|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFE / VMF3
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFE
/
VMF3
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Vyšetřovací metody 3.
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
45 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFE/VM3F
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KFE/CF3, KFE/SOPF3
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je pochopení základních principů diagnostiky vnitřních systémů, významu jednotlivých vyšetřovacích metod a způsobu provádění. Vychází ze znalostí ostatních preklinických a klinických oborů s hlavním důrazem na hybný systém a systémy vnitřních orgánů (kardiovaskulární, respirační). Předmět rovněž poskytuje přehled preventivních klinických a léčebných metod orgánových a funkčních poruch.
|
Požadavky na studenta
|
Přednášky - ověření teoretických znalostí, písemný test se 75% úspěšností.
Cvičení - ověření praktických znalostí a dovedností, ústní průběžná praktická zkoušení v rámci hodin cvičení.
Docházka v hodinách cvičení 80 % s aktivní účastí.
|
Obsah
|
Přednášky:
1. Základní antropometrické měření - výška, hmotnost, kaliperace, BMI.
2. Vyšetření kardiovaskulárního systému ? fyziologické a patologické změny. Tepová frekvence,
TFmax, krevní tlak ? metody měření. EKG - svody, technika vyšetření, křivka, záznam
klidového a zátěžového EKG. Holterovo monitorování, diving reflex. Bicyklová a běhátková
ergometrie: indikace, kontraindikace, podmínky, bezpečnostní opatření, personál, typy a
trvání zátěže, setrvalý stav, důvody přerušení, ukončení. Spiroergometrie, kyslíkový
deficit a dluh, hodnocení trénovanosti, W170, W170/kg. VO2max, VO2max/kg, VO2max/TF, MET.
Jednoduché funkční zkoušky - ortostatický test, Flackův test, step test. Základní pohybové
vlastnosti a druhy tělesných cvičení. Cvičení v prevenci ICHS, exercise walking.
3. Vyšetření periferních cév. Dopplerometrické vyšetření tepen a žil. Ratschowova zkouška.
4. Vyšetření dýchacího systému. Spirometrie, statické a dynamické plicní objemy, BTPS, STPD.
Zásady vyšetření, křivka průtok-objem, typy ventilačních poruch.
5. Funkční vyšetření ledvin a jater. Zátěžový test.
Cvičení:
Navazuje na obsah probrané teorie přednášek.
Hodnocení průběžné tepové frekvence při pohybové aktivitě vzdáleným přístupem.
Praktická výuka v laboratoři.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Sovová, Eliška. EKG pro sestry. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1542-2.
-
Doporučená:
Fišerová, Jarmila; Chlumský, Jan,; Satinská, Jana. Funkční vyšetření plic. Praha : Geum, 2004. ISBN 80-86256-38-3.
-
Doporučená:
ŠTORK, Milan. KARDIOSPIROX a KONSIL. Lékař a technika.
-
Doporučená:
ŠTORK, Milan, ZEMAN, Václav a NOVÁK, Jaroslav. Stanovení tréninku pomocí systému a programu pro zátěžová vyšetření. In: Trendy v biomedicínském inženýrství: sborník 7. česko-slovenské konference. Praha: České vysoké učení technické, 2007. ISBN 978-80-01-03777-5.
-
Doporučená:
Chaloupka, Václav. Základy funkčního vyšetření srdce a krevního oběhu. Brno : Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1999. ISBN 80-7013-297-3.
-
Doporučená:
Placheta, Zdeněk. Zátěžová funkční diagnostika a preskripce pohybové léčby ve vnitřním lékařství. 2., přeprac. vyd. Brno : Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1995. ISBN 80-210-1170-X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
25
|
Celkem
|
51
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat možný palpační nález ve svalu
charakterizovat vyšetření stoje a chůze
vysvětlit princip testování svalstva
popsat vyšetření pohybových stereotypů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vyšetřovat svaly svalovým testem |
analyzovat pohybové stereotypy a zdůvodňovat potíže na základě přetížení a špatné kvality pohybu |
definovat nález vzhledem k aktuálnímu měření |
ověřovat kvantitu a kvalitu pohybu v kloubech |
provádět statické i dynamické vyšetření stoje |
vyjadřovat odchylky při chůzi vzhledem ke správnému stereotypu chůze |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vyjmenovat možnosti diagnostiky vnitřních systémů včetně zátěžových testů |
Orientuje se ve fyziologických a patologických hodnotách daného testu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
provést antropometrická vyšetření, zhodnotit tělesné složení a biologický věk jedince |
Provést jednotlivé laboratorní i terénní testy k zhodnocení funkčních schopností testovaného jedince |
Zjištěné hodnoty popsat, vyhodnotit a navrhnout možnosti vedoucí k zlepšení nebo udržení funkcí organismu. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|