|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / FENK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
FENK
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Fenomenologie a teorie komunikace
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
3
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/FK
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit studenty se základními koncepcemi filozofické fenomenologie a hermeneutiky. Představit témata v dílech 20. století s ohledem na řeč, jazyk a komunikaci. Rozpoznávat a řešit problémy filozofie, vědy a komunikace na základě identifikace a vztahů fenoménů, horizontů a porozumění.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: aktivní účast na semináři, synopse k seminárním textům, referát.
Zkouška: kombinovaná zkouška.
|
Obsah
|
Vztah člověka, filozofie, vědy a světa (Patočka); transcendentální fenomenologie, bytí a svět (Husserl, Heidegger); existence a transcendence, stejnost-jinakost (Lévinas, Ricoeur, Waldenfels); tělesnost, subjekt a objekt (Merleau-Ponty, Barbaras, Sartre); dějiny, kultura a paměť (Heidegger, Patočka, Ricoeur, Assmann); intencionalita, symbol, pravda a interpretace (Gadamer, Ricoeur); vnitřní a vnější jazyk a dějiny, časovost (Patočka, Arendt, Marion); přirozený jazyk, matematizace a popularizace vědy, reduktivní a univerzální hermeneutika (Husserl, Lévi-Strauss, Grondin); čas, vnímání, rozumění, smysl a význam (Heidegger, Merleau-Ponty, Barbaras).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Patočka, Jan. Kacířské eseje o filosofii dějin. Praha : OIKOYMENH, 2007. ISBN 978-80-7298-275-2.
-
Základní:
Patočka, Jan. Tělo, společenství, jazyk, svět. 1. vyd. Praha : ISE, 1995. ISBN 80-85241-90-0.
-
Základní:
Grondin, Jean. Úvod do hermeneutiky. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-43-7.
-
Základní:
Ricoeur, Paul. Život, pravda, symbol. 2. upr.vyd. Praha : ISE, 1993. ISBN 80-85241-32-3.
-
Rozšiřující:
Marion, Jean-Luc. Being Given: Toward a Phenomenology of Givenness. Stanford : Stanford University Press, 2002. ISBN 0-8047-3411-9.
-
Rozšiřující:
Heidegger, Martin. Bytí a čas. Praha : Oikoymenh, 2002. ISBN 80-7298-048-3.
-
Rozšiřující:
Sartre, Jean-Paul. Bytí a nicota : pokus o fenomenologickou ontologii. Vyd. 1. Praha : Oikoymenh, 2006. ISBN 80-7298-097-1.
-
Rozšiřující:
Barbaras, Renaud. Druhý. 1. vyd. Praha : Filosofia, 1998. ISBN 80-7007-104-4.
-
Rozšiřující:
Merleau-Ponty, Maurice. Fenomenologie vnímání. 1. vyd. Praha : OIKOYMENH, 2013. ISBN 978-80-7298-485-5.
-
Rozšiřující:
Ricoeur, Paul. Memory, history, forgetting. Chicago, : University of Chicago Press, 2010. ISBN 978-0-226-71342-7.
-
Rozšiřující:
Lévinas, Emmanuel. Totalita a nekonečno : esej o exterioritě. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-20-8.
-
Doporučená:
Patočka, Jan; Dodd, James. Body, community, language, world. Chicago : Open Court, 1998. ISBN 0-8126-9359-0.
-
Doporučená:
Patočka, Jan; Dodd, James; Ricoeur, Paul. Heretical Essays in the Philosophy of History. Chicago : Open Court, 1996. ISBN 978-0-812-69337-9.
-
Doporučená:
Ricoeur, Paul. History and Truth. Evanston : Northwestern University Press, 1965. ISBN 0-8101-0598-5.
-
Doporučená:
Grondin, Jean. Introduction to Philosophical Hermeneutics. Yale University Press, 1997. ISBN 978-0-3000-7089-7.
-
Doporučená:
Sartre, Jean-Paul. L'?tre et le néant : essai d'ontologie phénoménologique. [Paris] : Gallimard, 1991. ISBN 2-07-029388-2.
-
Doporučená:
Merleau-Ponty, Maurice. Phénoménologie de la perception. [Paris] : Gallimard, 1967.
-
Doporučená:
Levinas, Emmanuel. Totality and Infinity. Dordrecht-Boston-London : Kluwer Academic Press, 1991. ISBN 90-247-2288-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
8
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat základní koncepce evropské filozofické tradice |
používat s porozuměním základní současnou filozofickou terminologii |
vysvětlit základní rozdíly mezi filozofií, přírodními a technickými vědami a humanitními studii |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat a interpretovat filozofický text v českém i anglickém jazyce |
používat základní terminologii filozofie, lingvistiky, příp. dalších humanitních a sociálních věd |
diskutovat o abstraktních filozofických koncepcích, motivacích a argumentech |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit a používat klíčové pojmy, koncepce a myšlenky fenomenologické filozofie a hermeneutiky |
vysvětlit jazykově-řečové problémy fenomenologie a hermeneutiky 20. a 21. století |
charakterizovat přístupy a myšlenky hlavních děl zmíněných představitelů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat fenomenologické postupy a hermeneutické metody k porozumění textu a řeči odborného diskursu |
rozpoznat a analyzovat dílčí problémy fenomenologie a hermeneutiky |
kriticky interpretovat texty hlavních představitelů |
rozpoznat význam myšlení, fenoménů a subjekt-objektových vztahů vzhledem k současné filozofii a situaci člověka ve světě |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Synopse k seminárním textům |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|