|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / DF2HB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
DF2HB
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Dějiny filozofie 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
128 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s dějinami filozofie a základními filozofickými koncepcemi novověku od počátku 17. až do konce 19. století. Představit studentům zásadní osobnosti filozofie novověku, jejich díla, myšlenky stejně jako jejich vliv na vývoj kultury a přírodních i společenských věd. Studenti se naučí s porozuměním užívat periodizaci novověké filosofie a porozumět relevantním filosofickým pojmům v jejich historickém vývoji. Obeznámí se s vybranými klíčovými texty, pomocí nichž budou zkoumat konkrétní rysy novověké filozofie.
|
Požadavky na studenta
|
Předpokladem přistoupení ke zkoušce je aktivní účast na seminářích (absence max. 20%) prokazující schopnost se na elementární úrovni interpretačně vyrovnat s vybraným filosofickým textem.
Zkouška je kombinovaná. Při zkoušce student prokáže znalost odpřednášené látky a prostudovaných textů.
|
Obsah
|
1) Úvod, plán kursu. Výchozí situace - pozdní 16. a začátek 17. století. Montaigne, Bacon, Galilei.
2) René Descartes (1596-1650).
3) Další postavy a směry Descartovy doby: Mersenne, Gassendi, Hobbes, Arnauld, Pascal, Malebranche, okasionalisté.
4) Velké systémy: Spinoza, Leibniz.
5) Locke, Newton, Berkeley, Shaftesbury, Butler, Hutcheson.
6) Osvícenství: Bayle, Voltaire, Montesquieu, Diderot, d'Alembert atd. Rousseau.
7) David Hume (1711-1776).
8) Immanuel Kant (1724-1804).
9) Idealisté: Fichte, Schelling, Hegel. Další německá filosofie této doby.
10) Nesouhlas s idealismem: Schopenhauer, Feuerbach, Trendelenburg, Kierkegaard, Marx, Nietzsche.
11) Utilitarismus a pozitivismus: Bentham, Comte, Mill, Spencer.
12) Další postavy 19. století: Cousin, Tocqueville, Darwin, Nietzsche, Sidgwick atd.
13) Předehra k 20. století: novokantovství, Brentanova škola, pragmatismus, Bergson.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Descartes, René. Meditace o první filosofii. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 2003. ISBN 80-7298-084-X.
-
Základní:
Höffding, Harald; Král, Josef. Přehledné dějiny filosofie. Praha : Česká grafická unie, 1947.
-
Základní:
Hume, David. Zkoumání o lidském rozumu. 1. vyd. (v tomto překladu). Praha : Svoboda, 1996. ISBN 80-205-0521-0.
-
Rozšiřující:
Coreth, Emerich; Schöndorf, Harald. Filosofie 17. a 18. století. Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 2002. ISBN 80-7182-119-5.
-
Rozšiřující:
Coreth, Emerich; Ehlen, Peter; Schmidt, Josef. Filosofie 19. století. Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 2003. ISBN 80-7182-157-8.
-
Doporučená:
Falckenberg, R. Dějiny novověké filosofie. Praha : Jan Laichter, 1899.
-
Doporučená:
Blecha, Ivan. Filosofický slovník. Olomouc : FIN, 1995. ISBN 80-7182-014-8.
-
Doporučená:
Holzhey, Helmut; Röd, Wolfgang. Filosofie 19. a 20. století. II., Novokantovství, idealismus, realismus a fenomenologie. Praha : Oikoymenh, 2006. ISBN 80-7298-178-1.
-
Doporučená:
Thurnher, Rainer; Röd, Wolfgang,; Schmidinger, Heinrich. Filosofie 19. a 20. století. III, Filosofie života a filosofie existence. Vyd. 1. Praha : OIKOYMENH, 2009. ISBN 978-80-7298-177-9.
-
Doporučená:
Popkin, Richard H.; Stroll, Avrum. Filozofie pro každého. Praha : Ivo Železný, 2000. ISBN 80-240-0257-4.
-
Doporučená:
Windelband, Wilhelm. Lehrbuch der Geschichte der Philosophie. 7. vyd. Tübingen : J. C. B. Mohr, 1916.
-
Doporučená:
Störig, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie. Kostelní Vydří : Karmelitánské nakladatelství, 2000. ISBN 80-7192-500-2.
-
Doporučená:
Röd, Wolfgang. Německá klasická filosofie. I, Od Kanta k Schopenhauerovi. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-7298-200-4.
-
Doporučená:
Röd, Wolfgang. Novověká filosofie. I, Od Francise Bacona po Spinozu. Praha : Oikoymenh, 2001. ISBN 80-7298-039-4.
-
Doporučená:
Röd, Wolfgang. Novověká filosofie. II, Od Newtona po Rousseaua. Praha : Oikoymenh, 2004. ISBN 80-7298-109-9.
-
Doporučená:
Tvrdý, Josef. Průvodce dějinami evropské filosofie. Brno : Komenium, 1947.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
48
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat historické, politické a kulturní reálie novověku |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat s porozuměním základní filozofickou terminologii |
identifikovat problém (tezi) a reprodukovat argumentaci obsažené v zadaném textu |
využívat moderní technologie, zejména informační databáze |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
představit ústřední postavy, proudy a témata filozofie novověku |
charakterizovat nejdůležitější filozofické koncepce novověku a vysvětlit jejich vývoj a souvislosti |
shrnout vybrané významné filozofické spisy novověku |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat s elementárním pochopením pramenné filozofické texty novověku |
uvést do souvislosti vybrané koncepce filosofie novověku |
vztáhnout vývoj myšlení, osobnosti a díla novověké filozofii k historicko-kulturním reáliím novověku |
argumentovat a diskutovat o konkrétním tématu z novověké filozofie |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|