|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / ANFB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
ANFB
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Analytická filozofie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky analytické filozofie a představit jim souvislý přehled analytické filozofie, od jejího založení (G. Frege, B Russell, L. Wittgenstein, G, E. Moore) až po současné rozdělení analytické filozofie na filozofii jazyka, filozofii logiky a filozofii mysli. Podat jim systematický přehled témat, jimiž se analytická filozofie zabývá. Představit filozofické problémy jako problémy jazyka. Rozebrat a zhodnotit zásadní směry a systémy uvnitř analytické filozofie, jejich hlavní představitele, myšlenky a pohled na svět.
Kurz je rozvrhován jednou za dva roky.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Aktivní účast na semináři (domácí příprava na četbu seminárních textů, schopnost na semináři rozebrat/vyložit/interpretovat vybranou pasáž). Seminární práce analyzující vybrané dílo analytické filosofie v rozsahu 5-8 normostran a splňující formální náležitosti odborného textu. Práce vychází z vlastní četby primárního textu. Vypracování práce předchází odevzdání anotace v polovině semestru v rozsahu 2-3 normostrany obsahující osnovu práce, hlavní teze a seznam použité literatury.
Zkouška: Zkouška je kombinovaná a ověřuje znalosti základních filosofických koncepcí analytické tradice a schopnost charakterizovat její základní představitele. Zkouška předpokládá domácí četbu 3 vybraných klíčových filosofických děl daného období.
|
Obsah
|
1. Slova a věci. Referenční teorie významu a její kritika
2. Od matematiky k sémantice. Smysl a denotát. Pojem a funkce: Gottlob Frege
3. Definitní deskripce neboli určité popisy: B. Russell, P.F. Strawson, K. Donnellan
4. Deskriptivistické pojetí vlastních jmen a jeho kritika: B. Russell, J. Searle a S. Kripke
5. Rigidní a flexibilní designátory. Přímá reference vlastních jmen. Kauzálně-historická teorie reference vlastních jmen: S. Kripke
6. Reference a autoreference. Logické a sémantické paradoxy jazyka: G. Cantor, C. Burali-Forti. B. Russell, J. Richard, G. Berry, K. Grelling, S. Yablo
7. Vyslovování nevyslovitelného. Obrazová teorie jazyka: L Wittgenstein
8. Verifikacionistické pojetí významu a jeho kritika: Vídeňský kroužek, W.V.O. Quine
9. Neurčitost překladu a nevymezitelnost reference: W.V.O. Quine
10. Teorie řečových aktů: J. L. Austin, J. Searle
11. Význam jako užití jazyka. Řečové hry a pravidla: L. Wittgenstein
12. Význam mluvčího a intencionalita. Konverzační a konvenční implikatury: P. H. Grice
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Fiala, Jiří. Analytická filosofie : první čítanka. 1. díl. Plzeň : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-611-8_.
-
Základní:
Fiala, Jiří. Analytická filosofie : první čítanka. 2. díl. Plzeň : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-611-8.
-
Základní:
Marvan, Tomáš. Otázka významu : cesty analytické filosofie jazyka. Vyd. 1. Praha : Togga, 2010. ISBN 978-80-87258-33-0.
-
Základní:
Lycan, William G. Philosophy of language: a contemporary introduction. New York. ISBN 978-0-415-95752-6.
-
Doporučená:
Fiala, Jiří. Analytická filosofie : druhá čítanka. 2., přeprac. vyd. Praha : O.P.S., 2006. ISBN 80-903733-1-9.
-
Doporučená:
Fiala, Jiří. Analytická filosofie : třetí čítanka ; uspořádal Jiří Fiala. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-238-9518-4.
-
Doporučená:
Wittgenstein, Ludwig. Filosofická zkoumání. 2. upr. vyd. Praha : Filosofia, 1998. ISBN 80-7007-103-6.
-
Doporučená:
Austin, J. L. How to do things with words : the William James Lectures delivered at Harvard University in 1955. 2nd ed. Oxford ; Oxford University Press, 1976. ISBN 0-19-281205-X.
-
Doporučená:
Monk, Ray. How to read Wittgenstein. New York : Norton, 2005. ISBN 0-393-32820-1.
-
Doporučená:
J. Peregrin. Kapitoly z analytické filozofie. 2005.
-
Doporučená:
Kripke, Saul A. Naming and necessity. Cambridge : Harvard University Press, 1980. ISBN 0-674-59846-6.
-
Doporučená:
Wittgenstein, Ludwig. Tractatus logico-philosophicus. 1. vyd. Praha : Institut pro středoevropskou kulturu a politiku, 1993. ISBN 80-85241-30-7.
-
Doporučená:
Quine, Willard Van Orman. Words and object. Cambridge : MIT Press, 2001. ISBN 0-262-67001-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
64
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
představit základní postavy a témata evropské filosofické tradice
|
popsat historické a kulturní reálie evropské filosofické tradice |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat s porozuměním terminologii evropské filosofické tradice
|
identifikovat problém (tezi) a reprodukovat argumentaci obsažené v zadaném textu
|
využívat moderní technologie, zejména informační databáze
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
představit základní postavy a témata analytické filosofie
|
charakterizovat nejdůležitější koncepce analytické filosofie a vysvětlit jejich souvislosti
|
shrnout vybraná významná díla analytické filosofie
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat pramenné texty analytické filosofie
|
interpretovat vybrané pasáže analytických filosofických textů
|
sledovat argumentační postupy významných představitelů analytické filosofie
|
argumentovat a diskutovat o konkrétním tématu analytické filosofie
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|