|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFE / VME3N
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFE
/
VME3N
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Vyšetřovací metody 3.
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
26 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFE/VME3
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KFE/CLE2N
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je seznámit studenty s vyšetřením v rámci biomechanického, neurovývojového a kognitivního rámce vztahů a u psychosociálních onemocnění. Osvojit v praxi používání standardizovaných testů k odhalení problémových oblastí,
objasnit důvody pro jejich správný výběr. Seznámit s metodami vyšetření u vybraných diagnóz a naučit studenty na
základě vyšetření pomocí testu stanovit cíl terapie a rámcový terapeutický program.
|
Požadavky na studenta
|
Přednáška: Vypracování písemného testu s 75% úspěšností, 80% účast na přednáškách.
Cvičení: 80% aktivní účast na hodinách cvičení - průběžné a závěrečné prověřování praktických dovedností.
|
Obsah
|
Přednášky
1. Úvod do hodnocení v ergoterapii.
2. Druhy hodnocení a metody získávání informací, výběr standardizovaného testu.
3. Dotazníky a sebehodnotící škály.
4. Testy kvality života.
5. Hodnocení senzomotorických funkcí.
6. Vyšetření rovnováhy pomocí standardizovaných testů.
7. Vyšetření chůze pomocí standardizovaných testů.
8. Vyšetření kognitivních funkcí - standardizované a screeningové testové metody.
9. Hodnocení psychosociálních funkcí.
10. Standardizované hodnocení soběstačnosti v personálních a instrumentálních všedních denních činnostech, hodnocení domácího prostředí.
11. Hodnocení výkonu zaměstnání.
12. Hodnocení hry, standardizované testy používané v pediatrii.
13. Hodnocení související s pracovním začleněním, hodnocení pracovního prostředí.
Cvičení
Navazuje na obsah probrané teorie přednášek, praktická výuka zaměřena na praktické využívání jednotlivých
standardizovaných testů pro dané oblasti praxe.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Gilbertová, Sylva; Matoušek, Oldřich. Ergonomie : optimalizace lidské činnosti. Praha : Grada, 2002. ISBN 80-247-0226-6.
-
Doporučená:
Topinková, Eva; Neuwirth, Jiří. Geriatrie pro praktického lékaře. Vyd. 1. Praha : Grada, 1995. ISBN 80-7169-099-6.
-
Doporučená:
Topinková, Eva. Geriatrie pro praxi. Praha : Galén, 2005. ISBN 80-7262-365-6.
-
Doporučená:
Bobath, Berta. Hemiplégia dospelých : vyhodnotenie a liečba. 1. slovenské vyd. Bratislava : Liečreh, 1997. ISBN 80-967383-4-8.
-
Doporučená:
Véle, František. Kineziologie : přehled klinické kineziologie a patokineziologie pro diagnostiku a terapii poruch pohybové soustavy. Praha : Triton, 2006. ISBN 80-7254-837-9.
-
Doporučená:
Véle, František. Kineziologie pro klinickou praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 1997. ISBN 80-7169-256-5.
-
Doporučená:
Vaňásková, Eva. Testování v rehabilitační praxi - cévní mozkové příhody. Brno : Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2004. ISBN 80-7013-398-8.
-
Doporučená:
Krivošíková, Mária. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2699-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
13
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
54
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat možný palpační nález ve svalu |
charakterizovat vyšetření stoje a chůze |
vysvětlit princip testování svalstva |
popsat vyšetření pohybových stereotypů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
dle principu řízení pohybu a anatomických znalostí určit hlavní svaly ke všem fyziologickým pohybům v kloubech
|
zhodnotit aktivní a pasivní pohyb v kloubu včetně určení svalové síly příslušných svalů
|
na základě zhodnocení držení těla a vyšetření stoje a chůze určit možné patologické odchylky s vědomím úlohy hlubokého stabilizačního systému
|
klást důraz na vyšetření aspekcí i palpací |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vyjmenovat principy vyšetřovacích metod pomocí testovacích škál |
charakterizovat standardizované testy k vyšetření senzomotorických, kognitivních a psychosociálních funkcí |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vyšetřovat dle ergodiagnostických standardů - pomocí standardizovaných a nestandardizovaných testů, modelových činností |
aplikovat standardizované testy k vyšetření senzomotorických, kognitivních a psychosociálních funkcí |
sestavovat anamnézu |
vhodně aplikovat testovací škály pro vybraná onemocnění |
provádět ergodiagnostické testování na základě standardizovaných testů |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
|
|
|
|