|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / FD2HB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
FD2HB
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Filozofie 20. století 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
117 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je představit studentům základní filosofické koncepce fenomenologie a hermeneutiky. Studenti budou uvedeni do ontologické, epistemologické či etické problematiky daných směrů. Na základě seminární práce se obeznámí s vybranými klíčovými texty, pomocí nichž budou zkoumat konkrétní rysy fenomenologie a hermeneutiky.
Kurz je rozvrhován jednou za dva roky.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Aktivní účast na semináři (domácí příprava na četbu seminárních textů, schopnost na semináři rozebrat/vyložit/interpretovat vybranou pasáž). Seminární práce analyzující vybraný text fenomenologické filosofie v rozsahu 5-8 (1.roč), resp. 8-10 (2.roč) normostran a splňující formální náležitosti odborného textu. Práce vychází z vlastní četby primárního textu (1.roč), resp. z vlastní četby konfrontované s relevantní sekundární literaturou (2.roč). Vypracování práce předchází odevzdání anotace nejpozději v polovině semestru v rozsahu půl normostrany obsahující osnovu práce, hlavní otázky či problémy a seznam použité literatury.
Zkouška: Zkouška je kombinovaná a ověřuje znalosti základních filosofických koncepcí období a schopnost charakterizovat její základní představitele. Zkouška předpokládá domácí četbu 2 vybraných klíčových filosofických textů daného období.
|
Obsah
|
1. Úvod: filosofie 19. století, analytická filosofie a fenomenologie jako nejúspěšnější z revolt proti pokleslé, upovídané a na dějiny zaměřené filosofii 19. století. Hlavní postavy, chronologie. Fenomenologie a hermeneutika.
2. Husserl I: fenomenologický projekt, evidence, redukce. (Husserlova kritická adaptace Descartovy teorie vědy; evidence jako samodanost, typy evidence; epoché a transcendentálně-fenomenologická redukce)
3. Husserl II: základní struktury intencionality. (Noema a noesis, reflexe; syntéza identifikace a ostatní syntetické struktury; časovost; horizont jako soustava předznačených potencialit vědomí; intencionální analýza jako hlavní úkol fenomenologie)
4. Husserl III: další problematika: já, eidetika, bytí a transcendentální idealismus, intersubjektivita, metafilosofie. (Já jako pól intencionality a jako monáda, habituality; jednotlivé a eidos, nejasnosti ohledně smyslu eidetiky; jsoucí jako vyplnění intence, transcendentální idealismus; vlastní a cizí, aprezentace, druhé já; filosofie jen popisuje, co a jak je dáno)
5. Husserl IV: věda a přirozený svět. (krize věd, opuštěný úkol racionálního vedení života; Galilei a matematizace přírody, vyprázdnění smyslu technizací; přirozený svět a jeho struktury: relativita, napětí domovcizota; vědecká objektivita a univerzalita fundována v intersubjektivitě, ta fundována v individuální subjektivitě; Derridův komentář)
6. Husserl V: autenticita, dějiny a sedimentace, teleologie. (Autenticita není dána samotným faktem života, lze ji dosáhnout jen v úsilí; úsilí o co? jakožto filosofové jsme dědici úkolu rozumět a řídit se rozuměním; původ předsudků v sedimentaci, potřeba kriticky přezkoumávat tradovaný smysl; teleologie evropského lidství a její vratká naděje)
6. Heidegger I: ontologické přepracování fenomenologického projektu (Otázka po bytí, struktura otázky vůbec a hermeneutický kruh, pobyt a rozumění bytí, 'bytí-ve-světě'; každodennost a obstarávání, odmítnutí primátu teoretického postoje; rozvrh, vrženost, fakticita, starost)
7. Heidegger II: světskost a autenticita. (Svět a světskost, příruční a výskytové jsoucno, trajektorie obstarávání, prostor jednání chybějící instituce; autenticita a veřejný anonym)
8. Heidegger III: rozumění, pravda a skutečnost. (Naladění a vynacházení se; rozumění a výklad, řeč, hermeneutické 'jako'; pravda a neskrytost; problém dokazatelnosti 'vnějšího světa', realita a starost)
9. Merleau-Ponty a fenomenologie vnímání. (Použití dobové psychologie, kritika empirismu a intelektualismu; konstituce času, sebeprodukce, syntéza, diferenciace, ek-stase, svět)
10. Jan Patočka a tři pohyby lidské existence. (Patočka o dějepisu a dějinnosti; předdějinný svět, počátek a původ dějin, problém archeismu; souvztah prvního a druhého pohybu, akceptace, prodlužování a obrana; pohyb pravdy a otevřenost novému; Rádl, Ebeling, Hejdánek a seminář v Jirchářích)
11. Hermeneutická verze fenomenologie: Hans-Georg Gadamer, Paul Ricoeur. (dějiny hermeneutiky, hermeneutický kruh, filosofie a humanitní disciplíny)
12. Shrnutí výkladu: fenomenologie dnes a zítra. (Nenaplněné naděje fenomenologie, opuštěný program bádání; postmoderna a smrt subjektu; folk-psychology a eliminativní materialismus; lidský úděl absence vážných odpovědí a konjunktura šarlatánství; co dělat?)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. RNDr. Josef Moural, CSc. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Ludmila Dostálová, Ph.D. (100%),
Doc. RNDr. Josef Moural, CSc. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Kryštof Boháček, Ph.D. (100%),
Mgr. Ludmila Dostálová, Ph.D. (100%),
Doc. RNDr. Josef Moural, CSc. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Heidegger, Martin. Bytí a čas. Praha : Oikoymenh, 2002. ISBN 80-7298-048-3.
-
Základní:
Patočka, Jan. Kacířské eseje o filosofii dějin. Vyd 1. Praha : Academia, 1990. ISBN 80-200-0263-4.
-
Základní:
Husserl, Edmund. Karteziánské meditace. 1. vyd. Praha : Svoboda, 1968.
-
Základní:
Husserl, Edmund. Krize evropských věd a transcendentální fenomenologie : úvod do fenomenologické filozofie. 2. vyd., reprint 1. vyd., Academia 1972. Praha : Academia, 1996. ISBN 80-200-0561-7.
-
Doporučená:
Gadamer, Hans-Georg. Pravda a metoda I : nárys filosofické hermeneutiky. Vyd. 1. Praha : Triáda, 2010. ISBN 978-80-87256-04-6.
-
Doporučená:
Patočka, Jan. Úvod do fenomenologické filosofie. 2. vyd. Praha : OIKOYMENH, 2003. ISBN 80-7298-064-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
28
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
představit základní postavy a témata evropské filosofické tradice |
popsat historické a kulturní reálie evropské filosofické tradice |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat s porozuměním terminologii evropské filosofické tradice
|
identifikovat problém (tezi) a reprodukovat argumentaci obsaženou v zadaném textu
|
využívat moderní technologie, zejména informační databáze
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
představit základní postavy a témata fenomenologie a hermeneutiky
|
charakterizovat nejdůležitější koncepce fenomenologie a hermeneutiky a vysvětlit jejich souvislosti
|
shrnout vybraná významná díla fenomenologie a hermeneutiky
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat pramenné texty fenomenologie a hermeneutiky
|
interpretovat vybrané pasáže filozofických textů fenomenologie a hermeneutiky |
sledovat argumentační postupy významných představitelů fenomenologie a hermeneutiky
|
argumentovat a diskutovat o konkrétním tématu fenomenologie a hermeneutiky
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|