|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / 1POL
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
1POL
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Filozofie jazyka
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
10
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
4
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
3 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/1FPJ
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je určen pro zahraniční studenty (Erasmus) a je vyučován výhradně v anglickém jazyce. Cílem kurzu je seznámit studenty s filosofií jazyka z různých úhlů pohledu. Kurz pokrývá klasické a současné přístupy k významu, vybrané otázky v pragmatice a analýze modality, a také některé empirické otázky zkoumání jazyka. Důležité ohnisko kurzu je vzájemný vliv a vzájemná relevance filosofických a empirických přístupů k jazyce.
|
Požadavky na studenta
|
Předmět je určen pro zahraniční studenty (Erasmus) a je vyučován výhradně v anglickém jazyce.
Před zkouškou je nutné získat zápočet splněním těchto podmínek: aktivní účast na semináři, plnění a prezentace domácích úkolů, seminární práce. Student také průběžně plni aktivity v rámci e-learningového kurzu.
Zkouška sestává z diskuze nad seminární prací a diskuze nad tématy pokrytých v kurzu.
|
Obsah
|
1) Co je filozofie jazyka a čím se zabývá? Otázka významu.
2) Počátky analytické filosofie: Frege, Russell a raný Wittgenstein, sémantický atomismus
3) Sémantický holismus: Quine
4) Význam jako užití: pozdní Wittgenstein
5) Pragmatika: teorie řečových aktů
6) Pragmatika: implikatura, presupozice, deiktické a indexikální výrazy
7) Současné přístupy k významu: formální sémantika, inferentialismus, teleosémantika
8) Modalita: Nutnost, možnost a možné světy
9) Modalita: Jazyk morálky
10) Učení se jazyka
11) Jazyk a myšlení
12) Původ jazyka
13) Jazyk, moc a společnost
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Pro studenty funguje kurz založený v systému Moodle.
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Černý, Jiří. Dějiny lingvistiky. Olomouc : Votobia, 1996. ISBN 80-85885-96-4.
-
Doporučená:
Analytická filosofie : první čítanka : texty. 2. vyd. Plzeň : O.P.S., 2005. ISBN 80-239-7107-7.
-
Doporučená:
Saussure, Ferdinand de; Bally, Charles,; Sechehaye, Albert; Riedlinger, Albert. Kurs obecné lingvistiky. 1. vyd. (v Academii). Praha : Academia, 1996. ISBN 80-200-0560-9.
-
Doporučená:
Derrida, Jacques. Texty k dekonstrukci : práce z let 1967-1972. [b.v.]. Bratislava : Archa, 1993. ISBN 80-7115-046-0.
-
Doporučená:
Helbig, Gerhard. Vývoj jazykovědy po roce 1970. Praha : Nakladatelství Československé akademie věd, 1991.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
57
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Kontaktní výuka
|
78
|
Celkem
|
260
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit základní jazykové kategorie (slovní druhy, gramatické kategorie, výpověď, text apod.) |
popsat hlavní myšlenkové proudy moderní filosofie, především filosofie 20. století |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
rekonstruovat argumenty ve anglických filosofických a vědeckých textech |
používat běžné akademické digitální nástroje, např. databáze odborných publikací |
formulovat a obhájit své stanovisko v diskuzi |
číst logické formule v predikátové logice prvního řádu |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
reprodukovat různé přístupy k významu, jejich motivace a důsledky |
charakterizovat relevance jazyka pro jiná témata filosofického a vědeckého bádání |
popsat vybrané vědecké teorie a hypotézy o jazyce |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
zhodnotit vzájemnou relevanci filosofických a vědeckých přístupů k jazyce |
analyzovat význam vět podle různých přístupů k významu a porovnat výsledky těchto analýz |
použít filosofické a vědecké znalosti o jazyce k prozkoumání tvrzení o jazyce v rámci koherentní seminární práce |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|