|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFE / PROT1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFE
/
PROT1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Protetika 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět seznamuje se způsoby, zásadami a principy získávání měrných podkladů pro zhotovení protetické pomůcky, jejich využití při návrhu a vlastní stavbě pomůcky a s vlastními stavebními způsoby a principy. Popisuje postupy při tvorbě modelu postižené tělní části klienta i jeho význam, ustavení do prostorových souřadnic. Informuje o některých teoriích stavby protetických pomůcek. Zdůrazňuje význam a možné způsoby statických a dynamických zkoušek, možné chyby a jejich detekci měřením a testováním. Podtrhává i nutnou účast zdravotnických pracovníků (odborných lékařů, fyzioterapeutů a ergoterapeutů) během procesu stavby a výroby pomůcky.
|
Požadavky na studenta
|
80% účasti na přednáškách
seminární práce na zadané téma
zápočtový test - 75%
|
Obsah
|
Přednášky:
1. Historie oboru ve světě a u nás.
2. Stavba protetických pomůcek-rozsah a obsah. Stavební plán a podklady pro stavbu.
3. Etapy stavby, účast a podíl odborných lékařů, fyzioterapeutů a ergoterapeutů.
4. Základní podklady pro stavbu (medicinské a technické) a jejich získávání.
5. Měrné podklady a jejich získávání - zásady, pravidla.
6. Orientační body a místa na těle a jejich využití pro měření
7. Opěrné body a nosné plochy na lidském těle a jejich využívání v protetice.
8. Model jako měrný podklad a jeho význam pro stavbu protetické pomůcky. Druhy modelů a jejich zhotovování - základní zásady, používané materiály a jejich zpracování
9. Pracovní postupy při procesu negativ - positiv - model, základní chyby při zhotovování negativu. Negativ a jeho význam v moderní protetice.
10. Pravidla a chyby při zhotovování modelů.
11. Předávání protetické pomůcky do užívání, posuzování, testování, hodnocení - pravidla, závěry. Chyby a nedostatky stavby a jejich detekce.
Cvičení:
1. Základy mechaniky v protetice
2. Technologický postup při sádrování horních a dolních končetin po amputaci
3. Vytvoření sádrového pozitivu
4. Postupy a technologie při modelaci sádrového pozitivu
5. Vytvoření a zpracování zkušebního lůžka pomocí technologie hlubokého tažení
6. Armatury v protetice a jejich použití
7. Vakuová a štětcová laminace v protetice
8. Základy broušení lůžek a jejich tvarování
9. Spojovací materiály, lepení a jejich použití v protetice
10. Použití bandáží ve výrobě protéz
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
MAY,B.,J. Amputations and prosthetics. Philadelphia : Davis company.
-
Doporučená:
Lusardi, Michelle M.; Jorge, Milagros "Millee"; Nielsen, Caroline. Orthotics & prosthetics in rehabilitation. 3rd ed. St. Louis : Saunders, 2013. ISBN 978-1-4377-1936-9.
-
Doporučená:
Ortopedická protetika. FOPTO, 2005.
-
Doporučená:
Kolektiv autorů. Ortotika. Praha: FOPTO, 2004.
-
Doporučená:
KAPHINGST W., HEIM S. Protetika. Praha: FOPTO, 2003.
-
Doporučená:
Kolektiv autorů. Protetika pro učební obor technické ortopedie. Praha: SVOBODA, 2002.
-
Doporučená:
HADRABA, I. Sofistika stavby ortoprotéz dolní končetiny. Ortopedická protetika, 1999.
-
Doporučená:
Černý, Pavel. Technické základy a materiály pro obor ortotika-protetika. 1. vydání. 2011. ISBN 978-80-260-0930-6.
-
Doporučená:
Půlpán, Rudolf. Základy protetiky. Vydání 1. 2011. ISBN 978-80-260-0027-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
44
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Celkem
|
74
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vyjmenovat základní etiologii a patogenezi vad korigovatelných technickými pomůckami |
popsat rozdělení a organizaci oboru |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvořit podklady pro technický výkres |
porovnat vhodnost materiálu vzhledem k postupu výroby |
vybere vhodný materiál ke stavbě ortotické či protetické pomůcky |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vyjmenovat zásady, pravidla a postup stavby protetické pomůcky |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
získat měrné podklady |
vytvořit negativ |
otestovat a posoudit pomůcku |
detekovat chyby |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|