIMONOVSKÝ, Josef. Metodika nácviku herních činností jednotlivce v goalballu.. Plzeň, 2011.
-
Doporučená:
Buchberger, Josef. Problematika pohybových aktivit seniorů a zdravotně postižených : soubory příspěvků prezentovaných na pracovních konferencích s mezinárodní účastí.na Fakultě tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovyeditoři Josef Buchberger, Josef Kvapilík, Dagmar Pavlů. Praha : Fakulta tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy, 1998.
-
Doporučená:
JANSA, Petr a DOVALIL, Josef. Sportovní příprava: vybrané teoretické obory, stručné dějiny tělesné výchovy a sportu, základy pedagogiky a psychologie sportu, fyziologie sportu, sportovní trénink, sport zdravotně postižených, sport a doping, úrazy ve sportu a první pomoc, základy sportovní regenerace a rehabilitace, sportovní management. Vyd. 1.. [Praha]: Q-art, 2007. ISBN 978-80-903280-8-2.
-
Doporučená:
Němcová Tejkalová, Alice. Ti druzí sportovci : mediální stereotypizace a rámcování handicapovaných v tisku v letech 1948-2008. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2038-1.
-
Doporučená:
Janečka, Zbyněk. Vybrané kapitoly ze sportu osob se zdravotním postižením. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3107-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Celkem
|
54
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vyjmenovat základní pojmy didaktiky tělesné výchovy |
vysvětlit variabilnosti didakticko-organizačních forem práce tělovýchovného procesu |
aplikovat základní didaktické zásady, vyučovací postupy a metody do cvičebního procesu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
provádět protahovací a posilovací cvičení vybraných povrchově uložených svalů s ohledem na jejich dysbalanční náchylnost |
používat dva závodní plavecké způsoby, dopomoct unavenému plavci či tonoucímu |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat jednotlivá zdravotní postižení |
popsat klasifikaci pro sport zdravotně postižených |
vyjmenovat možnosti pohybových aktivit zdravotně postižených |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
na základě vyšetření navrhnout vhodnou pohybovou aktivitu pro zdravotně postiženého |
vést cvičební jednotku pro jednotlivá zdravotní postižení |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|