|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / ETH2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
ETH2
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Etika 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět má přispět k osvojení znalosti relevantních etických teorií 20. století reagujících na aktuální praktické i teorietické problémy. Absolventi a absolventky budou schopni porozumět odlišným přístupům, na základě znalosti jejich východisek interpretovat jejich závěry a rozvíjet kritický úsudek.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: písemný test z látky probírané na přednáškách a seminářích.
Zkouška: ústní z přednášených okruhů (včetně znalostí z ETH1).
|
Obsah
|
Kurz přiblíží reflexi morálky a etických kategorií nefilosofickými disciplínami (vybrané koncepce z psychologie, sociologie a biologie), které se ujímají tradičních otázek filosofické etiky. Z filosofických teorií potom bude pozornost věnovaná především koncepcím kritizujícím a nabízejícím alternativy k modernímu humanismu, který staví do středu světa člověka a jeho rozum, tj. etice ctnosti, ekologické etice a feministické etice.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
Studenti mají k dispozici elektronickou učebnici v rámci Kompendia KFI - https://www.esf.kfi.zcu.cz/kompendium-hum/?course=kfi_eth2
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kohák, Erazim. Člověk, dobro a zlo : o smyslu života v zrcadle dějin : kapitoly z dějin morální filosofie. Praha : Ježek, 1993.
-
Základní:
Kohák, Erazim. Svoboda, svědomí, soužití : kapitoly z mezilidské etiky. Praha : Sociologické nakladatelství, 2004. ISBN 80-86429-35-0.
-
Doporučená:
Fromm, Erich. Anatomie lidské destruktivity : můžeme ovlivnit její podstatu a následky?. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 1997. ISBN 80-7106-232-4.
-
Doporučená:
Gilligan, Carol. Jiným hlasem : o rozdílné psychologii žen a mužů. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-402-8.
-
Doporučená:
Luhmann, Niklas. Láska jako vášeň ; Paradigm lost. V českém jazyce vyd. 1. Praha : Prostor, 2002. ISBN 80-7260-068-0.
-
Doporučená:
Kolář, Petr; Svoboda, Vladimír. Logika a etika : úvod do metaetiky. Praha : Filosofia, 1997. ISBN 80-7007-100-1.
-
Doporučená:
Wright, Robert. Morální zvíře : proč jsme to, co jsme. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2002. ISBN 80-7106-612-5.
-
Doporučená:
Freud, Sigmund. Nespokojenost v kultuře. Praha : Hynek, 1998. ISBN 80-86202-13-5.
-
Doporučená:
Darwin, Charles. O původu člověka. Praha : Academia, 2006. ISBN 80-200-1423-3.
-
Doporučená:
Ricken, Friedo. Obecná etika. Praha : ISE, 1995.
-
Doporučená:
Singer, Peter. Practical ethics. Cambridge : Cambridge University Press, 1999. ISBN 0-521-43971-X.
-
Doporučená:
Kiczková, Z. Príroda vzor: žena. Bratislava : Aspekt, 1988.
-
Doporučená:
Weischedel, Wilhelm. Skeptická etika. Praha : Oikoymenh, 1999. ISBN 80-86005-84-4.
-
Doporučená:
Kohák, Erazim. Zelená svatozář : kapitoly z ekologické etiky. Praha : Sociologické nakladatelství, 2000. ISBN 80-85850-86-9.
-
Doporučená:
MacIntyre, Alasdair. Ztráta ctnosti : k morální krizi současnosti. Praha : Oikoymenh, 2004. ISBN 80-7298-082-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
48
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz predpoklada znalosti a dovednosti v rozsahu kurzu KFI/ETH1 |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti si zapamatují základní etické kategorie a naučí se je používat. Budou schopni posuzovat etické problémy z různých perspektiv |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|