|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / 1RSFH
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
1RSFH
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Náboženství, věda a humanitní vědy
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Náboženství, věda a budoucnost humanitních věd
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je určen pro zahraniční studenty (Erasmus) a je vyučován výhradně v anglickém jazyce. Cílem tohoto předmětu je představit některé nové perspektivy na vztah mezi náboženstvím a vědou v současném akademickém diskurzu. Zaměřuje se zvláště na nové metody a teorie mající původ ve vědách o živé přírodě, které v nedávné době vstoupily na pole akademického studia náboženství. Kurz dále zvažuje, do jaké míry tyto metody a teorie představují výzvu pro disciplíny mající kořeny v tradici humanitních věd obecně.
|
Požadavky na studenta
|
Předmět je určen pro zahraniční studenty (Erasmus) a je vyučován výhradně v anglickém jazyce.
Zápočet: Aktivní účast na semináři na základě domácí četby + odevzdání a přijetí projektu (poznámky z průběžné domácí četby)
Zkouška: Rozprava nad seminární prací
|
Obsah
|
Druhá vlna konsilience
Současné empirické metody ve studiu kultury
Náboženství a kognitivní věda
Náboženství a evoluce
Náboženství jako vedlejší produkt evoluce
Náboženství jako evoluční adaptace
Náboženství a ultrasocialita
Náboženství a úzkost
Náboženství, magie a pověra
Rituál a účinnost rituálu
Rituál a prosocialita
Kulturní evoluce náboženství
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Vojtěch Kaše, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Vojtěch Kaše, Ph.D. (100%),
Mgr. et. Mgr. et. Bc. Zdeňka Špiclová, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Mgr. Vojtěch Kaše, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Vojtěch Kaše, Ph.D. (100%),
Mgr. et. Mgr. et. Bc. Zdeňka Špiclová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Boyer, Pascal. Religion explained : the evolutionary origins of religious thought. New York : Basic Books, 2001. ISBN 0-465-00695-7.
-
Doporučená:
Norenzayan, Are. Big Gods: How Religion Transformed Cooperation and Conflict. Princeton : Princeton University Press, 2013.
-
Doporučená:
Slingerland, Edward, and Mark Collard, eds. Creating Consilience: Integrating the Sciences and the Humanities. Oxford - New York: Oxford University Press, 2011.
-
Doporučená:
SPERBER, Dan. Explaining Culture. Cambridge, Cambridge University Press, 1996.
-
Doporučená:
Whitehouse, Harvey. Modes of religiosity : a cognitive theory of religious transmission. Walnut Creek : Altamira Press, 2004. ISBN 978-0-7591-0614-7.
-
Doporučená:
Shennan, Stephen. Pattern and process in cultural evolution. Berkeley : University of California Press, 2009. ISBN 978-0-520-25599-9.
-
Doporučená:
Slingerland, Edward. What Science Offers the Humanities: Integrating Body and Culture. New York : Cambridge University Press, 2008.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
48
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
rozumět náboženství jako socio-kulturnímu fenoménu |
vyjmenovat a krátce charakterizovat nejrozšířenější náboženské tradice světa |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
rozlišovat mezi a akademickým a náboženským diskurzem |
číst teoretickou literature napříč humanitními a sociálně-vědnými disciplínami |
interpretovat empirické poznatky prezentované v článcích v akademických časopisech |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat některé současné naturalistické směry ve vědách o člověku |
vysvětlit některé současné vědecké teorie náboženství
|
představit některé současné kvantitativní a digitální metody používané při studiu kultury |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
navrhnout vlastní empirický výzkum náboženského fenoménu |
používat experimentální logiku při navrhování výzkumů kulturních fenoménů |
hledat a nacházet kauzální vztahy mezi (1) lidskými psychologickými prediscpozicemi, (2) chováním lidských populací a (3) změnami v životním prostředí těchto populací |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|