|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / DNVD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
DNVD
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Dějiny novověké vědy
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
10
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/DVND
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je systematizovat znalosti studentů z dějin vědy v období 16. až 18. století. Studenti na jedné straně získají celkový přehled vývoje jednotlivých vědních disciplín, které se v období 16. až 18. století konstituovaly, na straně druhé si prohloubí znalosti v konkrétní oblasti související s tématem jejich disertační práce. Studenti budou zároveň uvedeni jak do dobového intelektuálního, společenského a kulturního kontextu, tak do celkového zhodnocení vlivu novověku na další vývoj vědních disciplín.
|
Požadavky na studenta
|
Problémové okruhy ke zkoušce stanovuje garant předmětu při zahájení výuky. Zkouška se koná před komisí.
|
Obsah
|
Okultní obory v době renesance; medicína (Paracelsus, Harvey a jeho předchůdci); astronomie (Koperník, Tycho Brahe, Kepler, Galileo); fyzika (Galileo, Newton); teorie Země (Burnett, Whiston, Buffon, Kant); přírodopis (Gesner, Aldrovandi, Linné, Buffon); náboženství a věda (heliocentrismus; přirozená teologie); nové vědecké instrumenty (dalekohled, mikroskop); experimentální přístupy; empirická metodologie; vědecké instituce; sociální prostředí vědy.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Horský, Zdeněk; Lelková, Iva. Koperník a české země : soubor studií o renesanční kosmologii a nové vědě. Červený Kostelec : Pavel Mervart, 2011. ISBN 978-80-87378-87-8.
-
Základní:
LINDBERG, D. C.; WESTMAN, R. S. Reappraisals of the Scientific Revolution. Cambridge: Cambridge University Press, 1990. ISBN 0-521-34804-8.
-
Základní:
Osler, Margaret J. Rethinking the scientific revolution. 1st pub. Cambridge : Cambridge University Press, 2000. ISBN 0-521-66790-9.
-
Základní:
DEAR, P. Revolutionizing the Sciences : European Knowledge and its Ambitions, 1500-1700. Princeton: Princeton University Press, 2009. ISBN 978-0-691-14206-7.
-
Základní:
DASTON, L.; PARK, K. The Cambridge History of Science. Vol. 3 Early Modern Science. Cambridge: Cambridge University Press, 2006. ISBN 9780521572446.
-
Základní:
PORTER, R. The Cambridge History of Science. Vol. 4. Eighteenth-Century Science. Cambridge: Cambridge University Press, 2003. ISBN 0-521-57243-6.
-
Základní:
Shapin, Steven. The scientific revolution. Chicago : University of Chicago Press, 1996. ISBN 0-226-75021-3.
-
Základní:
JACOB, J. R. The Scientific Revolution. Aspiration and Achievements. 1500-1700. Amherst: Humanity Books, 1998. ISBN 1-57392-546-2.
-
Doporučená:
Kraus, Ivo. Fyzika od Thaléta k Newtonovi : kapitoly z dějin fyziky. Vyd. 1. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1540-2.
-
Doporučená:
Mazauric, Simone. Histoire des sciences a la epoque moderne. Paris, 2009.
-
Doporučená:
Priesner, Claus; Figala, Karin. Lexikon alchymie a hermetických věd. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 2006. ISBN 80-7021-815-0.
-
Doporučená:
Porter, Roy. Největší dobrodiní lidstva : historie medicíny od starověku po současnost. V českém jazyce vyd. 1. Praha : Prostor, 2001. ISBN 80-7260-052-4.
-
Doporučená:
Koyré, A. Od uzavřeného světa k nekonečnému vesmíru. Praha, 2004.
-
Doporučená:
Lindberg, David C.; Westman, Robert S. Reappraisals of the scientific revolution. 1st pub. Cambridge : Cambridge University Press, 1990. ISBN 0-521-34804-8.
-
Doporučená:
Dear, Peter. Revolutionizing the sciences : European knowledge and its ambitions, 1500-1700. 2nd ed. Princeton : Princeton University Press, 2009. ISBN 978-0-691-14206-7.
-
Doporučená:
Daston, L. - Park, K. The Cambridge History of Science. Vol. 3 Early Modern Science. Cambridge, 2006.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
234
|
Celkem
|
260
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát klíčové postavy novověké vědy a povahu jednotlivých disciplín |
vysvětlit konkrétní termíny spojené s jednotlivými vědeckými tématy |
popsat problémy, které byly v novověké vědě řešeny |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat s porozuměním terminologii novověké vědy |
reprodukovat argumentaci obsaženou v zadaném vědeckém textu z období novověku |
využívat moderní technologie, zejména informační databáze |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
systematicky vymezit a popsat témata a dějiny vědeckých disciplín novověku |
komplexně vysvětlit původ objevů a poznatků a objasnit jejich vztah k dobovému intelektuálnímu, sociálnímu a kulturnímu kontextu |
reflektovat a diskutovat filozofické základy novověkých vědeckých oborů |
prokazovat porozumění soudobému stavu výzkumu oboru na mezinárodní úrovni |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
samostatně navrhovat směr dílčího výzkumu v oblasti novověké vědy |
koncipovat nové odborné přístupy v opoře o znalost mezinárodního výzkumu v oblasti novověké vědy |
inovativně reflektovat texty novověkých autorů souvisejících s vědeckými tématy |
dokázat vytvořit a publikovat původní odborný text z dané problémové oblasti |
rozpoznat a formulovat předpoklady i důsledky vědeckých myšlenek období novověku |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Skupinová konzultace, |
|
|
|
|