|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / ANHB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
ANHB
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Antické náboženství
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je podat přehled náboženského myšlení a forem zbožnosti antického světa od raných dob po helénské období (4. století př. Kr. - 4. století po Kr.). Postupně budou prezentovány kulty jednotlivých bohů, mysterijní kulty a gnostické systémy, a to v závislosti na politickém a kulturním vývoji. Součástí předmětu bude i představení soteriálních kultů, především mithraismu a křesťanství.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Vlastní interpretace zadaného textu. Jeho prezentace a obhajoba.
|
Obsah
|
Hlavní probíraná témata:
Základní vymezení problematiky (pojmosloví, časové a věcné zařazení)
Formy zbožnosti pietas, mystéria, gnósis
Náboženství, mýtus, filozofie
Stará řecká božstva a jejich vývoj
Řecké náboženské kulty
Antropomorfní římská božstva
Mystéria I.
Mystéria II.
Mithraismus, křesťanství
Gnóze
Manicheismus
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Dostálová, Růžena. Antická mystéria. 1. vyd. Praha : Vyšehrad, 1997. ISBN 80-7021-217-9.
-
Základní:
Martin, Luther H. Helénistická náboženství. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1997. ISBN 80-210-1702-3.
-
Rozšiřující:
Burkert, Walter. Greek religion. Cambridge, Mass. : Harvard University Press, 1985.
-
Rozšiřující:
Eliade, Mircea; Culianu, Ioan P.; Wiesnerová, H. S. Slovník náboženství. Vyd. 2. Praha : Argo, 2001. ISBN 80-7203-393-X.
-
Doporučená:
Eliade, Mircea. Dějiny náboženského myšlení. I, Od doby kamenné po eleusinská mystéria. 3., opr. vyd. Praha : OIKOYMENH, 2008. ISBN 978-80-7298-288-2.
-
Doporučená:
Eliade, Mircea. Dějiny náboženského myšlení. II, Od Gautamy Buddhy k triumfu křesťanství. 2., opr. vyd. Praha : OIKOYMENH, 2013. ISBN 978-80-7298-289-9.
-
Doporučená:
Culianu, Ioan Petru. Dualistické gnóze západu. Praha : Argo, 2008. ISBN 978-80-7203-930-2.
-
Doporučená:
Decret, François. Mání a tradice manicheismu. Bratislava : CAD Press, 1994.
-
Doporučená:
Turcan, Robert. Mithra a mithraismus. Praha : Vyšehrad, 2004. ISBN 80-7021-708-1.
-
Doporučená:
Hošek, Radislav. Náboženství antického Řecka. Praha: Vyšehrad, 2004. ISBN 80-7021-516-X.
-
Doporučená:
Vidman, Ladislav. Od Olympu k Panteonu : Antické náboženství a morálka. 1. vyd. Praha : Vyšehrad, 1986.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
42
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz nevyžaduje žádné zvláštní předchozí znalosti ani dovednosti |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
kurz nevyžaduje žádné zvláštní předchozí znalosti ani dovednosti |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
kurz nevyžaduje žádné zvláštní předchozí znalosti ani dovednosti |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti by měli mít přehled o vývoji a formách jednotlivých kultů a orientovat se v antickém náboženském synkretismu. Současně by měli prokázat znalost různých forem zbožnosti antického světa |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
studenti by měli mít přehled o vývoji a formách jednotlivých kultů a orientovat se v antickém náboženském synkretismu. Současně by měli prokázat znalost různých forem zbožnosti antického světa |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
studenti by měli mít přehled o vývoji a formách jednotlivých kultů a orientovat se v antickém náboženském synkretismu. Současně by měli prokázat znalost různých forem zbožnosti antického světa |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
|
|
|
|