|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / FEPZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
FEPZ
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Filozofická etika v profesi zdravotníka
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvést studenty, kteří budou pracovat v zdravotnických a sociálních zařízeních, do problematiky širších filozofických základů zdravotnické etiky. Představit základní východiska teorie mravního jednání jako praktické filozofie. Seznámit studenty se otázkami filozofie existence a filozofického personalismu a prozkoumat možnosti jejich uplatnění při formování kontaktu mezi zdravotníky a pacienty. Diskutovat současné otázky humanistické mediciny.
|
Požadavky na studenta
|
Prokázání znalostí i východisek filozofické etiky a schopnosti jejich aplikace na konkrétní problémy v písemném testu.
|
Obsah
|
Přednášky:
1. Základní filozofický postoj. Vztah ontologie, gnozeologie, etiky, vědy a filozofického pojetí člověka. Otázka praxe.
2. Role náboženství a náboženské etiky. Základy teorie hodnot.
3. Problematika mravního jednání; svoboda a odpovědnost.
4. Stručný přehled koncepcí etiky; postavení etiky ve vztahu k právu a sociálnímu životu.
5. Člověk jako existence a osoba.
6. Otázky dobra a zla a filozofických pohledů na ně.
7. Lidský život, nemoc a smrt jako filozofické problémy. Utrpení a smysl.
8. Lidský život a jeho situovanost ve vztahu k přírodě a společnosti. Lidská odpovědnost, specielně ve vztahu k nemocným.
9. Etická výchova a její možnosti. Etické výzvy v současné medicíně.
10. Kodexy a problémy zdravotnické etiky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Rotter, Hans. Důstojnost lidského života. Praha : Vyšehrad, 1999. ISBN 80-7021-302-7.
-
Základní:
Sokol, Jan. Filosofická antropologie : člověk jako osoba. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-627-6.
-
Základní:
Haškovcová, Helena. Lékařská etika. Praha : Galén, 2002. ISBN 80-7262-132-7.
-
Základní:
Munzarová, Marta. Lékařský výzkum a etika. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0924-4.
-
Základní:
Haškovcová, Helena. Thanatologie : nauka o umírání a smrti. 1. vyd. Praha : Galén, 2000. ISBN 80-7262-034-7.
-
Základní:
Anzenbacher, Arno. Úvod do filosofie. Vyd. 2., přeprac, v Portále 1. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-804-X.
-
Rozšiřující:
Důstojnost umírajícího. In: Kontakt 4, s. 192-195.. 2002.
-
Rozšiřující:
Sokol, J. Etika a život. Pokus o praktickou filozofii. Praha : Vyšehrad, 2010. ISBN 978-80-7429-063-3.
-
Rozšiřující:
Euthanasie nebo paliativní péče? In: Kontakt 3, s. 122-124.. 2003.
-
Rozšiřující:
Haškovcová, H. Fenomén stáří. Praha : Havlíček Brain Team, 2010. ISBN 978-80-87109-19-9.
-
Rozšiřující:
Šimek, Jiří; Špalek, Vladimír. Filozofické základy lékařské etiky. Vyd. 1. Praha : Grada, 2003. ISBN 80-247-0440-4.
-
Rozšiřující:
Kohák, Erazim. Svoboda, svědomí, soužití : kapitoly z mezilidské etiky. Praha : Sociologické nakladatelství, 2004. ISBN 80-86429-35-0.
-
Rozšiřující:
Úcta k životu a jeho hodnota. In: Kontakt 2, s. 6-9. 2000.
-
Rozšiřující:
Anzenbacher, Arno. Úvod do etiky. Vyd. v tomto překladu 2., V nakladatelství Academia 1. Praha : Academia, 2001. ISBN 80-200-0917-5.
-
Rozšiřující:
Odehnal, I. Úvod do filozofie člověka. Brno : Ak. Nakl., 2002. ISBN 80-7204-230-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Kontaktní výuka
|
10
|
Celkem
|
25
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz nevyžaduje žádné zvláštní předchozí znalosti ani dovednosti |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti si osvojí základní znalosti o filozofickém přístupu k člověku, základech etiky a pojetích etického jednání. Na konkrétních příkadech vysvětlí, jak znalosti použít v praxi zdravotníka |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
|
|
|
|